پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۲۶۰
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۶
شاید تا چند دهه قبل و به دلیل کم بودن تعداد وسایل نقلیه، وجود پیاده روها در شهر آنچنان ضرورتی نداشت اما با افزایش روز افزون خودروها و خطرات فراوان ناشی از تردد پرسرعت آن ها، پیاده روها دیگر از حالت سمبلیک خارج شده و به یکی از ضرورت های شهری تبدیل شده اند.

شعار سال: امروزه تقریباً پیاده رویی که بتوان در آن به معناي واقعی کلمه برای دقایقی پیاده راه رفت، بسیار کم است! این درحالی است که اهمیت پیاده روها در ساخت و ساز شهری همانند سواره روها و بلکه بیشتر از آن است.
اجرای نادرست قوانین شهری از سال های گذشته تاکنون، آسیب های فراوانی را درباره حفظ حریم عابران در پیاده روها ایجاد کرده و به نظر می رسد مسئولان شهری هم علیرغم اینکه مصمم به اجرای قوانین هستند اما نمی توانند از پس تعداد زیاد قانون شکنان برآیند.
متأسفانه به دلایل مختلف، برخی به خود اجازه می دهند بی محابا پیاده روها را جولانگاه موتورسیکلت و در برخی موارد اتومبیل و یا حتی سد معبر برای فروش اجناس نمایند!
اگر به بازارهای اصفهان هم سری بزنیم این اوضاع نابسامان تر از آن است که پلیس بتواند مانع عبور موتورسوارها از معابر شود . از آنجایی که استفاده از موتور یکی از راحت ترین راههای حمل و نقل درون شهری است این وسیله در بازار که نیاز به سرعت عمل و صرف حداقل زمان است بهترین وسیله برای تردد به شمار می رود.
پایین بودن قیمت موتور سیکلت، مصرف پایین سوخت، شور و حال سرعت و جوانی نیز دلیلی دیگر برای استفاده افرادی است که قدرت خرید ماشین را نداشته و یا برای کار از آن استفاده می کنند که این امر حضور موتورسیکلت را در بازار و سطح شهر بیشتر می کند.
حضور موتورسیکلت سواران در پیاده روها بدون رعایت قوانین از سوی آنها هم مشکل پررنگی است که همچنان لاینحل باقی مانده است و موتورسواران متخلف برای تردد در حریم امن عابران پیاده، ماموران راهنمایی و رانندگی را هم پشت سر می گذارند و کمتر قبض جریمه ای به خاطر این تخلف آنها سیاه می شود.
تخلفی که بازی با سلامتی و جان عابران را به همراه دارد و چنان حریم امن رفت و آمد پیاده ها را تحت الشعاع قرار داده که دیگر مدت هاست عابران عادت کرده اند با حرکت ناگهانی و عبور شتابزده موتوسیکلت ها از کنارشان از جا بپرند.
گاهی فریادی بلند می شود و گاه ناسزایی بر لب آمده و نیامده جدال میان عابران و موتورسواران در پیاده روها به همین شکل ادامه پیدا می کند، درست زمانی که ماموران راهنمایی و رانندگی موتورسواران را تنها به دلیل خلاف جهت حرکت کردن، تک چرخ زدن و نداشتن زین مجزا برای ترک نشین در تقاطع هایی نزدیک به همین پیاده روهای پرکشمکش جریمه می کنند و نظارت آنها بر موتورسواران متخلف در پیاده روها آنقدر ضعیف است که از تکرار این حرکت خطرساز توسط آنها جلوگیری نمی شود.
این گونه است که هدف وسایل نقلیه ای مانند موتوسیکلت زیر سوال می رود. وسایلی که برای افزایش رفاه و آسایش مردم توسعه یافته اند، باعث ایجاد ناهنجاری می شوند چرا که امکانات و شرایط استفاده از آنها، معابر، خیابان ها و مکان های عمومی با اهداف طراحی شده سازگار نیست. این را جامعه شناسان می گویند و تاکید می کنند که این گونه کجروی ها ،رفتارها و آسیب ها زاییده پس افتادگی یا تاخیر فرهنگی است.
شاید این داستان همه وسایل نقلیه باشد که متناسب با نیاز شهروندان تولید می شوند اما متناسب با نیاز آنها مورد استفاده قرار نمی گیرند.
تردد موتوسیکلت در پیاده رو هرچند برای بسیاری از عابران عادی شده است و بیشتر این تخلفات از دید بازرسان راهنمایی و رانندگی نیز پنهان می ماند اما آسیب شناسان اجتماعی، آن را همچنان یک رفتار ضداجتماعی ناشی از کج فهمی می دانند، به گونه ای که در این باره می گوید: «فقر فرهنگی، فقر آموزش و فقر درک؛ اینها دلیل بروز چنین رفتارهای ضداجتماعی است.» برای بسیاری از عابران پیش آمده که حین عبور از پیاده رو موتورسواری با سرعت از کنارشان رد شود و با صدای بوقش حق به جانب بخواهد که از راهش کنار روند و اگر هم عابر پیاده اعتراض کرد یا بی توجه از کنارشان می گذرد .
هر روز شاهد جولان دادن موتورسیکلت هایی هستیم که با عبور از پیاده رو و معابری که مختص عابران پیاده یا حتی مسیرهای "ورود ممنوع" در حال قانون شکنی هستند و هیچ قانونی مانع اعمال خلاف آنها نمی شود.
قانون شکنی موتورسواران معضل چند ساله شهرها
یک جامعه شناس شهری در این رابطه می گوید: قانون شکنی های موتورسواران سال هاست که معضلی شهری محسوب می شود، جولان دادن این رانندگان در معابر مدتهاست باعث سلب آسایش شهروندان و عابران پیاده شده است.
محمد علیشاهی ادامه می دهد: متاسفانه موتورسواران رعایت قوانین را بیشتر در به کارگیری کلاه ایمنی می دانند و نسبت به عبور از پیاده روها و معابر و یک طرفه رفتن بی توجه اند.
وی اضافه می کند: از آنجایی که موتورسیکلت ها نسبت به دیگر خودروها راحت تر می توانند تردد کنند و از مسیرها و خیابان های باریک عبور کنند این اجازه را به خود می دهند که براحتی قانون شکنی کرده و وارد حریم عابران شوند.
این جامعه شناس شهری با اشاره به اینکه از آنجایی که این موضوع نسبت به دیگر قوانین مانند استفاده کمربند ایمنی، سبقت غیر مجاز و کمتر از سوی ماموران مورد توجه قرار می گیرد باعث ایجاد موقعیتی برای سوء استفاده برخی موتورسواران شده است، تصریح می کند: این افراد که حتی برخی مواقع بار جا به جا می کنند برای آنکه سریعتر به مقصد برسند بهترین گزینه را عبور از پیاده رو و معابر به نوعی محل دوم تردد خود می دانند.
وی معتقد است این بی توجهی از سوی خود ماموران راهنمایی و رانندگی نیز وجود دارد ، زیرا با این که تردد موتورسیکلت سواران در معابر را نوعی قانون شکنی می دانند و برای آن جریمه قائل شده اند ، خیلی مواقع شاهد هستیم که ماموران راهنمایی و رانندگی تردد موتورسوار را در پیاده روها مشاهده می کنند ولی بدون توجه به آنچه که دیده و بدون اعمال قانون، تمام حواس خود را معطوف اعمال قانون ماشین هایی می کنند که در کف خیابان در حال تردد هستند.
علیشاهی ادامه می دهد: یکی از دلایلی که پیاده رو تبدیل به پیست موتورسواری شده عریض بودن برخی از پیاده روها و عبور آسان بدون مانع از آنهاست .
وی اظهار می کند: علاوه بر اینها تردد موتورسواران در معابری که به آنها اختصاص ندارد ، منجر به بروز خطرات برای این افراد نیز می شود و حتی جان آنها را به خطر می اندازد؛ البته بگذریم از آلودگی هوا که این موتورسیکلت ها ایجاد می کنند، شاید بهتر باشد قانونگذاران با اعمال قوانین بازدارنده و با توجه بیشتر به این موضوع شهراصفهان را از نابسمانی حضور موتورسواران و سلب آسایش مردم نجات دهد.
مردم نباید منفعل باشند
اگرچه نه آسیب شناسان، نه کارشناسان اجتماعی و نه ماموران راهنمایی و رانندگی خواستار درگیری و مناقشه میان عابران و موتورسواران نیستند، اما ورود مردم به این عرصه و برخورد با موتورسواران متخلف از جانب آنها خواه ناخواه مناقشه برانگیز است.
این را تجربه های روزمره در خیابان ها می گویند. این را می توان از صدای رد و بدل شدن ناسزا میان پیاده ها و موتورسواران شنید، ناسزایی که به گوش ماموران رسیده و نرسیده به فراموشی سپرده می شود.
با وجود این رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اصفهان می گوید: مردم نباید منفعل باشند و با گفتن به من چه ارتباطی دارد از کنار این رفتار ضداجتماعی بگذرند. باید با آرامش به موتورسواران متخلف تذکر بدهند و آنها هم کم کم یاد بگیرند که چگونه رفتار کنند چون هر رفتار ناهنجاری قابل اصلاح است.
سرهنگ حسین غلامی معتقد است اگر همه مردم با متخلفان برخورد کنند، آنها نمی توانند به راحتی در پیاده روها به تردد ادامه دهند، این برخورد باید همه جانبه باشد، نه انفرادی.
تردد موتورسیکلت ها در شهر محدود می شود
این در حالی است که مدير ترافيك شهري شهرداري اصفهان در اين رابطه مي گويد: متأسفانه بسياري از موتورسواران به قوانين راهنمايي و رانندگي بي توجه‌اند و ضمن آنكه جان و سلامتي خود را به خطر مي‌اندازند سبب ناامني معابر و پياده‌روها نيز شده‌اند از اين رو ساماندهي و محدودیت پارک موتورسيكلت‌ها در اولويت كاري قرار گرفت.
مسعود بنده خدابا بیان این که برخورد عابران پياده با موتورسيكلت بيشترين كشته شده‌ها و مصدومان در سوانح رانندگي را به دنبال دارد، اضافه می کند : در حال حاضر ۵۰ درصد تصادفات مربوط به موتورسیکلت می باشد لذا در نظر داریم تردد موتورسیکلت را در سطح شهر محدود نماییم.
مدیر ترافیک شهری شهرداری اصفهان می گوید: ما خود را ضامن سلامتي و جان مردم مي دانيم و معتقديم كه با موتورسيكلت سواراني كه واقعاً هم يك خطر جدي براي خود فراهم مي‌كنند و هم معابر را براي عابران پياده و ساير وسايل نقليه نا ايمن مي‌كنند بايد برخورد و بيش از پيش بر موضوعاتي مانند الزامي بودن طرح تردد زوج و فرد براي موتورسواران تاكيد شود.
وی با انتقاد از این که روز به روز تعداد موتورسيكلت و خودروها در شهر افزايش مي‌يابد، می گوید:در حال حاضر اصفهان رتبه اول را در سطح کشور از لحاظ تردد موتورسیکلت به خود اختصاص داده که لازم است مسولان مربوطه جهت ایمنی در تردد و برای کاهش آلودگی ناشی از موتورسیکلت که چندین برابر یک خودرو معمولی تولید آلایندگی می‌کند تدابیری بیندیشند.
این گفته ها و نیز نظر بسیاری از کارشناسان اجتماعی سنگینی بار مسؤولیت برخورد با موتورسواران متخلف را از شانه های مردم برمی دارد و نهادهای متولی را متوجه تکمیل و تشدید وظایف خود در قبال شهروندان می کند، شهروندانی که به اعتقاد کارشناسان، فقدان الگوسازی فرهنگی در کشور بر شیوه رفتار آنها با تکنولوژی تاثیر منفی داشته است، شهروندانی که گاه خود را به در شیشه ای فروشگاه ها می فشارند و گاه پشت تنه درختان پناه می گیرند تا خود را از برخورد با موتوسیکلت ها در پیاده رو خلاص کنند. /
با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایمنا,تاریخ انتشار 22 آذر 1394,کد مطلب: 213280 www.imna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین