پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۱۶۷
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶
'جان کری' وزیرخارجه آمریکا پنجشنبه در دیداربا 'عادل الجبیر' همتای عربستانی خود اعلام کرد که واشنگتن در کنار دوستانش می ایستد اما ما همچنین خواستار دیدن کارایی دیپلماسی هستیم. ما به دنبال آن هستیم که ببینیم آیا بدون ایجاد درگیری بیشتر راهی برای حل برخی از این مشکلات وجود دارد یا خیر.

شعار سال: آسوشیتد پرس درگزارشی به شرح زیرنوشت: کری درعین حال ازدو رقیب منطقه ای خواست که ازراه های دیپلماتیک مناقشه فیمابین را حل وفصل کنند.

وی گفت که آمریکا چالش‌هایی را که این پادشاهی (عربستان) و سایر کشورها به خاطر مداخله در کشورهایشان در منطقه حس می کنند، درک می کند.

کری دراین دیدار که درهتلی درلندن انجام شد, در فرازی ازصحبت هایش تصریح کرد : باید برقابلیت های دیپلماسی تاکید ورزیم .

کری با بیان اینکه 'واشنگتن درکنار دوستانش است', افزود: ' اما ما ضمن آن می خواهیم که کارها بدست دیپلماسی گردش پیدا کند. ما سعی کنیم ببینیم آیا راهی رو به جلو برای حل پاره ای ازاین مشکلات وجود دارد بدون آنکه منتهی به یک درگیری بزرگتر شود '.

کری تاکید کرد: ' درگیری, آخرین چیزی است که منطقه به آن نیاز دارد ومن می دانم که پادشاهی سعودی هم با این امر موافق است'.

به گزارش آسوشیتدپرس, عادل الجبیر وزیرخارجه عربستان هم دراین دیدار با اشاره به اهمیت همکاری آمریکا - سعودی اظهارکرد :'موثرترین راه ها برای رفع این چالش ها, مشارکت نزدیک ما ومتحدانمان با ایالات متحده آمریکاست '.

عادل الجبیر بی ثباتی جاری منطقه را با تهاجم 'صدام حسین ' واشغال کویت درسال 1990 قابل مقایسه دانست وگفت :' آمریکا وعربستان سعودی با این چالش ها به شیوه ای تعامل خواهند کرد که منافع دو ملت بزرگ ما محفوظ بماند '.

عادل الجبیر درادامه صحبت هایش درخصوص تلاش های دیپلماتیک برای حل بحران سوریه نیز ازتلاش های کری برای میانجیگری آتش بس میان دولت سوریه با گروه های شورشی متحد سعودی تاکید کرد .

قرار است گفت وگوهای صلح سوریه درتاریخ 25 ژانویه / 5 بهمن/ درژنو از سر گرفته شود.

عادل الجبیر افزود: ' ازلحاظ گروه همکاری سوریه, روابط ما با ایران مستقل ازروابط ما با هر فرد دیگری درگروه همکاری سوریه است '.

آسوشیتدپرس در انتها تفسیر می کند : این اقدام واشنگتن برای ایجاد تعادل در تعاملش با ایران و عربستان, دربرهه ای مطرح می شود که واشنگتن خود را آماده می کند میلیاردها دلار دارایی توقیف شده ایران را به آن عودت دهد وضمن آن مترصد است حمایت ایران را از تلاش ها برای خاتمه دادن به جنگ داخلی سوریه جلب نماید.

هرزمان که ایران به تعهداتش دراین زمینه عمل نماید؛ احتمالا تا چند روز آینده مزایای کلان اقتصادی این اهتمام خود را درو خواهد کرد .

عربستان که شروط خود را برای توافق هسته ای ایران مطرح کرده است بشدت نسبت به یک ایران غنی شده وتشجیع شده, محتاط است.

آمریکا نسبت به توافق هسته ای ایران تضمین های لازم را به عربستان سپرده است اما ضمن آن نگران اعدام های دسته جمعی است که در تاریخ 2 ژانویه / 12 دی/ در این پادشاهی اتفاق افتاد و موجی از اعتراضات را در ایران برانگیخت وبحرانی در روابط ایران با سعودی آفرید .

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 24 دی 1394، کد مطلب: 81920987 (5107686):www. irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین