پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۷۱۰۶۰
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۶
سید کامل تقوی‌نژاد رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه بنای سازمان امور مالیاتی ایجاد عدالت در جامعه است، می‌گوید: اعتقاد نداریم که عدالت یعنی پر کردن خزانه به هر قیمتی و این برنامه را هم نداریم که جایی را ویران کنیم تا جایی دیگر آباد شود.
شعارسال: سید کامل تقوی‌نژاد رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه بنای سازمان امور مالیاتی ایجاد عدالت در جامعه است، می‌گوید: اعتقاد نداریم که عدالت یعنی پر کردن خزانه به هر قیمتی و این برنامه را هم نداریم که جایی را ویران کنیم تا جایی دیگر آباد شود.

تقوی‌نژاد که به مناسبت هفته فرهنگ مالیاتی به این خبرگزاری رفته بود درباره فرهنگ مالیاتی گفت: خوشبختانه سیاست سازمان امور مالیاتی در دولت یازدهم بر بحث اعتمادآفرینی استوار شد. نخستین شعار ما اعتماد مردم و آحاد جامعه به‌عنوان مؤدیان به نظام مالیاتی است. اگر این اتفاق بیفتد هم فرهنگ مالیاتی که لازمه کار است جا می‌افتد و هم مردم با رضایت بیشتری نسبت به پرداخت مالیات اقدام می‌کنند. خوشبختانه این جهت‌گیری در عمل هم مشاهده شد و در سال‌های گذشته بازخوردی که از اصناف، تولیدکنندگان، صادرکنندگان و اتحادیه‌ها و اصناف داشتیم مؤید همین موضوع است. ما سعی کردیم تصمیمات خود را با کمک مؤدیان یا نمایندگان آنها اتخاذ کنیم و به این ترتیب تصمیمات ما با روح اخلاقی و فرهنگی همراهی شود.

رئیس سازمان امور مالیاتی همچنین تأکید کرد علاقه‌مند است مالیات به‌عنوان یک موضوع خشن در جامعه مطرح نشود و در این زمینه چنین توضیح داد: ما به دنبال آن هستیم که رفتار جدیدی را در نظام مالیاتی تعریف کنیم. ما همواره تأکید می‌کنیم که به مؤدیان به‌عنوان شرکای اقتصادی دولت نگاه کنند به این معنی که در اقتصاد فعالیت کرده و درآمدی به دست می‌آوردند، حقوق حقه دولت را به‌عنوان مالیات به سازمان پرداخت کنند. این امر باید با تعامل و رضایت مؤدیان با حداکثر اطلاع‌رسانی در خصوص حقوق قانونی آنها انجام شود. تلاش ما بر این است که مؤدیان را با مواد مختلف قانون آشنا کنیم و به این ترتیب هر کجا که قانون امتیازی برای مؤدیان در نظر گرفته از جمله انواع بخشودگی‌ها، معافیت‌ها و... مؤدیان در عمل هم بتوانند از آنها استفاده کنند.

* مودی محوری مسأله اصلی ما

معاون وزیر اقتصاد همچنین با بیان اینکه مالیات را از مقوله عدالت می‌داند بیان کرد: باید حقوق حقه دولت را از کسانی که قانون آنها را ملزم به پرداخت مالیات کرده دریافت کنیم بدون اینکه تعدی به حقوق افراد شود و در اموری که قانون پیش‌بینی کرده است این منابع را به کار گیریم. ما به دنبال آن‌ هستیم که با حداکثر اطلاعات، اسناد و مدارک مالیات قابل پرداخت از سوی مؤدیان را درست تشخیص دهیم و همچنین کاری کنیم که مؤدیان احساس نکنند به آنها ظلم شده است. به دید ما مالیات هم بیت‌المال، هم حق الناس و هم ابزار ایجاد عدالت است. هیچ فعال اقتصادی و اشخاصی که مالیات پرداخت می‌کنند نباید احساس کنند که خدایی نکرده ما از مرزهای قانون پای خود را فراتر گذاشتیم. به عبارتی مؤدی محوری مسأله اصلی ما است و احترام مردم و کسب رضایت آنها و سهولت در ارائه خدمات به آنها و به حداقل رساندن هزینه‌های وصول مالیات و استفاده از ابزار نوین در اخذ مالیات از جمله مواردی است که بر آن تأکید بسیار داریم. به همین جهت هم با جدیت امور سامانه‌های اطلاعاتی خود را پیگیری می‌کنیم.

* اقدامات برای عدالت مالیاتی

او به اقدامات سازمان در راستای اجرای عدالت مالیاتی هم اشاره و بیان کرد: پیاده‌سازی طرح جامع مالیاتی به منظور اجرای عدالت مالیاتی و شفاف‌سازی درآمدها، تدوین و تقدیم لایحه استقرار صندوق‌های مکانیزه فروش به مجلس شورای اسلامی، کاهش فشار مالیاتی از دوش مؤدیان کم‌درآمد و تمرکز بر شناسایی مؤدیان جدید و مبارزه با فرار مالیاتی، اجرای اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم از ابتدای سال ۱۳۹۵، افزایش سالانه سقف معافیت پایه حقوق (در سال ۱۳۹۲، حقوق‌بگیران ماهیانه ۸۳۳ هزار تومان و سالانه ۱۰ میلیون تومان از معافیت مالیاتی بهره‌مند می‌شدند.) این در حالی است که سقف معافیت مالیات حقوق‌بگیران از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۶ حدود ۱۴۰ درصد رشد کرده است. حقوق‌بگیران در سال ۱۳۹۶ ماهیانه تا سقف ۲ میلیون تومان و سالانه تا سقف ۲۴ میلیون تومان از معافیت مالیاتی بابت حقوق پرداختی بهره‌مند می‌شوند و یکسان‌سازی مالیات حقوق‌بگیران بخش دولتی و خصوصی در این راستا انجام شده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 5 ، تاریخ انتشار: 22 تیر 1396، شماره: 6542 .

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین