پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۲۰۸۳
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴
بعد از آغاز بحران در سوریه در سال 2011 قطع شد زیرا حماس نه تنها حاضر به حمایت از دولت بشار اسد نشد بلکه از مخالفان دولت اسد و در راس آنها اخوان المسلمین سوریه حمایت می کند.
شعارسال: روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نوشت: ایران و حزب الله لبنان به دنبال میانجیگری و آشتی دادن حماس و دولت بشار اسد هستند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، ایران تلاش می کند ائتلاف قبلی میان حماس و دولت سوریه را بازسازی کند. هم اکنون قطع روابط میان دولت بشار اسد و حماس، یک حلقه مفقوده در زنجیره ائتلافی به رهبری ایران در خاورمیانه است.

رابطه حماس و دولت بشار اسد بعد از آغاز بحران در سوریه در سال 2011 قطع شد زیرا حماس نه تنها حاضر به حمایت از دولت بشار اسد نشد بلکه از مخالفان دولت اسد و در راس آنها اخوان المسلمین سوریه حمایت می کند.

تلاش ایران برای آشتی حماس و بشار اسد

این وضعیت باعث شد دولت سوریه، سران حماس و در راس آنها خالد مشعل (رئیس وقت دفتر سیاسی حماس) را از سوریه اخراج و دفاتر حماس در دمشق را پلمب کند.

خالد مشعل بعد از آن اتفاقات به قطر رفت و هم اکنون در این کشور مقیم است.
دولت سوریه برای سال های طولانی حامی حماس در مقابل اسرائیل بود.

واشنگتن پست اضافه کرد: ایران و هم پیمانش یعنی حزب الله لبنان به آرامی تلاش می کنند میان دولت سوریه و حماس، میانجیگیری و اختلاف میان دو طرف را برطرف کنند.

همزمان روابط ایران با سوریه و عراق قوی است. ایران ائتلافی از پشتیبانان در منطقه برای مقابله با اسرائیل و هم پیمانان آمریکا در منطقه ایجاد کرده است.

ایران در کنار روسیه، مهمترین حامی دولت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه از زمان آغاز بحران در این کشور تاکنون است.

هزاران نفر از ایران و حزب الله لبنان هم اکنون در سوریه در صف ارتش سوریه در حال جنگ با گروه های تروریستی، مخالفان مسلح، داعش و گروه های افراط گرای اسلامی هستند.

تلاش های تهران برای آشتی میان حماس و بشار اسد بعد از آن آغاز شد که حماس کادر رهبری جدیدی را انتخاب کرد و همزمان ترکیه و قطر به عنوان دو حامی جدی مخالفان در سوریه نیز تلاش کردند روابط با ایران را تقویت کنند.

واشنگتن پست اضافه کرد: به دنبال بحران در سوریه، رابطه حماس و ایران نیز به شدت کمرنگ شد. از زمان آغاز بحران در سوریه در سال 2011 تاکنون رهبر حماس به ایران سفر نکرده است.

با این حال گفته می شود ایران حمایت های مالی و تسلیحاتی اش از حماس را ادامه داده گرچه حمایت های مالی، کمرنگ شده است. همچنین ایران تلاش کرد در این مدت بیشتر از شاخه نظامی حماس حمایت کند تا شاخه سیاسی .

از زمانی که یحیی السنوار رهبری حماس در منطقه غزه را برعهده گرفت حماس به اقدامات مهمی در بازسازی روابط اش دست زد از جمله می توان به سفر هیات بلندپایه ای از حماس به تهران برای حضور در مراسم تحلیف حسن روحانی اشاره کرد. این عالی ترین هیات حماس بود که در 6 سال اخیر به ایران سفر می کرد.

یک مقام فلسطینی در بیروت به این روزنامه آمریکایی گفته است که مقاماتی از حماس درباره آشتی با سوریه تاکنون سه نشست با حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان برگزار کرده اند.

واشنگتن پست افزود: ایران به درخواست حماس برای افزایش حمایت مالی پاسخ مثبت داده است. السنوار رهبر حماس در غزه نیز قبل از این گفته بود که ایران به بزرگترین حامی مالی و تسلیحاتی حماس تبدیل شده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی-خبری عصرایران، تاریخ انتشار: 2 مهر 1396، کدخبر: ۵۶۱۷۹۷ ، www.asriran.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین