پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۵۰۶
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱
زمانی که مقام معظم رهبری در بند 51 سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه رسما از حمایت صنایع از دستی و صیانت از میراث فرهنگی کشور نام بردند، هنرمندان این حوزه به آینده صنایع‌دستی امیدوار شدند، اما به نظر می‌رسد این امیدواری با آماده کردن برنامه ششم توسعه، عملا با بی‌توجهی همراه شده است.

شعارسال: معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی قبل از تدوین برنامه ششم توسعه نشست‌های بسیاری را با هنرمندان و برنامه‌ریزان برنامه ششم توسعه برگزار کرد، به امید اینکه قرار است این حوزه در پنج سال آینده شاهد روزهای خوبی باشد، اما با ارائه آن و حذف صنایع‌دستی، بسیاری از هنرمندان در اعتراض به این موضوع نامه‌ای به رییس جمهور نوشتند.

«بهمن نامورمطلق» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا درباره تلاش برای توجه دولت به صنایع‌دستی در برنامه ششم توسعه بیان می‌کند: روز شنبه معاونین سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری جلسه‌ای با رییس سازمان داشتند که طرح‌های تازه دوباره بررسی شد و اغلب آنها مورد موافقت قرار گرفت و طی یک نامه رسمی، به دکتر نوبخت و همکاران‌شان ارسال شد.

او درباره طرح تازه‌ای که از سوی معاونت صنایع دستی مطرح شده، می‌گوید: تبصره‌هایی که در برنامه سازمان مدیریت وجود داشت و ما هم می‌توانستیم بخشی از آن باشیم و در واقع نیستیم را در این نامه ذکر کردیم. برای مثال به جای صندوق کارآفرینی امید می‌توانستیم بانک کسب و کار خُرد برای صنایع‌دستی داشته باشیم، در حالی که اسم اعضای سازمان در تاسیس این بانک نیامده است. ما این موضوع را در طرح جدید اضافه کردیم.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور افزود: قرار شد در ساماندهی فعالیت‌های فرهنگی، شورایی تشکیل شود که معاونت صنایع‌دستی در آن حضور داشته باشد. این معاونت قبلا چنین حضوری را تجربه نکرده بود که ما در طرح جدید آن را هم اضافه کردیم. در کنار آن پیشنهادهای جدید دیگری هم مطرح شد.

*نامورمطلق ادامه می‌دهد:ما خواهان تبصره مجزا برای صنایع‌دستی هستیم تا فرش و صنایع دستی دوباره با هم ادغام شوند، زیرا اسم فرش حتی برای یکب‌ار هم در برنامه ششم توسعه نیامده است. به دلیل فاصله‌ای که بین فرش و صنایع دستی ایجاد کردند، این دو حوزه ضعیف شدند. اگر بتوانیم دوباره این دو حوزه را با هم ادغام کنیم، دیگر نمی‌توانند از این دو حوزه صرف نظر کنند.

این مدرس دانشگاه اضافه می‌کند: این حوزه بیش از دو میلیون مخاطب و تولید کننده دارد و ارزآوری فرش و صنایع‌دستی باهم حدود یک میلیارد دلار می‌شود. یکی از پیشنهادات ما مرتبط شدن این دو حوزه است. همچنین درخواست کردیم درصدی از اعتبارات دستگاه‌های دولتی برای خرید آثار هنری و صنایع دستی اختصاص داده شود. همین طور پیشنهاد کردیم حمایت‌های ویژه‌ای از هنرمندان صنایع دستی شود.

او می‌افزاید: تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا قبل از اینکه برنامه ششم توسعه به مجلس برود تغییرات لازم را در آن ایجاد کنیم. با نمایندگان مجلس هم صحبت کردیم تا اگر دولت در این برنامه از صنایع دستی حمایت نکرد، نمایندگان به این حوزه توجه کنند؛ اما امیدواریم اصلاحات لازم در این برنامه قبل از آنکه به مجلس برسد انجام شود. اگر صنایع‌دستی در برنامه ششم توسعه دیده نشود، ضربه مهلکی به آن وارد می‌شود.

نامورمطلق با بیان اینکه همه‌ی دنیا در این دو سال به صنایع دستی و گردشگری ایران توجه نشان داده‌اند، می‌گوید: در مدت زمان کمتر از شش ماه سه عنوان جهانی «شهر جهانی صنایع دستی»، «شهر جهانی فرش» و «شهر خلاق صنایع دستی» را کسب کردیم و جای تاسف دارد که در کشور خودمان به آن توجه ویژه‌ای نداشته باشند. امیدواریم دولتمردان و کارشناسان سازمان مدیریت توجه ویژه‌ای به این حوزه نشان دهند. اگر صنایع دستی در این برنامه حضور نداشته باشد طرح‌های این حوزه عقیم خواهد ماند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار خبر 30 آذر 1394، کدمطلب: 94093017629، www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین