پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۰۳۶۸
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۸
غلامعلی خوشرو نماینده دائم ایران در سازمان ملل با تاکید براینکه هرنوع تحریم، مخالف اصل دیپلماسی و گفت وگو است و کمکی به پیشرفت امور نخواهد کرد، گفت: آمریکا باید از تحریم به عنوان یک وسیله در سیاست خارجی خود دست بردارد و به تعامل با جهان بپردازد.

شعارسال: نماینده دائم ایران در سازمان ملل روز پنجشنبه (به وقت محلی) درباره برنامه های سفر رئیس جمهوری به نیویورک گفت: یکی از برنامه های مهم حجت الاسلام روحانی در این سفر معرفی ایران، جایگاه کشورمان و مقابله با ایران هراسی است که متاسفانه در چند ماه گذشته در آمریکا رشد داشته است و رئیس جمهوری در این زمینه از طریق رسانه های جهانی و نیز سخنرانی در مجمع عمومی با مردم جهان صحبت می کنند.

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در ادامه همچنین به پدیده اسلام هراسی نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به فعالیت اسلام ستیزانه ای که در جوامع غربی رشد داشته است، رئیس جمهوری با رهبران مسلمان دیدار خواهند داشت تا مواضع اسلامی کشورها هماهنگ و نگرانی ها و دردهای مشترک جوامع اسلامی بازگو و راه حلی برای آن یافت شود.

خوشرو، دیدار با ایرانیان مقیم آمریکا را از دیگر برنامه های رئیس جمهوری در سفر به نیویورک برشمرد و اظهارکرد: به واسطه نقش مهمی که ایرانی های مقیم آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری داشتند و همچنین نقشی که آنها در جامعه آمریکا دارند، این دیدار انجام خواهد شد که امیدوارم دیداری پرثمر باشد.

** آمریکا متعهد به تعلیق تحریم ها است

نماینده دائم ایران در سازمان ملل درباره تحریم های جدید آمریکا علیه تعدادی از ایرانیان نیز گفت: بر اساس برجام، آمریکا متعهد است که برجام را حفظ کند و تحریم هایی که قبلا وضع شده بود را به حالت تعلیق درآورد.

خوشرو افزود: هربار که نوبت تمدید تعلیق تحریم ها است، آمریکایی ها برای اینکه به کنگره و مردم آمریکا نشان دهند که مواضع تندی دارند، افرادی را به دلایل واهی به لیست تحریم ها اضافه می کنند و مدعی می شوند که تحریم های غیر هسته ای است.

وی تاکید کرد: هر نوع تحریم، مخالف اصل دیپلماسی و گفت وگو است و کمکی به پیشرفت امور نخواهد کرد؛ آمریکا باید از تحریم به عنوان یک وسیله در سیاست خارجی خود دست بردارد و به تعامل با جهان بپردازد.

** مهم ترین محورهای سخنان رئیس جمهوری در مجمع عمومی سازمان ملل

وی در پاسخ به این پرسش که مهم ترین محورهای سخنان رئیس جمهوری در هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان چه خواهد بود؟ اظهارکرد: رئیس جمهوری در اجلاس عالی رتبه مجمع عمومی شرکت می کنند و درباره حضور فعال ایران در جامعه بین المللی و توقعات مردم ایران از سازمان ملل سخن خواهند کرد.

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل افزود: همچنین توجه به دیپلماسی به جای هرنوع اعمال فشار و زور از طریق تحریم، توجه به موضوعات منطقه ای همچون تروریسم، افراطی گری و خشونت و نقش ایران در مهار کردن این خشونت ها و مقابله با این تهدیدات از دیگر موضوعات سخنرانی وی خواهد بود.

خوشرو با بیان اینکه همکاری ایران در حوزه های بین المللی به خصوص در حوزه های اقتصادی و پیشبرد دیپلماسی اقتصادی برای سازندگی و پیشرفت کشور از دیگر محورهای این سخنرانی است، اضافه کرد: برجام هم از دیگر موضوعات این سخنرانی خواهد بود و اینکه ایران تا کنون بر تعهدات خود پایبند بوده است و از همه طرف ها می خواهد که به تعهدات خود پایبند باشند.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی هرگونه بدعهدی را متناسب با شرایط پاسخ خواهد داد و جامعه بین المللی را نسبت به عواقب بدعهدی ها هوشیار می کند.

** احتمال برگزاری نشست وزیران 1+5 در حاشیه مجمع عمومی

نماینده دائم ایران در سازمان ملل در پاسخ به اینکه آیا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل کمیسیون مشترک برجام تشکیل خواهد شد یا خیر؟ گفت: معمولا در سفرهایی که وزیر امور خارجه به مجمع عمومی دارد، چون سایر وزیران 1+5 هم حضور دارند، کمیسیون مشترک تشکیل شده است.

خوشرو افزود: امسال هم فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای برگزاری چنین نشستی پیشنهاد داده است اما هنوز برگزاری آن قطعی نیست.

وی ادامه داد: اگر این نشست برگزار شود، مروری بر اقدامات مثبتی که ایران داشته خواهد شد و جمهوری اسلامی هم توقعاتی که از طرف های دیگر دارد را مطرح خواهد کرد و این فرصتی برای پیشبرد اهداف برجام خواهد بود، اما چون باید همه کشورها توافق کنند، هنوز تاریخ قطعی و این که آیا همه اعضا حاضر به شرکت هستند یا خیر، مشخص نیست.

نماینده ایران در سازمان ملل تصریح کرد: نشست 1+5 در سطوح پایین تر حتما برگزار خواهد شد.

هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل از روز سه شنبه 19 سپتامبر (28 شهریور) با حضور سران کشورهای جهان آغاز به کار می کند و تا 25 سپتامبر (سوم مهرماه) ادامه خواهد داشت.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 24 شهریور 1396 ، کدخبر: 82665163 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین