پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۴۵۶۴
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۸
مدیرکل گمرکات گلستان گفت که رشد و تقویت ارزش دلاری صادرات کالا از گمرکات استان در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه دو سال گذشته 36 درصد رشد داشته است.

شعار سال: سیدابراهیم حسینی اظهار داشت: ارزش دلاری صادرات کالا ازگمرکات این استان در نیمه نخست سال 95 نسبت به مدت مشابه سال قبل 41 درصد کاهش داشت که در شش ماه اول امسال با تقویت صادرات این رقم به پنج درصد رسید.
به گفته وی؛ در نیمه نخست امسال 117 میلیون و 913 هزار و 753 تن کالا به ارزش دلاری 84 میلیون و 566 هزار و 352 دلار از گمرکات استان صادر شده است.
وی به وضعیت واردات کالا از گمرکات گلستان نیز اشاره کرد و افزود: واردات کالا از لحاظ ارزش دلاری در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 38 درصد رشد دارد.
حسینی اضافه کرد: در این مدت 13 میلیون و 587 هزار و 32 تن کالا به ارزش دلاری 17میلیون و 549 هزار و 773 دلار به گمرکات استان وارد شده است.
وی گفت که 90 درصد کالاهای وارداتی به گمرکات استان شامل ماشین آلات خط تولید یا مواد اولیه واحدهای تولیدی است.
مدیرکل گمرگات گلستان به رشد بخش ترانزیت کالاهای خارجی نیز اشاره کرد و اظهارداشت: ترانزیت خارجی از گمرکات استان از لحاظ ارزش دلاری از منفی 64 درصد در نیمه نخست سال 95 به مثبت 97 درصد در سال جاری رسیده که این بیانگر رشد 161 درصدی است.
به گفته وی؛ امسال گمرکات استان 593 دستگاه کامیون ترانزیت داشته است که نسبت به مدت مشابه سال 95 از لحاظ تعداد کامیون 147 درصد رشد دارد.
مدیرکل گمرکات گلستان به اجرای روش 'کارنه تیر' اشاره کرد و افزود: در این روش عملکرد این گمرکات از لحاظ وزنی از منفی 83 درصد در سال 95 نسبت به مدت مشابه سال 94 به مثبت 188 درصد در سال 96 تغییر یافته است.
وی اضافه کرد: تعداد کامیون استفاده کننده از روش کارنه تیر در گمرک استان از منفی 82 درصد سال 95 و 94 به مثبت 203 درصد در نیمه نخست امسال رسید.
گمرک اینچه برون واقع در شمال گنبدکاووس و در همسایگی ترکمنستان از سال 1373 به عنوان گمرک بین راهی کارنه تیر معرفی و فعالیت خود را آغاز نمود و به دلیل حجم بالای کارنه تیر در این گمرک از سال 1377 به عنوان مبدا کارنه تیر مجوز دریافت کرده است.
کارنه تیر (TIR carnet) سندی است گمرکی که برای ترانزیت بین المللی کالا در چارچوب کنوانسیون تیر(TIR) در کشور مبدا صادر می شود و به موجب آن کالا در وسیله نقلیه جاده ای به طور پلمپ شده از خاک کشورهای بین راه عبور می کند و تا مقصد نیازی به انجام تشریفات گمرکی مربوط به ترانزیت در مرزهای ورودی و خروجی این کشورها طبق قوانین داخلی آنها نخواهد بود.
حسینی در خصوص صادرات چمدانی نیز اظهار داشت: در نیمه نخست امسال صادرات چمدانی از استان از لحاظ ارزش دلاری نسبت به مدت مشابه سال قبل به مثبت 25 درصد رسیده است.
وی میزان کالایی که به صورت صادرات چمدانی از گمرک استان جابجا شده را 667 هزار و 460 کیلوگرم به ارزش دو میلیون و دو هزار و 380 دلار اعلام کرد.
به گفته وی؛ از لحاظ تعداد مسافر ورودی و خروجی از گمرک استان در نیمه نخست سال 95 نسبت به سال 94 با منفی 30 درصد مواجهه بودیم که امسال این رقم به مثبت 26 درصد تغییر یافته است.
وی افزود: آمار مسافران ورودی و خروجی در گمرک استان امسال به ترتیب 33 هزار و282 نفر و 32 هزار و 571 نفر بوده است.
فعالیت گمرک در محدوده استان گلستان به بیش از یکصد سال قبل برمی گردد که با توجه به مراودات دریایی بنادر شرقی استان در راس آن گمیشان با کشور روسیه رونق داشت که پس از عقب نشینی دریای خزر و کاهش رونق تجاری بنادر استان ، گمرک تعطیل و سال های سال فعالیتی در این زمینه انجام نشد ولی در اوایل دهه هفتاد با استقلال کشورهای آسیای از جمله ترکمنستان در همسایگی ایران و گلستان، گمرک اینچه برون (مرز پُل) آغاز به کار کرد.
اکنون گمرک اینچه برون واقع در شهرستان گنبدکاووس، مرکز گمرکات استان گلستان است و زیرمجموعه آن پایانه های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی در گرگان، گمرک بندرترکمن، گمرک فرودگاه بین المللی گرگان است.
همچنین در سال های اخیر با بهره برداری از راه آهن بین المللی اینچه برون، خدمات گمرک ریلی نیز به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان افزوده شده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ 14 مهر 96، کد مطلب: 82686766: www.irna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین