پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۷۶۳۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱
به مجموعه اعمالی که جهت نصب عدسی تدریجی برروی عینک انجام می شود، در اصطلاح رایج، فیتینگ اطلاق می گردد.

شعار سال: عدسی های تدریجی (پروگرسیو ؛ PROGRESSIVE)

به علت تنوع در مواد اولیه و گوناگونی در طراحی های این عدسی ها و همچنین تفاوت های موجود از نظر کاربردی و طرق مختلف سوار کردن آنها بر روی فریم (نصب )، ما را بر آن داشت که به یک سری اطلاعات کلی بسنده و آن را در اختیار علاقه مندان به این فن قرار دهیم .

تا به حال تعداد زیادی از این نوع عدسی با کاربردهای مختلف توسط کارخانه های سازنده ، تولید و به بازار عرضه شده که البته وجوه مشترکی در بین آنها مشاهده می شود.

عدسی های تدریجی، شامل یک سری علامت های مرئی و موقتی بوده که جهت نصب به کار برده شده وقابل پاک شدن می باشند. همچنین، دارای یک سری علائم نیمه مرئی حک شده دائمی هستند که در عدسی به اشکال خاصی ، قابل رویت می باشند.

بخش های مختلف یک عدسی تدریجی:

در شکل 1، نمونه ای از طرح یک عدسی تدریجی نشان داده شده است. بر اساس این طرح به معرفی اجزاء عدسی های تدریجی می پردازیم:

1ـ محلی را که با علامت تقریباً نیم دایره   مشخص شده و نقطه ای در وسط آن می باشد، محل کنترل توان و یا محور دید دور می باشد؛ که در بعضی از عدسی های تدریجی با علامت پرانتز ( ) و یا علائم دیگر نشان می دهند و به اصطلاح (DRP) می گویند که در هنگام اندازه گیری بهتر آن است که نقطه مزبور در مقابل روزنه لنزمتر قرار گیرد.

2ـ مکانی که با علامت + و یا نشانه گذاری می شود، محل مرکز یابی (فیتینگ کراس ) می باشد که در مواقع ساخت عینک (ضمن رعایت نقاط دیگر) الزاماً درست منطبق بر روی مردمک چشم بیمار قرار می گیرد و هرگونه تغییراتی در آن می بایست در جهت کاربردهای خاص صورت پذیرد. و در بعضی موارد به CC هم نشان می دهند. (سنترکراس )

3ـ در این نقاط، دو نشان به شکل دایره  و یا مربع و یا مثلث و یا علائم تجاری دیگر به صورت نیمه مرئی حکاکی شده اند؛ که به طور استاندارد و متقارن در فاصله 17 میلی متری نقطه MRP، قرار گرفته اند؛ که در بعضی از عدسی ها به جای این دو نشان ، سمبل و یا علامت شناسایی کارخانه سازنده عدسی را، حک می کنند. هدف از حکاکی این دو نشان، علاوه بر مسائل تجاری، کمک به بازسازی علائم مرئی پاک شده می باشد. برای علامت گذاری مجدد یک عدسی تدریجی، می توان دو نشان تجاری آن را مشخص نمود و مراکز آنها را با یک روان نویس نقطه گذاری کرد. سپس، این نقطه ها را بر روی کارت مرکز یاب کارخانه سازنده قرار داده و سایر علائم از جمله دایره های کنترل توان عدسی ، فیتینگ کراس و یا نقطه عطف اصلی و یا نقطه عطف منشور را علامت گذاری نمود. یک نمونه از این کارت ها در شکل دو به نمایش گذاشته شده است .

( در اغلب عدسی ها علامت شناسایی کارخانه را حدود چهار میلی متری زیر علائم تجاری فوق الذکر، که به طرف بینی می باشند، حک می کنند).

4ـ این نقطه، محل اندازه گیری اثرات منشوری ، ضخامت عدسی و هرگونه منشور تجویز شده می باشد که به نقطه عطف اصلی (MRP) و یا نقطه عطف منشور (PRP) ، و در طرح های متقارن به عنوان مرکز هندسی(GC) معروف می باشد؛ که معمولا متناسب با طرح عدسی ، دو الی چهار میلی متر پایین تر از فیتینگ کراس قرار می گیرد و در مرکز یابی، جهت بلوکه کردن عدسی نیمه کاره ، مورد استفاده واقع می گردد؛ که در بعضی از عدسی ها، این نقطه نسبت به مرکز هندسی عدسی، مقداری جابه جا یا دسانتره گردیده است.

5ـ دایره ای را که در تصویر مشاهده می کنید، محل اندازه گیری توان دید نزدیک است (NRP)؛ که این مکان ،نهایت توان دید نزدیک عدسی تجویز شده می باشد. این دایره معمولاً متناسب با طرح عدسی، در فاصله حدود 10 الی 18 میلی متری زیر نقطه (MRP) و یا فیتینگ کراس( در اکثر عدسی های رایج
فعلی) ، قرار می گیرد؛ که مرکز آن متناسب با طرح و توان عدسی، عموماً بین دو تا سه میلی متر نسبت به نقاط فوق به طرف بینی جابه جایی دارد؛ که این جابه جایی به Inset کارخانه سازنده عدسی معروف است.

6ـ در این محل، مقدار افزون حک می گردد؛ که فاصله آن در حدود چهار میلی متر زیر یا بالای علامت تجاری به طرف گیجگاهی (دسته )می باشد. (علامت ستاره در بعضی عدسی ها، مفهوم افزون دو و نیم را می رساند. در مواردی هم افزون 2.25 را با عدد 22 و افزون 2.50 را با عدد 25 و افزون 2.75 را با عدد 27 نشان می دهند.) در بعضی عدسی ها، زیر علامت تجاری سمت بینی، دو عدد حکاکی شده؛ که عدد اول نشانگر توان پایه عدسی (Base Curve) و عدد دوم نمایانگر ضریب شکست عدسی می باشد.

7ـ خط محور افقی، که از مرکز (MRP) و دو دایره حکاکی شده عبور می نماید و جهت مراحل آماده سازی عدسی برای تراش کاربرد دارد.

DRP = Distance Reference Point نقطه عطف دور

CC = Center Cross علامت سنتر کراس

MRP = Major Reference Point نقطه عطف اصلی

PRP = Prism Reference Point نقطه عطف منشور

GC = Geometrical Center مرکز هندسی

NRP = Near Reference Point نقطه عطف نزدیک


(شکل 1)


شکل ظاهری یک عدسی تدریجی و علائم مرئی و نیمه مرئی آن (برای چشم راست )

A = فاصله مرکز دید دور تا فیتینگ کراس

B = فاصله فیتینگ کراس تا نقطه عطف اصلی (یا عطف منشور )

C = فاصله نقطه عطف اصلی تا مرکز دید نزدیک

D = مقدار جابه جایی مرکز دید نزدیک، نسبت به مرکز دید دور، در جهت بینی؛ که اصطلاحاً به آن این ست (Inset) می گویند.

پارامترهای فوق جهت ارتفاع عینک انتخابی کاربرد دارد.


شکل 2

>عدسی های غیر کروی (آسفریک ؛ Aspheric lenses) و کاربرد آن کلیات نصب (فیتینگ) عدسی های تدریجی (پروگرسیو) <

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت عینک، تاریخ - ، کد مطلب: 209: www.eynak.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
0
0
این مطالب علمی که تو این مقاله بود واقعا به درد من دانشجو خورد! این بخش از سایت بی نظیره
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۲
0
0
بسیار به اطلاعات عمومیم در این رابطه افزوده شد ممنونم
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین