پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۲۷۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۳:۵۳
یک میلیون و ۹۳۰ هزار واحد مسکن مهر در حالی ساخته شده که وزیر راه و شهرسازی می‌گوید کمتر از ۵ درصد جمعیت ۱۹ میلیونی بدمسکن به مسکن مهر منتقل شده‌اند.

شعار سال: طرحی که به گفته‌ی کارشناسان در زمان ارایه، یک صفحه مطالعه در زمینه‌های زیرساخت‌ها، مراحل بهره‌برداری، حمل و نقل و مباحث زیست محیطی نداشت در آستانه‌ی دهمین سال تعریف، هنوز به طور کامل تکمیل نشده اما آمارها نشان می‌دهد سهم دولت یازدهم از واحدهای افتتاح شده ۱۰ درصد بیش از دولت‌های نهم و دهم بوده است.

وزیر راه و شهرسازی که همواره مسکن مهر را مورد انتقاد شدید قرار می‌دهد در روزهای اخیر، آماری جدید از این طرح ارایه کرد و گفت: واقعیت این است که از ۱۹ میلیون نفر بدمسکن حتی ۵ درصد آنها نیز به مسکن مهر منتقل نشده‌اند. آنهایی که در بافت فرسوده بوده‌اند هم‌چنان در بافت فرسوده هستند و افرادی که در بافت حاشیه‌ای قرار داشتند هم‌چنان در همان بافت زندگی می‌کنند.

با این حال در دولت‌های نهم و دهم، از یک میلیون واحد تعداد ۶۹۰ هزار واحد تحویل شد درحالی که طی دوران خدمتی دولت یازدهم، حدود ۸۴۰ هزار واحد تحویل و ۸۲۰ هزار واحد در این دولت سند گرفته و بدین ترتیب سهم دولت یازدهم ۵۵ درصد از کل واحدهای افتتاح شده است.

با وجودی که دولت یازدهم معتقد است طرح مسکن مهر نتوانسته به تقاضای واقعی بخش مسکن پاسخ دهد، در انجام تعهدات، گوی سبقت را از موسسان این طرح ربود و ۸۴۰ هزار واحد را تحویل داد. با این حساب تا کنون یک میلیون و ۵۳۰ هزار تحویل شده، یک میلیون و ۸۰۵ هزار واحد مسکن مهر افتتاح شده، یک میلیون و ۹۳۰ هزار واحد به اتمام رسیده و ۲۷۴ هزار واحد باقی مانده است.

از واحدهای باقی‌مانده ۱۶۰ هزار مورد دارای معارض یا فاقد متقاضی است که بر اساس مصوبه‌های اخیر، دولت برای بازگشت منابع مالی آنها را در اختیار شرکت‌ها یا بخش‌های خصوصی قرار می دهد.

همچنین ۴۹ هزار واحد مسکن مهر تحت رسیدگی قضایی است که با دستور رئیس مجلس در اولویت رسیدگی و تعیین تکلیف قرار دارند و مهرآبادی ابراز امیدواری کرده تا پایان دولت یازدهم مشکل آنها رفع شود.

اما مسکن مهر در شهرهای پردیس، پرند و هشتگرد با وجود افزایش وام از ۳۰ به ۴۰ میلیون تومان هنوز درگیر مصائب و معضلاتی است. در پردیس ۸۰ هزار واحد تعریف شده که از این تعداد ۵۰ هزار واحد به مرحله‌ی نازک‌کاری رسیده و در دهه فجر امسال ۳۰۸۸ واحد افتتاح شد.

پرند نیز مشکلات خاص خود را دارد و با وجودی که از ۹۵ هزار واحد مسکن مهر پرند تا کنون بیش از ۶۲ هزار واحد تحویل متقاضیان شده است، بخش زیادی از مساکن باقی مانده درگیر نبود انشعابات است و برای ۷۰۰۰ واحد متقاضی وجود ندارد. در دهه فجر سال جاری نیز ۷۱۷۰ واحد در این شهر افتتاح شد.

در هشتگرد نیز از حدود ۴۸ هزار واحد مسکن مهر این شهر ۱۰ هزار واحد بدون متقاضی است و ظاهرا تلاش ها برای برداشتن شرایط محدودکننده این واحدها نتوانسته درخواستی برای اسکان در این واحدها ایجاد کند.

بنا به گفته محسن نریمان، شهر جدید هشتگرد کشش ۵۰ هزار واحد مسکن مهر را نداشت ولی دولت قبل تصمیم بر اجرای آن گرفت و عدم برنامه‌ریزی در ایجاد واحدهای مسکن مهر و فراهم نبودن زیرساخت ها مشکلاتی را بوجود آورد، با این حال نیمی از آن افتتاح شد و ۱۲ هزار واحد آن نیز آماده تحویل است و در حال حاضر نیز حدود ۱۰ هزار واحد آن متقاضی ندارد. در دهه فجر ۴۱۲۰ واحد در پرند افتتاح شد.

در شرایطی که پروژه‌ها به دلیل عدم تزریق منابع با کندی مواجه شده و به همین دلیل سایت‌ها اولویت‌بندی شده است. اولویت اول با مسکن مهر پردیس است که به گفته‌ی مدیرعامل شرکت عمران پردیس در مرحله‌ی اول ۳۵ پیمانکار برای گرفتن متمم ۱۰ میلیون تومانی از سوی بانک مسکن به دفاتر اسناد رسمی معرفی شده‌اند و قرار است به منظور بهره‌برداری نهایی از واحدهای مسکن مهر پردیس تا پایان اسفندماه سال جاری به تمام پیمانکاران وام پرداخت شود.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري خبرآنلاین، تاریخ انتشار: 6 اسفند 1395، کد مطلب: 639886:www. khabaronline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
0
0
اگر همین مسکن مهر نبود شاخص فلاکت در ایران به حد اعلی می رسید
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین