پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۴۹۵۴
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۰
سخنگوی فراکسیون مستقلان می گوید: پیش بینی می کنم حداکثر دو نفر از وزرای پیشنهادی نمی توانند از مجلس دهم رأی اعتماد کنند بنابراین تعداد کسانی که رأی اعتماد نمی گیرند نسبت به دولت یازدهم کمتر خواهد بود.

شعارسال: مهرداد لاهوتی از جمله کسانی است که با لیست امید وارد مجلس دهم شد اما بعد راه دیگری را پیش گرفت و عضو فراکسیون مستقلان شد. فراکسیونی که مورد انتقاد عارف از ابتدای شکل گیری مجلس دهم بود. اصلاح طلبان هر چه می گذرد بیشتر نسبت به ائتلاف خود با اعتدالیون اظهار پشیمانی می کنند. در همین راستا، مهرداد لاهوتی سخنگوی فراکسیون مستقلان ولایی به صحبت های اخیر عارف که علیه اعتدالگراها و مستقلین بیان شد واکنش نشان داد.

مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید؛

****

از سه شنبه 24مرداد بررسی رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی در مجلس دهم آغاز می شود، هم اکنون نحوه همکاری فراکسیون امید و مستقلان به چه صورت است آیا اشتراک نظر دارند یا اختلاف نظر؟

فراکسیون مستقلان کار خود را انجام می دهد و فراکسیون امید و ولایی نیز کار خودشان را می کنند. درباره اینکه براساس لیست مشترکی رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی بدهیم هنوز صحبتی نشده است. فراکسیون مستقلان روز دوشنبه نظر نهایی خود را اعلام می کند.

صحبت های مقدماتی بین سه فراکسیون مستقلان، امید و ولایی برای تدوین لیست مشترک رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی شده است، این ایده چقدر احتمال عملیاتی شدن دارد؟

بعید می دانم چنین اتفاقی بیفتد.

به نظر می رسد فراکسیون امید از ترکیب وزرای پیشنهادی ناراضی است و برعکس مجلس نهم که خیلی فراکسیون اصولگرایان تلاش می کردند وزرای پیشنهادی دولت یازدهم رأی اعتماد نگیرند، امروز فراکسیون امید چنین تلاشی انجام می دهد تا برخی وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم از مجلس رأی اعتماد کسب نکنند، شما که درون مجلس هستید چنین تحرکاتی را احساس می کنید؟

در مجموع بله این اخبارها را داریم. مثلا روی آقایان ربیعی و رحمانی فضلی نگاه فراکسیون مستقلان مثبت تر از فراکسیون امید است.

سال 92 وقتی وزرای پیشنهادی دولت یازدهم به مجلس نهم معرفی شدند سه نفر از کسب رأی اعتماد بازماندند، با این مقدمه پیش بینی می کنید در مجلس دهم تعداد وزرای پیشنهادی که موفق به کسب رأی اعتماد نمی شوند بیشتر از سال 92 خواهد بود یا کمتر؟

پیش بینی می کنم حداکثر دو نفر از وزرای پیشنهادی نمی توانند از مجلس دهم رأی اعتماد کنند بنابراین تعداد نسبت به دولت یازدهم کمتر خواهد بود.

به نظر می آید اصولگرایان از ترکیب کابینه دوازدهم راضی تر هستند تا اصلاح طلبان؟

من مجلس را همراه دولت می دانم اما این به آن معنا نیست که مجلس از وظایف خود صرفنظر کند. وزرای پیشنهادی که معرفی شدند باید بیایند در مجلس بکوشند تا اعتماد ایجاد کنند و بتوانند رأی اعتماد بگیرند. در ادامه راه هم باید برای حفظ رأی اعتمادی که از مجلس گرفتند تلاش کنند. در مجموع مشکلی بین مجلس و دولت نمی بینم.

آقای عارف روز گذشته از فراکسیون مستقلان مجلس انتقاد کرد و گفت «تعدادی از نمایندگان سال 94 با لیست امید به مجلس راه یافتند اما بعد جدا شدند وقتی هم مورد انتقاد قرار گرفتند گفتند ما باعث افتخار لیست امید بودیم. به همین خاطر اعلام می کنیم سال 98 اصلاح طلبان خود را از این افتخار محروم می کنند»، شما خودتان به عنوان کسی که همین مسیر را طی کردید در مقابل انتقاد آقای عارف چه دیدگاهی دارید؟

من خودم از لیست امید وارد مجلس شدم اما پیش از این دو دوره نماینده مجلس بودم و شخصیت مستقلی به لحاظ سیاسی دارم. آیا آقایان مطهری، جلالی، روحانی اصلاح طلب هستند؟ این چه حرفی است که آقای عارف می زند. لیست امید ترکیبی از افراد معتدل و منطقی بود. ما نه جبهه پایداری هستیم و نه اصلاح طلب.

اگر اصلاحات راه خود را از اعتدال جدا کند اصلاحات لطمه می خورد یا اعتدال؟

آقای عارف نباید این حرف را بزند چون اگر بخواهد چنین اتفاقی بیفتد هر دو جریان لطمه می خورد.

آقای عارف کنایه ای هم به اعتدالگراها زد و گفت «اگر در گذشته از بیرون جبهه اصلاحات می‌خواستند گفتمان اصلاحات را از بین ببرند الان از درون به دنبال جایگزینی گفتمان اصلاحات است. از این رو یک گفتمان جعلی نمی‌تواند جایگزین گفتمان ریشه دار اصلاحات شود.» آیا این انتقاد به اعتدالگرایان را وارد می دانید یا خیر؟

اصلا اعتدال گفتمان جدیدی نیست. وقتی حزب اعتدال و توسعه با محوریت آقای روحانی تشکیل شد من 15 سال پیش عضو این حزب بودم. فرم عضویت من در بایگانی حزب اعتدال و توسعه است. پس این گفتمان نزدیک به دو دهه پیش وجود داشته و این طور نیست که مطابق گفته آقای عارف بخواهد امروز خود را جایگزین اصلاحات کند. ما اعتدالگراها افراط و تفریط را قبول نداریم و قصد ما تعالی کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران است. ما باید تحمل همدیگر را داشته باشیم. تا زمانی که تحمل سلایق مختلف را نداشته باشیم و دنبال از بین بردن همدیگر باشیم مملکت درست نمی شود.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی نامه، تاریخ انتشار: 23مرداد1396، کدخبر: 421183: www.namehnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین