پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۹۶۷۷
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۵
مسئول منطقه حفاظت شده اشترانکوه گفت: تا حد امکان به زیستگاه پلنگ وارد نشوید چراکه بوم شناسی پلنگ بسیار حساس است.

شعار سال: احمد گودرزی اظهار کرد: سالهای گذشته با مرگ پلنگ منطقه حفاظت شده اشترانکوه در اثر حادثه برخورد با مسیر پل قطار در چم چیت زون جنوبی اشترانکوه فکر می‌‏شد که در این منطقه دیگر پلنگی وجود نداشته باشد، اما این گونه زیبا با بازسازی زیستگاه خود در همین زون قلمروی بالغ بر ۵۰۰ هکتار و بازگشایی قلمرو و امنیت منطقه و آموزش جوامع بومی به شش قلاده رسید.

گودرزی اضافه کرد: جمعیت طعمه به وفور در اختیار این گونه گربهسان نادر قرار دارد و با تدابیر شدید امنیتی در حال حفاظت هستند.

مسئول منطقه حفاظت شده اشترانکوه با بیان اینکه حدود ۲۰ همیار ساکن در این حوزه بعد از ماموران محیط زیست کار حفاظت از آن ها را بر عهده دارند، گفت: بالا رفتن امنیت با این سرعت وتصاعد بالا در بازسازی زیستگاه خود نادرترین پدیده طبیعی بازگشت به زیستگاه و قلمرو گشایی توسط این گونه بسیار حساس در زمینه تخریب زیستگاه طی سالیان قبل است.

وی با بیان اینکه به همت محیط بانان و به کار بردن مدیریتهای بوم شناختی در سطح کل و منطقه خود نقطه عطفی در محیط زیست منطقه اشترانکوه و لرستان به وجود آمده است، ادامه داد: هم اکنون منطقه، سنگرگاه این گونه گربهسان است که امیدواریم جوامع روستاییان نیز در حفظ و نگهداری به همراه محیطبانان، حامی این گونه زیبا باشند و نگذارند محیط زیست یکبار دیگر دچار تخریب شود چراکه اگر بار دیگر این زیستگاه دچار نوسانات c.c.p در پس خور یا اصطلاح فیدبک زیستگاه شود خروجی بسیار بدی را در بر خواهد داشت و ممکن است مشاهده اینگونه حیات وحش نادر در منطقه تا صدها سال محقق نشود. بازگشت اینگونه با این سرعت به علت تلاشهای بسیاری از همکاران و کارشناسان منطقه بوده که به دور از چشم جوامع محلی و شبانه روز زحمت کشیدهاند.

مسئول منطقه حفاظت شده اشترانکوه اظهار کرد: از همه طبیعت دوستان درخواست میشود تا حد امکان به زیستگاه این گونه وارد نشوند چون اکولوژی و یا بوم شناسی پلنگ بسیار حساس است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار 20 شهریور 96، کدمطلب: 96062011125 ، www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین