پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۷۹۴۴
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۴
سخنگوی هیأت رئیسه مجلس، از بررسی ۲۰ چالش و مشکل اساسی کشور در نشست غیرعلنی امروز مجلس خبر داد و گفت: با جمع‌بندی صورت گرفته در ۱۵ روز آینده، روال برگزاری جلسات مجلس تغییر خواهد کرد.

شعارسال: بهروز نعمتی در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، در جمع خبرنگاران درباره محتوای جلسه غیرعلنی و غیررسمی صبح امروز مجلس اظهار داشت: در این جلسه غیرعلنی موارد ۲۰گانه‌ای از مشکلات اساسی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور که در ارتباط بین هیأت رئیسه و مرکز پژوهش‌های مجلس جمع‌بندی شده است، مطرح و بررسی شد.

وی با اشاره به مهمترین چالش‌ها و بحران‌های بررسی شده در این جلسه غیرعلنی گفت: عمدتاً مسائل و مشکلات اقتصادی کشور در این جلسه بررسی شد و همه ما هم می‌دانیم که مشکلات اقتصادی باید حل شود، اما بعضاً به صورت شعاری با آنها برخورد می‌کنیم.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از مسائل مطرح شده، موضوع بحران آب بود که بسیار جدی است و نباید تعارف کرد؛ ممکن است هر کدام از نمایندگان در این رابطه نظرات خودشان را داشته باشند اما باید در یک نقشه ملی به این مسئله پرداخته شده و پیگیری شود.

نعمتی ادامه داد: بحران صندوق‌های بازنشستگی کشور موضوع دیگری بود که مطرح شد؛ چرا که وضعیت روشنی از این صندوق‌ها وجود ندارد و عموماً بدهکار هستند و از سوی دیگر بزرگترین صندوق بازنشستگی که صندوق تأمین اجتماعی هستند، ۱۲۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد که باید وصول شود.

وی بررسی وضعیت روستاها را موضوع دیگر جلسه غیرعلنی امروز مجلس خواند و گفت: در حال حاضر ۲۵ درصد جمعیت کشور در روستاها ساکن هستند، در حالی که در سطح جهان در سال ۲۰۱۷ این عدد ۳۰ درصد است و ما ۵ درصد از نُرم جهانی پایین‌تر هستیم و این مسئله هم عمدتاً به مشکلات معیشتی و اشتغال روستاییان برمی‌گردد.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی به موضوع دیوان‌سالاری و بزرگتر شدن دولت برخلاف برنامه پنجم توسعه اشاره کرد و افزود: بحران بدهی‌های دولت، مشکل دیگری بود که جلسه غیرعلنی امروز مطرح شد.

نعمتی در توضیح این مسئله گفت: در حال حاضر دولت بالغ بر ۷۰۰ هزار میلیارد تومان به تأمین اجتماعی و بانک‌ها بدهکار است و این مسئله هم باید به نحوی حل شود.

وی به مشکلات مربوط به تسهیلات‌دهی بانک‌ها اشاره کرد و افزود: رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده است که ۴۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که حداقل نیمی از این مبلغ، تسهیلات قبلی بوده که استمهال شده؛ نه اعطای تسهیلات جدید.

نماینده مردم تهران در مجلس تأکید کرد: در این رابطه اقدام بانک مرکزی باید مد نظر همه دولت‌ها باشد.

به گفته نعمتی، اقدام آمایش سرزمین و ۶۰۰ هزار میلیارد تومان طرح‌های عمرانی نیمه تمام از دیگر مسائل مطرح شده در جلسه غیرعلنی مجلس بوده است.

وی تصریح کرد: در رابطه با طرح‌های نیمه تمام، دولت باید این طرح‌ها را سریعتر تعیین تکلیف کند و یا بخش خصوصی را وارد کند.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در جلسه امروز همچنین موضوع عدم تناسب آموزش و پژوهش با نیازهای کشور و عدم ارتباط بخش تولید و صنعت با حوزه پژوهش و سنتی انجام شدن کارها، مطرح و بررسی شد.

نعمتی عنوان کرد: آلودگی هوای تهران و کلانشهرها، جهش صادراتی است و نرخ رشد اقتصادی پایدار، از دیگر مسائل و چالش‌های کشور است که در جلسه غیرعلنی امروز مورد بررسی قرار گرفت.

وی درباره موضوع نرخ رشد اقتصادی گفت: نرخ رشد برای آینده ۱۱ درصد اعلام شده که فکر می‌کنیم پایدار نباشد؛ چرا که برخی کارخانه‌ها نیمه تعطیل هستند، به همین دلیل باید برای نرخ رشد چهار الی پنج درصدی که در سال گذشته مطرح شد، برنامه‌ریزی شود.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی به عدم اجرای صحیح سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و مطرح شدن آن در نشست غیرعلنی خانه ملت اشاره کرد و گفت: موضوع دیگر، تصادفات جاده‌ای است؛ در سال گذشته بیش از ۱۶ هزار کشته و همین تعداد مجروح و معلول در تصادفات جاده‌ای داشتیم که بسیار وحشتناک است؛ در این رابطه باید از طریق توسعه راه‌آهن و بزرگراه‌ها، زمینه مشکل را از بین ببریم.

نعمتی همچنین به مطرح شدن موضوع بهداشت و سلامت در جلسه مجلس اشاره کرد و اظهار داشت: با وجود همه پیشرفت‌ها، این نگرانی وجود دارد که حوزه بهداشت و سلامت، به سرنوشت‌ صندوق‌های بازنشستگی دچار شود که باید برای آن چاره‌ای اندیشیده شود؛ همچنین موضوع آموزش و پرورش نیز از دیگر مسائل مطرح شده در این جلسه بود که معتقدیم نارضایتی فرهنگیان به حق است.

وی تأکید کرد: مجلس باید مسئله آموزش و پرورش و مشکلات اعتباری آن را حل کند که در این رابطه نیازمند ارشادات مقام معظم رهبری و کمک شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام هستیم.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی همچنین افزود: موضوع یارانه‌ها نیز در نشست غیرعلنی امروز مطرح شد؛ چرا که مشکلات موجود در زمینه یارانه‌ها باید حل شده و به این مسئله پاسخ داده شود که آیا روش فعلی باید پایدار بماند و یا تغییر کند، واقعیت این است که مجلس و دولت به دلیل آنکه به رأی مردم نیاز دارند، در این رابطه محافظه‌کارانه برخورد می‌کنند.

نحوه برگزاری جلسات مجلس تغییر خواهد کرد

نعمتی گفت: مقرر شد طی ۱۰ الی ۱۵ روز آینده و با دریافت پیشنهادات نمایندگان و جمع‌بندی جلسه امروز، درباره نحوه برگزاری جلسات مجلس تصمیم‌گیری شود.

وی با تأکید بر اینکه نحوه برگزاری جلسات مجلس تغییر خواهد کرد، گفت: ممکن است جلسات غیرعلنی به طور متناوب و با حضور وزرا و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی در مجلس برگزار شود تا مشکلات کشور بدون تعارف، مطرح و بررسی شود.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به تعطیلی رسمی سه‌شنبه هفته آینده خاطرنشان کرد: هفته آینده و با انتقال جلسه روز چهارشنبه به دوشنبه، مجلس دو روز کاری یکشنبه و دوشنبه جلسه علنی خواهد داشت.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 16فروردین1396، کدخبر: 3945021: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین