پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۲۰۸۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۹
در قرآن 12 مرتبه کلمه «عسر» و 36 مرتبه «یسر» آمده است «فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً» (انشراح/5) یعنی هر سختی ۳ آسانی در پیش دارد.

شعار سال: حجت‌الاسلام «محسن قرائتی» استاد تفسیر قرآن کریم بیش از 30 سال است به تدریس معارف قرآن و اهل‌بیت(ع) می‌پردازد و سال‌ها است که پنج‌شنبه‌ها در برنامه درس‌هایی از قرآن میهمان خانه‌های ایرانیان است.

با توجه به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به انس عمومی با قرآن و توجه به مفاهیم الهی،  در سال جدید گزیده‌ای از تفسیر قرآن حجت‌الاسلام قرائتی در سال‌های گذشته را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

در ادامه بخشی از تفسیر قرآن حجت‌الاسلام قرائتی در برنامه درس‌هایی از قرآن با موضوع «ایام فراغت - 1، تربیت» که در 14 خردادماه سال 1366 ایراد شده است، تقدیم می‌شود.

- درباره ایام فراغت قرآن می‌فرماید: «أَ لَمْ نَشْرَحْ لَکَ صَدْرَکَ» (انشراح/1) پیغمبر! من سینه باز به تو دادم تا بتوانی مشکلات را حل کنی. روحت بزرگ است که مشکلات نتواند تو را از پای درآورد. من روح بزرگ به تو دادم که هرچه متلک و سختی بود تحمل کنی.

-«أَ لَمْ نَشْرَحْ لَکَ صَدْرَکَ وَ وَضَعْنا عَنْکَ وِزْرَکَ»(انشراح/2-1) من روح بزرگ به تو دادم. من وزنه سنگینی را از تو برداشتم یعنی اگر روحت بزرگ نبود نمی‌توانستی سنگینی را تحمل کنی.

-خدا به او می‌گوید: «علت اینکه تو در تربیت موفق شدی، به خاطر این است که روح بزرگ داشته‌ای و با روح بزرگت مشکلات را حل کردی» بعد می‌فرماید: «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً»(انشراح/6) عسر یعنی آسانی(«عسر» الف و لام دارد ولی «یسر» الف و لام ندارد. درادبیات عرب هرجا که الف و لام دارد اشاره به یک مساله خاص است و هرجا که الف و لام ندارد آزاد است) یعنی به همراه مشکل آسانی‌ها است.

-در قرآن 12 مرتبه کلمه «عسر» و 36 مرتبه «یسر» آمده است. یعنی هر سختی سه تا آسانی در پیش آن است «فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً» (انشراح/5) بعضی شاید بگویند که: «خوب این مال پیغمبر بود!» نه مال همه است.

-ما به چه کسانی بدهکار هستیم؟ به چهار گروه: 1ـ انسان به خدا بدهکار است. 2ـ انسان به نسل گذشته بدهکار است. 3ـ به نسل آینده بدهکار است. 4ـ به تاریخ بدهکار است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 7 فروردین 1396، کد مطلب: 13960107000456 : www.farsnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Bulgaria
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
0
0
هر سختی سه اسانی باخودش به همراه دارد قربون کراممتت بشم اوس کریم
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین