پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۳۲۱
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۹
واگذاری مسجد کبود ایروان به ایران، آرام گرفتن زن ۷ هزار ساله در موزه ملی، بررسی تاثیر مصوبه آمریکا در گردشگری از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.
آرام گرفتن زن ۷هزارساله درموزه ملی؛ واگذاری مرمت مسجد کبودبه ایران

شعارسال: در این هفته خبر رسید که مسجد کبود ایروان به مدت ۹۹ سالبه ایران واگذار شد و ایران مرمت‌های نادرست مسجد کبود ارمنستان را اصلاح می‌کند. در این باره، معاون میراث فرهنگی کشور از مرمت مسجد کبود ایروان طبق تفاهمنامه ۹۹ ساله ایران و ارمنستان خبر داد و گفت: مرمت‌های نادرست مسجد، اصلاح و ساختماهای بدنمای اطراف تعیین تکلیف می‌شوند.

آرام گرفتن زن ۷هزارساله درموزه ملی؛ واگذاری مرمت مسجد کبودبه ایران

محمد حسن طالبیان گفت: مسجد کبود ارمنستان از سال‌ها قبل در دست سفارت ایران در ارمنستان بود و ایرانیان آنجا را اداره می‌کردند حتی مراسم مذهبی و نماز نیز توسط ایرانی‌ها برگزار می‌شود و مدیریت، مرمت و تعمیرات آن نیز طبق تفاهمنامه‌ای که از سال‌ها قبل وجود داشت، انجام می‌شد. اکنون دوباره این تفاهمنامه به مدت ۹۹ سال تمدید شده است. اما من نمی دانم که آیا تفاهمنامه قبل نیز ۹۹ ساله بوده یا نه چون این تفاهمنامه توسط وزارت خارجه و سفارت خانه انجام می شد. در این بخش سازمان میراث فرهنگی دخالتی ندارد ما نتها در بحث مرمت و نگهداری و تهیه پرونده ثبت جهانی آن فعالیت می کنیم.

میزبانی ایران در کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری ۲۰۱۷ نهایی شد

در این هفته، بازرسان فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری در نشستی با راهنمایان گردشگری ایران و مسئولان سازمان میراث فرهنگی که ششم دی ماه در سالن اجتماعات سازمان میراث فرهنگی برگزار شد، نظر خود را درباره میزبانی ایران برای کنوانسیون راهنمایان گردشگری سال ۲۰۱۷ اعلام کردند.

در این برنامه روبی روی نایب رئیس فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری گفت: مهم فقط این نیست که راهنمایی گردشگران حرفه ماست بلکه ما دیپلمات‌های فرهنگی در دنیا هستیم. علت اصلی اینکه کانون سراسری راهنمایان تور توانست در کشور پراگ برنده این میزبانی شود این است که توانستند خودشان را در ایران و پراگ به خوبی نشان دهند.

آرام گرفتن زن ۷هزارساله درموزه ملی؛ واگذاری مرمت مسجد کبودبه ایران

معاون گردشگری کشور نیز در این برنامه کنایه ای به مدیران سابق سازمان میراث فرهنگی زد و گفت: کسانی که در دولت قبل گفتند این سازمان باید سرویس بهداشتی بسازد اکنون پاسخگو باشند؛ ما در کشور حوزه‌های تعریف شده‌ای داریم و هر بخشی باید به وظایف خود بپردازد.

مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری کشور در پاسخ به سوال خبرنگاران که پرسیدند اکنون با توجه به مطرح شدن چنین مشکلاتی سازمان میراث فرهنگی قرار است چه کاری انجام دهد، گفت: خدا خیر بدهد به کسی که گفت می‌خواهد در ایران سرویس بهداشتی بسازد. مثال «چون گذارد خشت اول بر زمین معمار کج» را می‌توان برای سرویس های بهداشتی در نظر گرفت. باید شهرداری ها به این موضوع بپردازند. کسانی که در دولت قبل گفته بودند می توانند این کار را انجام دهند و نتوانسته اند، اکنون باید پاسخگو باشند. مباحثی را که با آنها برخورد کرده اید را مطالبه کنید. کسی که می خواهد مدیریت گردشگری در کشور انجام دهد و حضور گردشگران خارجی را افزایش دهد، باید بتواند از عهده چنین کارهایی برآید. ما موظفیم در حوزه حاکمیتی برای این کنوانسیون و اجرای آن حمایت کنیم و با حداکثر همراهی دستگاه‌های متولی کار کنیم. بحث ویزا نیز در اختیار سازمان میراث فرهنگی نیست، اما باید بتوانیم از دستگاه‌های مختلف برای گرفتن حمایت استفاده کنیم.

تبریز چگونه به‌عنوان شهر نمونه گردشگری ۲۰۱۸ انتخاب شد

آرام گرفتن زن ۷هزارساله درموزه ملی؛ واگذاری مرمت مسجد کبودبه ایران

نهمین اجلاس سازمان همکاری کشورهای اسلامی (OIC) در شهر نیامی نیجر برگزار شد و شهر تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری این اجلاس در سال ۲۰۱۸ معرفی شد. به همین مناسبت اسدالله درویش‌ امیری معاون حقوقی و امور استان‌های سازمان میراث فرهنگی برای اولین بار یک نشست خبری برگزار کرد و توضیحاتی پیرامون این انتخاب ارائه داد.

وی در این نشست گفت: در هشتمین اجلاسی که در گامبیا برگزار شده بود مصوبه ای داشتیم مبنی‌بر اینکه برای سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ کشورها، شهرهای مورد نظرشان را انتخاب کنند. از ایران نیز شهرهای یزد و تبریز برای سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ معرفی شده بود که در نهایت کارگروه با ۹ عضو شهر تبریز را به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی برای سال ۲۰۱۸ انتخاب کردند و برای سال ۲۰۱۷ نیز شهر مدینه انتخاب شد.

درویش امیری افزود: از ۹ رأیی که داده شده بود، ۷ رأی تبریز را انتخاب کرد و انتخاب این شهر با استقبال زیادی روبرو شد. تبریز دارای رقبایی از کشورهای دیگر نیز بود مانند شهر تالینگ از مالزی، پالقا و سیلد از بنگلادش و ماردین ترکیه بود. برای سال ۲۰۱۸ مجددا مدینه کاندید شده بود، اما در نهایت شهر تبریز را انتخاب کردند. ما قابلیت‌های این شهر را معرفی کردیم. طبق مصوبه هشتمین نشست گردشگری کشورهای اسلامی جوایزی نیز به شهرهای منتخب داده خواهد شد، اما هنوز نوع این جایزه مشخص نشده است.

بانوی هفت هزار ساله تهران رونمایی شد

آرام گرفتن زن ۷هزارساله درموزه ملی؛ واگذاری مرمت مسجد کبودبه ایران

اسکلت بانوی هفت هزارساله تهران در محل موزه ملی ایران با حضور سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری رونمایی شد. این اسکلت که به همراه یک ظرف سفالی سالم، قطعات سفال و چند قطعه سنگ کشف شده در یکی از سالن های بخش پیش از تاریخ موزه ملی ایران در معرض دید عموم گذاشته شده است.

در این نمایشگاه که به مدت ۵۰روز ادامه دارد ۲۹ابزار سنگی شامل ۱۷قطعه متعلق به هشت هزارو پانصدسال پیش و ابزارهای سنگی هم دوره با زن ۷هزارساله به نمایش گذاشته شده که از جمله این اشیا می توان به ظرف سالمی که بالای سر بانوی ۷هزارساله پیدا شد اشاره کرد.

«محمد اسماعیل اسماعیلی جلودار» سرپرست گروه باستان شناسی در برنامه پژوهش باستان شناسی در جنوب بازار تهران در جریان بازدید بهشتی و سایر مدعوین از اسکلت و اشیای کشف شده مراحل مختلف کاوش تا رسیدن به اسکلت بانوی ۷ هزارساله و مراحل بعد و کشف بقایای اسکلت را بیان کرد.

او گفت: تاکنون قدیمی‌ترین بقایای باستانی شناسایی شده در شهر تهران به تپه‌های قیطریه و حدود سه هزار سال پیش اختصاص داشت، این درحالی است که کاوش در خیابان مولوی حدفاصل میدان‌های محمدیه تا قیام به کشف آثار متنوع و پرشمار زیر سطحی زیادی انجامید.

سهم ۵درصدی ۳۸ کشور مصوبه آمریکا از گردشگری ایران

آرام گرفتن زن ۷هزارساله درموزه ملی؛ واگذاری مرمت مسجد کبودبه ایران

در این هفته مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی در حاشیه برگزاری نخستین همایش میراث فرهنگی دفاع مقدس که هفتم دی ماه در سالن اجتماعات موزه ملی ایران برگزار شد، در جمع خبرنگاران در مورد تاثیر مصوبه آمریکا بر گردشگری ایران گفت: طبق آمارها تعداد اتباعی که از این کشورها در طی سال‌های گذشته به ایران آمده‌اند، کمتر از ۵ درصد گردشگران ایران بوده‌اند. در سال ۹۲ حدود ۱۱۶ هزار نفر، در سال گذشته ۱۶۳ هزار نفر و در ۶ ماهه اول سال ۹۴ حدود ۱۰۳ هزار نفر از گردشگران ایران از ۳۸ کشوری بودند که طبق این مصوبه در صورت سفر به ایران باید برای ورود به آمریکا ویزا بگیرند.

وی گفت: تاکنون خبری مبنی‌بر لغو تورها و یا سفر گردشگران خارجی نداشته‌ایم. حتی دیروز یکی از معتبرترین نشریات بین‌المللی به اتباع آمریکائی اعلام کرد که ایران را برای سفرهای سال جدید میلادی انتخاب کنند. یکی از تورهای مهم آمریکا نیز در چند روز گذشته به ایران آمد. بنابراین این مصوبه تاکنون تاثیری در گردشگری ایران نداشته است.

سلطانی‌فر ادامه داد: اما اگر همه گردشگران این کشورها نیز بخواهند از سفر به ایران منصرف شوند که البته من بعید می دانم، باز هم تاثیر زیادی در حوزه گردشگری ایران نخواهد داشت. البته جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعت گردی ایران برای گردشگران و طبیعت‌گران این ۳۸ کشور ارزشمند و جالب است. آنهایی که می‌خواهند به ایران بیایند شاید تمایل نداشته باشند به آمریکا بروند. اگر هم بخواهند بروند ویزا می‌گیرند. بنابراین مشکلی وجود ندارد. من از این بابت نگران نیستم.

وی افزود: یکی از ابهامات این است که این مصوبه سفر افراد را به سال ۲۰۱۱ به بعد معطوف کرده است یعنی افرادی که قبلا هم به ایران آمده‌اند، مشمول گرفتن ویزا می‌شوند. با این حال روند رو به رشد گردشگری ایران همچنان باقی خواهد ماند و همانطور که رسانه‌های خارجی، ایران را به عنوان کانون گردشگران دنیا در سال ۲۰۱۶ معرفی کرده‌اند، سال آینده نیز شاهد ورود گردشگران بیشتری نسبت به الان خواهیم بود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ پنجشنبه 10 دی 1394، کد مطلب: 3013012، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین