پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۱۸۸۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۰
حسین موسویان، از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته ای جمهوری اسلامی در دولت محمد خاتمی و از نزدیکان حسن روحانی، در گفت‌وگویی با نشریه تایم، مدعی شد که فرزند حسن روحانی، به قتل رسیده؛ قتلی سیاسی که هرگز قاتل آن پرونده نیز مشخص نشد. حال سوال اینجاست که واقعیت این قتل ادعا شده، چگونه بوده و تا چه حد می توان به این صحبت ها اعتماد داشت؟

شعار سال: حسن روحانی یکی از چهره‌های جمهوری اسلامی است که به‌واسطه‌ی سال‌ها کار امنیتی، زوایای زندگی‌اش را پنهان نگه داشته و بنابر اصل عمومی پاسخ‌گو نبودن سیاست‌مداران ایرانی به افکار عمومی، خود را ملزم به توضیح نمی‌داند. یکی از معماهای روحانی، چگونگی مرگ فرزندش محمد است. تاریخ مرگ وی نیز معلوم نیست و بنا به روایتی، پسر بزرگ حسن روحانی در فروردین سال ۱۳۷۶ درگذشته و بنا بر روایات دیگر، واقعه‌ مرگ وی در سال‌های ۱۳۷۰ یا ۱۳۷۱ روی داده است. حتی بعضی سایت‌ها نام او را «حسین» نوشته‌اند اما آن‌گونه که تصویر سنگ قبر منصوب به وی حکایت می‌کند، این پسر «محمد» نام داشت.

سرنوشت فرزند بزرگ حسن روحانی از جمله مواردی است که در سال‌های گذشته بارها مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته و حتی پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ نیز وب‌سایت‌های اصول‌گرا نوشته بودند که او به دنبال "شکست عشقی" دست به "خودکشی" زده است. بنا به ادعای رسانه‌های اصول‌گرا ( نظیر صراط) ، فرزند روحانی با کلت کمری پدر خودکشی کرد. آنها بر اساس این سناریو، پا را فراتر نهاده و دفن فرزند روحانی در محوطه آرام‌گاه امام خمینی را نیز مورد اعتراض قرار دادند. به ادعای آن‌ها ، فرزند روحانی با خودکشی دست به "گناه کبیره" زده و روحانی "با استفاده از ضوابط و روابط خاص" فرزند خود را در صحن غربی آرام‌گاه امام خمینی(ره) دفن کرده است(در ایوان جنوبی صحن شهدا یا حیاط مشرف به متروی بهشت زهرا) .

بدلیل همین کتمان عامدانه اطلاعات ، واقعیت سرنوشت بزرگ‌ترین پسر حسن روحانی هنوز مشخص نیست. این‌که خودکشی کرده یا با انگیزه‌های سیاسی به قتل رسیده است. اگر به قتل رسیده، دلیل آن چه بوده؟ آیا مسایلی چون افشای برخی مسایل محرمانه نظام در میان بوده؟ این مساله از آن جهت مورد توجه است که زمان مرگ فرزند روحانی براساس تمام تاریخ‌های اعلام شده، بر می‌گردد به دوران وزارت علی فلاحیان در وزارت اطلاعات. دوره‌ای که بعدها و در زمان ریاست‌جمهوری محمد خاتمی مشخص شد قتل‌های سیاسی مخالفان در آن رخ داده است. از سوی دیگر، اگر علت مرگ فرزند روحانی خودکشی باشد، باز هم دلایل آن مشخص نیست. این‌که او به دلیل شکست در یک رابطه عاشقانه اقدام به خودکشی کرده یا عوامل و انگیزه‌های دیگری در این زمینه وجود دارد. حسن روحانی در خاطرات خود اشاره‌ای به این مساله نکرده و تا پیش از اظهارات تازه‌ی موسویان، رسانه‌ها و افراد نزدیک به او نیز از هرگونه اظهارنظری در این‌باره خودداری کرده‌اند.

موسویان عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای مدعی است که فرزند بزرگ روحانی -ـ محمد ـ- در آستانه ورود به بیست سالگی، در منزل شخصی روحانی به قتل رسیده است. به گفته موسویان منزل روحانی آن زمان در "پایگاهی نظامی در جنوب تهران" بود. این در حالی است که خانواده روحانی قتل فرزند خود را "سیاسی" توصیف می‌کنند و مدعی هستند که حسن روحانی سال‌ها درباره این قتل تحقیق کرد، اما در نهایت تصمیم گرفت که دست از پیگیری بردارد و سکوت کند. روحانی و نزدیکان وی تاکنون توضیحی درباره علل مرگ محمد فریدون (روحانی) نداده‌اند.

آذرماه سال ۹۲ اما اکبر جباری، باجناق غلام‌حسین الهام، (سخنگوی دولت احمدی‌نژاد) در صفحه فیس‌بوک خود، با اشاره به وضعیت حسن روحانی و شرایط مرگ فرزند او نوشت که دست روحانی "به خون فرزندش" آلوده است. او البته توضیح بیشتری در این‌باره نداد.

چند سال پیش علی‌رضا نوری‌زاده، روزنامه‌نگار ساکن لندن، مدعی شده بود که فرزند روحانی، در زمان مرگ وصیت‌نامه‌ای از خود به جا گذاشته و در آن از جمهوری‌اسلامی انتقاد کرده بود. به ادعای نوری‌زاده، محمد روحانی در وصیت‌نامه خود نوشته بود: "از حکومت شما، از دروغ‌های شما، از فساد شما، از مذهب شما، از تزویر و نفاق و تقیه شما متنفرم، ننگ دارم که در چنین محیطی زندگی کنم و هر روز مجبور شوم به دوستانم به دروغ بگویم پدر من از جنس این‌ها نیست و ته دلش با ملت است در حالی که حقیقت جز این است و وقتی شما را می‌بینم که دست بعضی ها را می‌بوسید حالم به هم می‌خورد". حکایت این نامه در چند نشریه خارجی از جمله نیویورک پست و العربیه به نقل از علیرضا نوری‌زاده بازنشر شد. 

وب‌سایت "خودنویس" پیش‌تر ادعا کرده بود که بنا بر نقل "دو منبع مختلف که در مقاطع مختلف همکار مرکز تحقیقات استراتژیک بوده‌اند" درباره مرگ فرزند روحانی دو فرضیه وجود دارد: "یکی از این مباحث، حاکی از لو رفتن انتقال اطلاعات محرمانه به مخالفان نظام از سوی فرزند حسن روحانی و کشف آن توسط وزارت اطلاعات بود. گفته شد که محمد روحانی با آگاهی و اطلاع دادن به پدرش، به اصطلاح «خودکشی شد». این وبسایت همچنین نوشت که به نقل از منابع خود، شایعه‌ خودکشی به دلیل گرایش عشقی محمد روحانی را بعید می‌داند".


با توجه به این که محمد روحانی در زمان تصدی علی فلاحیان بر وزارت اطلاعات به قتل رسیده و سابقه‌ی وزارت اطلاعات زمان فلاحیان نیز بر کسی پوشیده نیست، این سوال مطرح می‌شود که آیا روحانی پیش یا پس از قتل‌، در جریان قرار گرفته بود؟ اشاره‌ امثال اکبر جباری به روحانی که «دستش به خون پسرش آلوده است»، با توجه به دسترسی این افراد به پرونده‌های وزارت اطلاعات در یک مقطع از دوران صدارت احمدی‌نژاد، گویای چیست؟

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری-تحلیلی عدالت خواهان، تاریخ انتشار 17 ارديبهشت 1396، کد مطلب: 30673:edalatgolestan.ir .www/ سایر منابع . 

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۰
1
0
انتشار این خبر در این موقعیت نوعی جانبداری و حتی تخریب محسوب نمی شود؟ شما که مدعی توسعه گرایی، بی طرفی و امانتداری هستید
مدیر پایگاه به احترام تذکر بجای شما، عنوان خبر از آیا پسر حسن روحانی با کلت پدرش به قتل رسیده ؟ به محمد فریدون چگونه کشته شد؟ تغییر یافت و جایگاه خبر از اولویت اول باکس مربوطه به اولویت پنجم تغییر جایگاه داده شد.
لازم به توضیح است که هیچ عمدی در انتشار خبر نبوده و احتمالا بدلیل شرایط انتخابات، خبر درمنابع گوناگون انتشار یافته و مورد استفاده سایت شعار سال قرار گرفته است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
0
0
پشت تون به کجا گرمه که این جور می نویسید؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین