پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۳۵۰۳
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۳
حجت الاسلام وافی به بررسی شاخصه های هیأت تراز انقلاب پرداخت و هیأت فعال در مناسبت های انقلاب و عرصه های فرهنگی و دینی را مصداق کامل نیروهای آتش به اختیار دانست.

شعارسال: حجت الاسلام مرتضی وافی، با بیان این که شرکت در مجالس امام حسین(ع) به مثابه پیام و دعوت نامه امام حسین(ع) برای دلباختگان است، اظهار کرد: مردم با حضور در مجالس عزاداری با اشک های خود پای این دعوت نامه را امضا می کنند و با توجه و توسل خود به امام حسین(ع) با فرهنگ و مرام او پیمان می بندند.

رییس مؤسسه فرهنگی آموزشی خانه خورشید با تأکید بر این که در مجالس حسینی(ع) سه رکن را باید مد نظر قرار داد اظهار کرد: مجالس عزاداری اگر بخواهند جامعه را به عنوان جامعه مترقی رشد دهند بایستی زمینه بروز و ظهور عواطف و احساسات پاک باشد؛ تهییج عواطف و احساسات از راه صحیح و به کار گیری عواطف مردم در مسیر ترویج دین و معارف دینی هنر اسلام ناب است و این نعمت از سوی خدا به پیروان این مکتب داده شده است که ظرفی برای بروز کردن عواطف خودشان در اوج عواطف انسانی داشته باشند.

وی اضافه کرد:رکن دیگری که در مجالس عزاداری باید مورد توجه قرار گیرد و این رکن است که می تواند مجالس حسینی را تأثیر گذار کند، معرفت و آگاهی بخشی و رفتار براساس منطق و استدلال و انجام مناسک در دایره شرع و عرف جامعه، متناسب با فرهنگ های بومی و منطقه ای با حفظ سنت ها و اصالت هر منطقه در کنار تهییج عواطف و به نوعی شور قلبی انسان ها است؛ این رکن می تواند مانع درگیر شدن ابراز احساسات جامعه در خرافه ها و بدعت ها شود.

حجت الاسلام وافی اضافه کرد: اگر پای یک احساس و عاطفه ای در مجالس حسینی با عقل و اندیشه و تفکر ناب و اصیل به دور از ژست های روشن فکر مآبانه وارد شود این شور کار می کند و درگیری تعقل و اندیشه با احساس و همراهی این دو باهم می تواند منجر به یک جریان سازی اجتماعی شود که نتیجه همراهی شور و شعور است.

ضرورت حضور فعالانه هیأت ها مذهبی در مشارکت های اجتماعی

رییس مؤسسه فرهنگی آموزشی خانه خورشید خاطرنشان کرد: مجلس حسینی هنگامی می تواند تأثیر گذار باشد که به عنوان یک مجموعه فعال در مشارکت های اجتماعی و خدمات اجتماعی معرفی شود و کار کند و ما هیأتی را هیأت می دانیم که احساسات مستمعان آن هیأت پیرامون مسائل روز و ناهنجاری های اجتماعی و مفاسد در جامعه، احساسات فعال و تؤام با اندیشه و عمل باشد.

وی ادامه داد: هیأتی که نتواند جمعی را زیر یک پرچم به حرکت در آورد و آنها را نسبت به ابتلائات اجتماعی امروز مانند مسائل طلاق، مشاجرات خانوادگی و قومی، نا امیدی جوانان حساس کند و هیأتی که نتواند نسبت به مسائل محله و شهر واکنش نشان دهد این هیأت را هیأت در تراز انقلاب اسلامی نمی دانیم.

حجت الاسلام وافی با اشاره به تفکرهای موجود در زمینه برگزاری مجالس عزاداری اظهار کرد: برخی نگاه ها در زمینه مجالس عزاداری از سوی دوستان نا آگاه یا از سوی دشمنان چه به صورت غیر نهادینه و چه به صورت برنامه ریزی شده به عنوان تحلیفات کلان القاء می شوند.

وی ادامه داد: نخستین نگاهی که در مجالس عزاداری با آن مواجه هستیم این است که هیأتی که نام امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) را ببرد و تمام فعالیت هیأت پیرامون اهل بیت(ع) و عترت باشد ولایی است و هیأتی که درگیر مسائل روز و مباحث کلان سیاسی و ارزش ها همچنین مسائل رخ داده جهانی و پیرامون شود را هیأت نمی دانند.

حجت الاسلام وافی اضافه کرد: این نگاه به هیأت مذهبی اشتباه است زیرا ائمه معصوم(ع) دین و سیاستش ممزوج درهم بوده اند و حضور فعالانه در جامعه و نگاه مترفی امر به معروف و نهی از منکر، ایستادگی در مقابل ظالم و دفاع از مظلوم و حساسیت نسبت به ناهنجاری های اجتماعی سیره اهل بیت(ع) است و ما این را جزء نگاه ولایی خود می دانیم.

وی با بیان این که برخی صرف خوانده شدن اشعار انقلابی در هیأتی آن را انقلابی می دانند، گفت: نگاه دومی که در زمینه مجالس عزاداری ترویج می شود این است که صرف سخن گفتن از امام حسین(ع) و نام بردن از مردم مظلوم بحرین و یمن و خوانده شدن شعری از دفاع مقدس و عکس شهداء بر در و دیوار مجلس آویخته شدن در هیأتی، آن هیأت تراز انقلابی است؛ گرچه این موارد لازم است اما آنچه که اهمیت دارد رفتار و سلوک عزاداران باید حکایت کننده از همراهی با ولایت و اندیشه های ولایی رهبر معظم انقلاب باشد به گونه ای که نظام و انقلاب بتواند در منصب های علمی و حساس به این هیأت ها تکیه کند.

مدیر مؤسسه فرهنگی آموزشی خانه خورشید اضافه کرد: صرف عزاداری و ریختن اشک و دم زدن از شعارهای انقلابی هیأت را به یک هیأت تراز انقلابی تبدیل نمی کند؛ ما در مجالس حسینی و هیأت ها نیازمند توانمندسازی اندیشه ها و الگو گیری از شهدا به صورت عملی و رشد انسان ها برای طی مراحل سلوک معنوی و حفظ اخلاق اسلامی هستیم و صرف داد زدن از تفکر بسیجی بدون در نظر گرفتن لوازم آن یک هیأت را به ارزش های انقلاب نزدیک نمی کند.

وی ادامه داد: متأسفانه امروزه برخی دوست داران ولایت و آرزومندان شهادت گرفتار چنین تفکری شده اند و متوجه نیستند که صرف آرزو داشتن و فکر رسیدن به این مباحث برای رشد و تعالی انسان ها کافی نیست بلکه آنچه که انسان را رشد می دهد و موجب می شود انسان به مقامات عالی اخلاقی دست پیدا کند عمل است نه چیز دیگر.

خطرناک بودن تفکر جدایی عاشورا و حدود شرعی

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: برخی گمان می کنند وادی عزاداری و جریان عاشورا، وادی عشق و دل باختگی است و با رعایت حدود شرعی و پیروی از آرای فقهای اسلام و حرکت در مسیر دین و مراجع دین کاری ندارد زیرا آنها وادی عشق را جدا می دانند.

وی اضافه کرد: طرفداران این تفکر در رفتارهای خود به گونه ای عمل می کنند که پا را از محدوده شرع فراتر گذاشته و گاهی حریم عرف جامعه را نیز می شکنند و حتی گاهی دست به رفتار و مناسکی می زنند که در جامعه قابل قبول نیست و به بهانه عشق امام حسین(ع) هرکاری را جایز می دانند گرچه شرع، عرف و فرهنگ به همراه آن نباشد که چنین تفکری بسیار خطرناک است و عزاداران باید نسبت به این تفکر حساس باشند.

رییس مؤسسه فرهنگی آموزشی خانه خورشید با بیان این که برخی نیز به درستی معنای جمله سیاست ما عین دیانت ما است را درک نکرده اند، ابراز کرد: برخی جریان سیاست ما عین دیانت ما است را در جریان هیأت های مذهبی به اشتباه معنا کرده اند و گمان می کنند مراد از آن وارد کردن حرکت های سیاسی و جناح بندی ها و به نوعی ورود دسته بندی ها و تفکرات سیاسی و موضوع گیری های مصداقی سیاست در هیأت است یعنی به جای این که اهل سیاست باشند و یا این که سیاست ورزی کنند سیاست بازی می کنند.

وی افزود: این گونه افراد معنای جمله سیاست ما عین دیانت ما است را به خوبی متوجه نشده اند و نمی دانند این جمله بدین معنا است که اگر هیأتی به صورت صحیح دینی فعالیت کند و مکتب امام حسین(ع) و عاشورا به دور از تحریف و به دور از نگاه های یک سویه و برداشت های شخصی معرفی کند در حقیقت سیاسی ترین کار را انجام داده است.

حجت الاسلام وافی اضافه کرد: معرفی کردن فرهنگ امام حسین(ع) و قیام کربلا به صورت صحیح انسان ساز است و انسان سیاسی تربیت می کند و تحلیل و تطبیق صحیح تاریخ عاشورا در جامعه می تواند جریان عظیم اجتماعی را شکل دهد و این هیأت سیاسی ترین هیأت خواهد بود؛ هیأتی که خود جوش با الگوگیری از حرکت های جهادی در مناسبت های انقلابی شرکت می کند در مناسبت های فرهنگی و دینی نقش فعال دارد مصداق کامل نیروهای آتش به اختیار جامعه است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری رسا، تاریخ انتشار: 9مهر1396، کدخبر: 528899: www.rasanews.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین