پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۹۰۸۹
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۹
امروزه در تهران گرچه نمادهای اسلامی یا نمادهایی با فرهنگ ایثار و شهادت بسیار افزایش یافته است و بسیاری از خانه‌های تاریخی نیز مورد بازسازی و بازدید مردم قرار گرفته است؛ اما در برخی از نقاط اصلی شهر که در کوران حوادث انقلاب، کانون رخدادها بوده است، نمادها به حاشیه رفته است.

شعار سال: حماسه 17 شهریور سال 57 نقطه عطفی در مبارزات انقلاب اسلامی به شمار می‌رود که با به شهادت رسیدن جمعی از مردم، مبارزات مردم علیه رژیم پهلوی جوش و خروش بیشتری به خود گرفت. این حماسه در میدان ژاله تهران به وقوع پیوست که پس از آن، میدان ژاله، توسط مردم « میدان شهدا» نام گرفت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز خیابان منتهی به آن میدان را به یاد آن روز تاریخی «17 شهریور» نام نهادند.

اگرچه امروز دیگر از آن میدان خبری نیست و میدان شهدا به چهار راهی تبدیل شده است؛ اما نامگذاری خودجوش مردمی و ابتکاری معابر به یاد حماسه و حادثه‌ای تلاشی برای ارج نهادن به حماسه‌سازان و ثبت آن واقعه تاریخی در اذهان آیندگان است. اما جدا از نام‌ها، استفاده مناسب و خوب از نمادها و نشان‌ها می‌تواند ذهن هر انسانی را به خود جلب کند.
در سریال «معمای شاه» که سال گذشته از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد، بارها و بارها فضای میدان ژاله قدیم به تصویر کشیده شد؛ از چاپخانه‌ای که در آن میدان واقع بود تا حادثه روز 17 شهریور. اما این سوال برای بسیاری از مردم و به خصوص تهرانی‌ها وجود داشت که اینجا کجاست؟ و کجای تهران است و امروز چه نامی دارد؟ و در آن زمان می‌شد با تهیه گزارش‌‌هایی خبری و یا توسعه نمادها و نشان‌ها به معرفی آن مکان تاریخی پرداخت.
امروزه در تهران گرچه نمادهای اسلامی و یا نمادهایی با فرهنگ ایثار و شهادت بسیار افزایش یافته است و بسیاری از خانه‌های تاریخی نیز مورد بازسازی و بازدید مردم قرار گرفته است؛ اما در برخی از نقاط اصلی شهر که در کوران حوادث انقلاب، کانون رخدادها بوده است، نمادها به حاشیه رفته است؛ به طور مثال در میدان انقلاب اسلامی، نماد انقلاب مردم به حاشیه میدان منتقل شده و جای خود را به گنبد فیروزه‌ای با طرح اسلامی داده است. طرح این گنبد زیبا و مهم است؛ اما با توجه به موقعیت و نام میدان و حوادثی که طی دهه 50 به خود دیده است، نماد انقلاب مهم‌تر است. در میدان شهدا نیز نمادها و نشانه‌ها به گونه‌ای نیستند که ذهن هر جوان و عابری را به حادثه 17 شهریور معطوف کند.
جا دارد مدیران شهری و مسئولان فرهنگی شهر تهران، بیش از گذشته به توسعه و تقویت محتوا و قالب‌های هنری نمادها و نشان‌های انقلاب در شهر و به خصوص مراکزی که تحولات مهمی در آن رخ داده است، باشند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دفاع مقدس ، تاریخ انتشار 17 شهریور 96، کدمطلب:۲۵۶۳۸۰، www.defapress.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین