پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۰۴۴۷
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۱
رییس مجمع شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی گفت: برای رفع مشکل تامین منابع مالی، پیشنهاد می‌شود صندوق‌هایی برای جذب سپرده ارزی کشور با کمک بورس و بانک مرکزی راه‌اندازی شود.

شعارسال: سید مهدی میرمعزی روز (چهارشنبه) در مجمع مدیران شرکت‌های ایرانی اکتشاف و تولید که در سالن کنفرانس شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت ایران (OIEC) برگزار شد، با اشاره به مشکلات تامین منابع شرکت‌هایE&P گفت: شرکت‌های ایرانی سابقه کار اکتشاف و تولید ندارند ضمن اینکه این کار جز صنایع با ریسک بالا طبقه بندی می‌شود، انجام پروژه در ایران نیز خود دارای ریسک است. همه این عوامل سبب می‌شود که تامین مالی با مشکل روبه رو شود.

وی راه اندازی صندوق‌های سپرده گذاری با ارز ایرانی را راهکاری برای مقابله با مشکل فاینانس اعلام کرد و گفت: با این اقدام شاید بتوان جلو موانع تامین مالی را گرفت البته انجام این کار به شدت نیازمند حمایت‌های وزارت نفت، پشتیبانی وزارت اقتصاد و همکاری بانک مرکزی است.

میرمعزی توضیح داد: هم‌اکنون در راستای عملیاتی کردن این راهکار به نتایج اولیه‌ای دست یافته‌ایم که به محض به نتیجه رسیدن اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه «چند نفر از بین اعضا مجمع شرکت‌های ایرانی اکتشاف و تولید به‌عنوان مامور انجام راه اندازی صندوق سپرده‌گذاری ارزی ایرانی انتخاب می‌شوند»، اظهار امیدواری کرد که این کار به نتایج خوبی منتهی شود.

هم‌افزایی دانش و تجارب هدف مجمع E&P

میرمعزی در حاشیه این نشست، مجمع شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی را یک مجمع مشورتی خواند و گفت: اعضای این مجمع شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی هستند که از سوی وزارت نفت تایید صلاحیت شده‌اند.

وی هدف از تشکیل مجمع شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی را هم‌افزایی تجارب، حرفه و علم و دانش برشمرد و گفت: این شرکت‌ها که هرکدام در بخشی از زنجیره ارزش اکتشاف و تولید کار کرده اند دارای تجارب و دانش و آموخته‌هایی هستند که می‌توانند آنها را با دیگر شرکت‌ها به مشارکت بگذارند.

میر معزی افزود: به دلیل عدم وجود شرکت اکتشاف و تولید در ایران به معنای کامل، اشتراک گذاری اندوخته‌های دانش شرکت‌های تایید صلاحیت شدهE&P در این مجمع می‌تواند به این شرکت‌ها کمک کند تا با آمادگی بیشتری به این کسب و کار جدید و مهم برای صنعت نفت و کشور ورود کنند.

حمایت شرکت ملی نفت ایران از مجمع E&P

وی روانسازی و تسهیل روابط میان شرکت‌های E&P و شرکت ملی نفت ایران به عنوان کارفرمای اصلی را یکی دیگر از اهداف مجمع برشمرد و گفت: این امر می‌تواند در ثمر رسیدن طرح‌های اکتشاف و تولید با دقت و سرعت بیشتر و هزینه کمتر کمک کند که این امر در نهایت به نفع شرکت‌های E&P و شرکت ملی نفت ایران است.

میرمعزی در مورد نحوه تشکیل مجمع شرکت‌های ایرانی اکتشاف و تولید گفت: این مجمع تقریبا به شکل خودجوش ایجاد شده؛ اما درشگل گیری از نظر مشورتی و مساعد شرکت نفت نیز برخوردار بوده است.

وی با اشاره به حمایت‌ها و تشویق‌های شرکت ملی نفت ایران برای تشکیل و شکل گیری مجمع شرکت‌های E&P، گفت: با توجه به وجود افراد باتجربه در این مجمع، در صورتی که بخش دولتی و غیردولتی غیر از شرکت ملی نفت ایران در بحث اکتشاف و تولید در میدان‌های نفتی و گازی به مشکل برخورد کند، نظرات این مجمع و کمک‌های آنها می‌تواند یاری رسان باشد و به شتاب بیشتر توسعه میادین کمک کند.

میرمعزی توضیح داد: در این مجمع که به صورت ماهانه برگزار می‌شود هر وقت احساس نیاز بوده که کارفرمای اصلی (NIOC) حضور داشته باشد، دعوت انجام و کارفرما اجابت کرده و در یک محیط صمیمی گفت و گوها انجام شده است.

با توجه به تاکید وزیر نفت مبنی بر لزوم گسترش فرایند اکتشاف و بهره‌برداری، بالا بردن ظرفیت تولید نفت و گاز در کشور، افزایش مستمر ضریب بازیافت از مخازن، ارتقای فناوری‌های ملی و تقویت ظرفیت‌های ایرانی غیردولتی برای حضور در فعالیت‌های صنعت نفت، ایجاد زمینه‌های ظهور، حضور و توسعه شرکت‌های اکتشاف و تولید (E&P) در فرایندهای اکتشاف و بهره برداری نفت و گاز از طریق مشارکت با شرکت‌های بین المللی در دستور کار وزارت نفت قرار گرفته است.

در این راستا معاونت امور مهندسی وزارت نفت در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵ فراخوانی با عنوان شناسایی و ارزیابی شرکت‌های ایرانی متقاضی برای حضور و فعالیت‌های در پروژه‌های اکتشاف و تولید اعلام کرد و از متقاضیان خواست تا مدارک و مستندات خود را ارسال کنند. پس از اعلام فراخوان، صلاحیت ٣٧ شرکت بررسی و هشت شرکت پتروپارس، مهندسی و ساختمان صنایع نفت، انرژی دانا، توسعه پتروایران، گروه مپنا، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برای مشارکت در طرح‌های توسعه‌ای صنعت نفت با شرکت‌های معتبر خارجی تعیین صلاحیت شدند.

در مهرماه سال ۱۳۹۵، نیز سه شرکت سرمایه گذاری غدیر، شرکت گسترش انرژی پاسارگاد و شرکت پتروگوهر فراساحل کیش به مجموع شرکت‌های ایرانی مستعد برای فعالیت در قالب شرکت‌های اکتشاف و تولید (E&P) افزوده شدند.

مردادماه جاری نیز شرکتهای مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران، کیسون، توسعه صنعت ایران افق، شرکت مهندسی و خدمات پارس پتروزاگرس، گلوبال پتروتک کیش و حفاری شمال (هلدینگ انرژی گستر سینا) به مجموع شرکت‌های اکتشاف و تولید اضافه شدند تا شمار این شرکت‌ها ۱۷ برسد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت انرژی امروز، تاریخ انتشار: 22شهریور1396، کدخبر: 14435: www.iranenergy.news
 
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین