پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۱۷۲
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶
سفیر ایران در پکن روز جمعه اعلام کرد که «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین دوم و سوم بهمن ماه سالجاری در صدر یک هیات عالیرتبه سیاسی و اقتصادی و به دعوت دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر می کند.

شعار سال: «علی اصغر خاجی»اظهارداشت:سفر رئیس جمهور چین به ایران ازمدتها قبل برنامه ریزی شده بود و مقامات چینی مترصد فرصتی برای اعلام تاریخ دقیق آن بودند.

وی گفت هم اینک مقدمات انجام این سفر و همچنین تکمیل اسناد و پروتکل های مربوط به امضای قراردادهای مقامات دو کشور نهایی شده و این سفر براساس اعلام امروز وزارت خارجه چین به سفارت ایران در پکن،در روزهای یادشده انجام خواهد شد.

وی بابیان اینکه سفر «شی جین پینگ» به کشورمان دو روزه خواهد بود،اظهار داشت:دراین سفر که به دعوت رسمی دکتر «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران انجام می شود، چند تن از وزرا، گروهی از تجار و بازرگانان و نمایندگان 12 رسانه مهم این کشور وی همراهی می کنند.

به گفته «خاجی»، رایزنی و بررسی مسائل مهم منطقه ای و همچنین گفت وگو در خصوص گسترش همکاریهای راهبردی و مناسبات دو کشور محورهای اصلی این سفر است.

او گفت که ارزیابی توافق ها و پروژه های مشترک بویژه در زمینه اقتصادی، انرژی و تدوین نقشه راه روند همکاری های آینده در دستور کار این سفر قرار دارد.

همچنین قرار است دو طرف در زمینه «تعاملات صنعتی، همکاری در خصوص طرح احیای جاده ابریشم، توسعه همکاری های مربوط به حمل و نقل از جمله طرح های ریلی و بنادر و همچنین تعاملات حوزه علوم و تکنولوژی» با یکدیگر مذاکره کنند.

وزارت امور خارجه چین نیز امروز با صدور بیانیه ای رسمی از آغاز سفر منطقه ای «شی جین پینگ» در اوایل بهمن ماه سالجاری خبر داد و حضور وی در تهران را دوم و سوم بهمن ماه اعلام کرد.

این گزارش یادآور شده است که رئیس جمهوری چین قبل از عزیمت به تهران به کشورهای عربستان و مصر سفر خواهد کرد.

این نخستین سفر «شی جین پینگ» به ایران محسوب می شود. پیش از این در اردیبهشت ماه سال 1393 حسن روحانی برای شرکت در اجلاس سران کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیکا) به چین سفر کرده بود.

کارشناسان سیاسی و اقتصادی انجام این سفر را سرآغاز مهمی در دوره جدید مناسبات عمیق ایران و چین در عرصه های مختلف می دانند.

رئیسان جمهوری ایران و چین تاکنون چند ملاقات در اجلاس و نشست های مهم بین المللی با یکدیگر داشته اند.

رئیس جمهور چین سال گذشته میلادی در دیدار با رئیس جمهور کشورمان در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک از سفر به تهران در سال جاری میلادی (2016) خبر داده بود و گفت که در این سفر قصد دارد روابط دو کشور را به مرحله بالاتری ارتقا دهد.

«شی جین پینگ» گفته بود تهران و پکن در بسیاری از مسائل مهم بین المللی و منطقه ای با یکدیگر اشتراک نظر دارند و جمهوری اسلامی ایران شریکی مطمئن برای چین محسوب می شود.

بر اساس آمار اداره گمرگ چین، این کشور اولین شریک اقتصادی ایران در طول چند سال اخیر بوده و حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال 2014 به 52 میلیارد رسیده است.

همچنین در سال 2015 میلادی و در هشت ماه اول این سال واردات ایران از چین 12 میلیارد دلار و صادرات به این کشور نیز 20 میلیارد دلار برآور شده است.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 25 دی 1394، کد مطلب: 81921274 (5107780) :www. irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین