پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۱۴۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۱
رییس اداره علوم اجتماعی و انسانی کمیسیون ملی یونسکو گفت: شبکه شهرهای خلاق موجب ‌ترغیب و تشویق شهروندان به مشارکت‌های اجتماعی و به میدان آوردن بخش خصوصی و دولتی برای همراهی با مردم در موضوعات اجتماعی می‌شود.

شعارسال : شیدا مهنام در خصوص چگونگی ثبت اصفهان به عنوان شهر خلاق، اظهار کرد: از سال 2004 موضوع ثبت شهرهای خلاق در یونسکو مطرح شد و تاکنون 116 شهر از کشورهای مختلف جهان در شبکه شهرهای خلاق ثبت شده‌اند.

وی با اشاره به ثبت همزمان 46 شهر دیگر با اصفهان در 20 آذرماه امسال افزود: مهم‌ترین هدف یونسکو از تشکیل شبکه‌ شهرهای خلاق ترویج همکاری‌های بین‌المللی در میان این شهرها است که می‌تواند تسهیل‌گری و خلاقیت‌های شهرداران را به عنوان راهبردی برای توسعه شهری به کار گیرد.

رییس اداره علوم اجتماعی و انسانی کمیسیون ملی یونسکو تصریح کرد: در واقع در این شبکه‌ها شهرها می‌توانند در خصوص مسائل بسیار مهمی همچون صنعت توریسم و گردشگری برای یکدیگر الگو طراحی و ارائه کنند و شهری که وارد چنین شبکه‌ای می‌شود فرصت مناسبی برای مشارکت‌های بین‌المللی در موضوعات متفاوت دارد.

مهنام تاکید کرد: ترغیب و تشویق شهروندان به مشارکت‌های اجتماعی و به میدان آوردن بخش خصوصی و دولتی برای همراهی با مردم از موضوعات اجتماعی است که توسط این شبکه‌ها به وقوع می‌پیوندد.

وی با اشاره به اینکه شبکه شهرهای خلاق مشروط بر اینکه شهرداری مفاد آن را رعایت کند باعث ایجاد چالاکی فرهنگی در شهر می‌شود، ادامه داد: شهری وارد شبکه شهرهای خلاق می‌شود که در یکی از موضوعات صنایع دستی، معماری، موسیقی و پخت غذاهای سنتی خاص باشد و اصفهان به دلیل اینکه در زمینه صنایع دستی سرآمد شهرهای جهان بود از این طریق وارد شبکه شهرهای خلاق شد.

رییس اداره علوم اجتماعی و انسانی کمیسیون ملی یونسکو افزود: نقش محوری فرهنگ و خلاقیت در دستور کار یونسکو در سال 2030 قرار گرفته است و در این زمینه می‌توان از طریق فرهنگ به پیشرفت اجتماعی و اقتصادی مطلوبی دست پیدا کرد.

* بیش از 1000 ساعت کار جهادی برای ثبت اصفهان خلاق

سرپرست معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان نیز در این رابطه گفت: جهاد دانشگاهی واحد اصفهان با سه ماه فعالیت متناوب در دو مقطع و در قالب یک تیم شش نفره با ظرفیت نزدیک به 1200 نفر ساعت کار مطالعاتی و اجرایی توانست شهر اصفهان را به شبکه شهرهای خلاق یونسکو وارد کند.

 اظهار کرد: از آنجا که درخواست شهر اصفهان در سال 1393 برای ورود به شبکه شهرهای خلاق توسط یونسکو رد شده بود با درخواست معاون وقت هماهنگی شهرداری اصفهان ( و شهردار فعلی) تیم جهاد دانشگاهی جهت تقویت پرونده وارد میدان شد.

وی ادامه داد: پس از ورود جهاد دانشگاهی پروژه ثبت اصفهان در شبکه شهرهای خلاق جهان به دو قسمت تقسیم و کارهای علمی به جهاد دانشگاهی و فعالیت‌های اجرایی به شهرداری واگذار شد.

سرپرست معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی واحد اصفهان با بیان اینکه برای ارسال کاربرگ ثبت جهانی اصفهان نزدیک به 40 تا 45 روز در مرحله‌ی اول فرصت بود، تصریح کرد: برای چنین کاری نزدیک به 1200 نفرساعت کار مطالعاتی با حضور یک تیم شش نفره انجام شد. البته با توجه به تغییر فرم درخواست و شکل تشکیل پرونده، این پروژه تا اردیبهشت ماه 94 ادامه یافت.

ژیان پور در خصوص ثبت جهانی اصفهان از طریق صنایع دستی در شبکه شهرهای خلاق جهان گفت: برای اینکه اصفهان از طریق صنایع دستی به شبکه شهرهای خلاق جهان وارد شود باید پتانسیل‌های این شهر به یونسکو اثبات می‌شد.

وی تصریح کرد: یونسکو از شهرهای این شبکه می‌خواهد که طرح ها و ایده‌های خود را برای سه سال آینده نیز مطرح کنند که جهاد دانشگاهی طرح‌های خلاق سه سال آینده را نیز تدوین و ارائه کرد.

سرپرست معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان اضافه کرد: شهردار اصفهان به عنوان مسئول ارشد شهر وظیفه اجرایی کردن طرح‌ها و ایده‌های خلاقانه را بر عهده دارد. به شکلی که این اقدامات توسط یونسکو و شبکه شهرهای خلاق به صورت مستمر ارزیابی خواهد شد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت خبرگزاری دانشجویان ایران "ایسنا ، تاریخ انتشار چهارشنبه 25 آذر 1394 ، کد مطلب : 94092514511 : www.isna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
0
0
اصفهان بدلیل حضور اصفهانی های زرنگ ، خلاق شده است خو
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین