پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۴۵۲
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۰
معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن سازمان دارالقرآن الکریم، گفت: در همایش 30 سال تلاش جهادی در حوزه چاپ و نشر قرآن که نهم بهمن برگزار می‌شود، از 9 نفر از مصححین، ناشران، خوشنویسان و مترجمان در عرصه چاپ و نشر قرآن تقدیر می‌شود.

شعار سال: احمد حاجی شریف دوشنبه در جلسه برنامه‌ریزی برای برگزاری همایش «30 سال تلاش جهادی در حوزه نظارت بر چاپ و نشر قرآن» که در سازمان دارالقرآن برگزار شد با بیان اینکه «قبل از انقلاب نظارتی بر چاپ و نشر قرآن وجود نداشت» اظهار کرد: شاید یکی از دلایل آن این بود که حکومت هم نمی‌خواست نظارتی بر چاپ و نشر قرآن صورت بگیرد و از طرف دیگر هم ناشرانی که قرآن چاپ می‌کردند بسیار محدود بودند و به 20 تا 30 ناشر نمی‌رسیدند و متأسفانه قرآن‌هایی که به چاپ می‌رسید غلط‌های زیادی داشت.

وی افزود: پس از پیروزی انقلاب و تأسیس این سازمان نامه‌ای را خدمت آقای جنتی دادیم با این مضمون که چاپ و نشر این قرآن‌ها درست نیست و یک کشور اسلامی نباید اینگونه باشد. در اسفند سال 62 این مسئولیت به سازمان تبلیغات اسلامی داده شد و بعد از یک سال کار نظارتی که انجام شد نوع کتابت قرآن وعلامت‌گذاری‌ها مورد بررسی قرار گرفت و در مرداد سال 64 اداره نظارت بر چاپ و نشر قرآن کار خود را آغاز کرد و تمام افراد و سازمان‌ها باید قرآن خود را برای بررسی به این سازمان می‌دادند.

معاون نظارت بر چاپ و نشر سازمان دارالقرآن الکریم، تصریح کرد: اولین کار ما بررسی کلی قرآن از جمله خوشنویسی، کتابت و علامت‌گذاری آن است. اگر تمام موارد رعایت شده باشد که کتابت قرآن به مراحل بعدی می‌رسد و اگر نه ظرف 24 ساعت اعلام می‌کنیم که فرد یا سازمان باید اشکالات را برطرف کند. ما پس از اینکه قرآن را به طور کامل بررسی کردیم به افراد می‌گوییم که یک پرینت از قرآن بیاورند و آن پرینت طی سه مرحله بررسی می‌شود.

حاجی شریف ادامه داد: حتی وقتی که ناشران قرآن آن را چاپ کردند حق توزیع را ندارند. بلکه قرآن به صورت فرم تهیه می‌شود و مجدداً مورد بررسی قرار می‌گیرد. در سال‌های اخیر با پیشرفت علم خروجی آخر را از کامپیوتر می‌گیریم که ممکن است در این خروجی فایل اشتباه را خارج کنیم که مجدداً باید همین خروجی هم مورد بررسی قرار بگیرد. ما حتی بعد از تصحیح کامل حساسیت‌های لازم را داریم.

وی گفت: ما حدود 60 مصحح قرآن داریم که اکثر آنها از فارغ‌التحصیلان رشته‌های قرآنی، ادبیات عرب و یا طلبه‌های سطح دو حوزه‌های علمیه هستند و یا برای این منظور از قراء و حفاظ بهره برده‌ایم. آنها بعد از اینکه به صورت آزمایشی مشغول شدند در عین حال دوره‌های تخصصی آموزش کتابت و علامت‌گذاری، ادبیات عرب و برخی از دروس دیگر را فرا می‌گیرند و در پایان به آنها گواهینامه درجه یک، دو و سه اعطا می‌شود. هر قرآنی که مورد تصحیح قرار می‌گیرد حدود 5 نفر آن را مورد بررسی قرار می‌دهند.

معاون نظارت بر چاپ و نشر سازمان دارالقرآن الکریم تأکید کرد: تصحیح ما به صورت متمرکز است ولی در استان قم به تعداد ناشران که زیاد است ما یک اداره نظارت بر چاپ و نشر قرآن در این استان داریم. ولی پس از آن کتاب‌ها همچنان برای تصحیح نهایی به تهران می‌آید. از سال 64 شورای نظارت بر چاپ و نشر قرآن شروع به فعالیت کرد و در سال 81 ارتقا پیدا کرد و به اداره کل تبدیل شد و در سال 88 هم به عنوان یکی از معاونت‌های سازمان تحت عنوان معاونت چاپ و نشر قرآن کار خود را ادامه داد و امسال مردادماه سی امین سال تأسیس این معاونت است.

وی ادامه داد: در این مدت حدود 838 ناشر از معاونت مجوز چاپ قرآن را گرفته‌اند و 563 مورد ناشرانی هستند که قرآن را به صورت 30 جزء و کامل چاپ کرده‌اند. تیراژ مجوزهای چاپ 158 میلیون و 234 هزارو 100 جلد بوده است. در این 30سال ما ترجمه‌های فارسی بسیار زیادی داشته‌ایم که قبل از انقلاب ترجمه‌های فارسی بسیار انگشت‌شمار بوده است. چرا که قبل از انقلاب افراد کمی وارد این عرصه می‌شدند و یا اگر ورود پیدا می‌کردند افراد بیسوادی بودند.

وی یادآور شد: هر دو سال یک بار باید برای قرآن تفسیر و ترجمه جدید نوشته شود چرا که علم هر روزه در حال پیشرفت است. ما در قرآن داریم که ما شما را از سر انگشتانتان تشخیص می‌دهیم. در گذشته شاید کسی مفهوم این را نمی‌فهمید اما اکنون که علم انگشت‌نگاری کشف شد به این معنی قرآن پی می‌بریم.

معاون نظارت بر چاپ و نشر سازمان دارالقرآن الکریم با بیان اینکه به مناسبت سی امین سال تأسیس این معاونت، همایش ملی در نهم بهمن‌ماه یعنی قبل از دهه فجر تحت عنوان 30 سال تلاش جهادی در حوزه نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم برگزار می‌شود، ادامه داد: از جمله مهمانانی که برای این همایش دعوت شده‌اند، تعدادی از ناشران قرآنی هستند که در این 7 تا 8 سال اخیر فعال بوده‌اند. از 9 نفر هم تقدیر می‌کنیم که 3 نفر آنها از ناشران برتر قرآنی، 4 نفر از کارشناسان تصحیح قرآن، یک نفر خوشنویس برتر قرآنی و یک نفر مترجم قرآن هستند.

وی گفت: یکی از مشکلاتی که ما در عرصه مسائل قرآنی داریم این است که در سال بیش از 1200 میلیارد تومان حق تدریس معلمان قرآنی است ولی بعد از آن دانش‌آموزان ما حتی نمی‌توانند قرآن را از رو بخوانند. بیش از 600 ساعت درس قرآنی در مدارس داریم ولی همچنان با مشکلاتی روبرو هستیم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاري ایسنا، تاریخ انتشار 28 دي 1394 ، کد مطلب: 94102816716: www. isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین