پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۲۰۸۲
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹
رئیس ستاد اقامه نماز کشور در تبیین و تفسیر آیه 282 سوره بقره، بزرگترین آیه قرآن کریم اظهار کرد: این آیه یک آیه حقوقی است که در آن 40 نکتۀ حقوقی مطرح شده و موضوعی در رابطه با مسائل حقوقی وجود ندارد که در این آیه به آن اشاره نشده باشد.

شعارسال:رئیس ستاد اقامه نماز کشور در تبیین و تفسیر آیه 282 سوره بقره، بزرگترین آیه قرآن کریم اظهار کرد: این آیه یک آیه حقوقی است که در آن 40 نکتۀ حقوقی مطرح شده و موضوعی در رابطه با مسائل حقوقی وجود ندارد که در این آیه به آن اشاره نشده باشد.

حجت الاسلام محسن قرائتی، مفسر قرآن کریم شب گذشته در برنامه «درس هایی از قرآن» که در حرم رضوی برگزار شد، اظهار کرد: آیه 282 سوره بقره، بزرگترین آیه قرآن و یک آیه حقوقی است که در آن انواع خدمت قلمی و بیانی و همچنین نکات مهم حقوقی ارائه شده است.

وی با بیان اینکه قرآن ریزترین مسائل زندگی را با توجه به فطرت انسان ارائه می کند، تصریح کرد: در آیه 282 سوره بقره 40 نکته حقوقی مطرح شده است؛ همچنین اینکه این آیه در زمان جاهلیت و بر مردمانی بی سواد نازل شده بود، پنج مرتبه بر نوشتن سفارش کرده است که اهمیت علم و سواد از دیدگاه قرآن را می رساند.

وی بابیان تفسیر آیه 282 بقره عنوان کرد: اگر دو طرف معامله از سواد و اطلاعات کافی برای ثبت معامله برخوردار نبودند باید به یک کاتب و نویسنده عادل مراجعه و کاتب به شکرانه علم و سوادش باید این عمل را قبول کند.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور تصریح کرد: بنا بر تاکیداسلام در این مرحله کاتب باید هرآنچه را که بدهکار گفت بنویسد، البته بدهکار باید منصف باشد و سوء استفاده نکند.

وی در ادامه تفسیر این آیه عنوان کرد: در صورتی که بدهکار فردی ضعیف، ناتوان و کم هوش بود باید ولی او که باید پرهیزگار و با تقوا باشد، متن معامله را برای کاتب بیان کند.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی افزود: سپس دو مرد و در صورت وجود نداشتن، یک مرد و دو زن بر معامله شهادت بدهند.

مفسر قرآن کریم با تاکید بر اینکه طبق این آیه هرکس بدهکار شد باید دو نکته را رعایت کند، افزود: این دو نکته در مورد هر نوع بدهکاری از جمله مهریه همسر و یا بدهی شریک با هر مقداری صدق می کند.

مفسر قرآن کریم در ادامه گفت: هرکس که تجارت و داد و ستد می کند و بدهکار یا طلبکار می شود باید در مرحلۀ اول مهلت پرداخت بدهی را روشن وسپس آن را مکتوب کند، این دستور الهی است که در معامله با هر شخصی حتی برادر انسان باید مد نظر قرار بگیرد.

یادآورمی شود، «درس هایی از قرآن» با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی ویژه برنامه ماه مبارک رمضان حرم مطهررضوی است که هرشب ساعت21:45 در صحن جامع برگزار می شود./س

شعارسال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار 12 خرداد 97، کدخبر: 4474192 ، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین