پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۵۷۳۸
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷
نسل جوانی از سرمایه‌داران و مقامات یهودی که با به قدرت رسیدن دونالد ترامپ، مناصب مهم دولتی زیادی را در دست گرفته‌اند، از این فرصت برای تأمین هر چه بیشتر منافع اسرائیل و تضمین ثروت شخصی بیشتر استفاده می‌کنند. جرد کوشنر، داماد و مشاور ارشد ترامپ که پرونده سازش در خاورمیانه را در دست دارد، یکی از مهم‌ترین این جوانان است.

شعارسال: در جدیدترین پرده از علنی گشتن خارج شدن کنترل سیاست خارجی آمریکا از دست تیلرسون وزیر خارجه آمریکا و افزایش قدرت جرد کوشنر داماد دونالد ترامپ و اطرافیان وی در مسائل سیاست خارجی، ادعا شده است که تصمیم نهایی در خصوص اضافه کردن نام جمهور چاد به فهرست ممنوعیت صدور ویزای آمریکا، توسط کوشنر و دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اسرائیل اتخاذ شده است.

وبسایت روسی استراتژیک کالچر مدعی شده، هرچند تیلرسون وزیر خارجه آمریکا در دوران مدیریت خود در شرکت نفتی اکسون موبیل در دعوای حقوقی بزرگی با دولت چاد درگیر شده بود، این مسأله دلیل اصلی اضافه شدن نام چاد ـ که از متحدان نظامی آمریکا به شمار می‌آید ـ به فهرست منع صدور ویزا نبوده است، بلکه دولت اسرائیل با توجه به عدم رضایت خود از دولت چاد بر چنین تصمیمی اصرار داشته است.

جرد کوشنر که به عنوان مشاور ارشد دونالد ترامپ، مشغول به کار است و مدیریت برخی از مسائل از جمله سازش در خاورمیانه را در دست دارد، نقش رابط میان ترامپ با بنیامین نتانیاهو و شلدون ادلسون، سرمایه‌دار یهودی هوادار اسرائیل را نیز ایفا می‌کند.

اسرائیل در سال 2016 تلاش کرد تا روابط دیپلماتیک خود با چاد را ـ که 55 درصد جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند ـ احیا کند. روابط چاد و اسرائیل در سال 1972 و در زمان ریاست جمهوری فرانسوا تومبال بایه قطع شده و فلسطینی‌ها سفارت خود در چاد را در سال 1988 افتتاح کردند.

دوری گلد، مدیرکل سیاسی وزارت خارجه در سال 2016 سفری بی‌سابقه به چاد داشت تا روابط بین دو طرف برقرار شود. قرار بود ملاقات گلد با ادریس دبی، رئیس‌جمهور چاد زمینه لازم برای ملاقات رئیس‌جمهور چاد و نخست وزیر اسرائیل در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در سال 2016 را فراهم کند. نتانیاهو در سال 2016 با پانزده تن از رهبران آفریقایی در نیویورک دیدار کرد، ولی دبی در میان آنها نبود، در حالی که به دلیل ریاست چاد بر اتحادیه آفریقا در سال 2016، حضور وی در دیدار با نتانیاهو برای اسرائیلی‌ها اهمیت زیادی داشت.

بر خلاف میل نتانیاهو و در شرایطی که اسرائیلی تلاش زیادی برای نفوذ به آفریقا را در دستور کار قرار داده است، روابط با چاد برقرار نشد.

در ماه جولای سال 2016، نتانیاهو در اجلاسی با حضور تعدادی از سران کشورهای آفریقایی در اوگاندا شرکت کرد. در این دیدار، علاوه بر یوری موسوینی رئیس جمهوری اوگاندا، سران رواندا، کنیا، اتیوپی، سودان جنوبی، تانزانیا و زامبیا نیز حضور داشتند.

اجلاس سران آفریقایی با اسرائیل در لومه، پایتخت توگو برای پایان ماه جاری میلادی برنامه‌ریزی شده بود، ولی با توجه اعتراضات شکل گرفته علیه فائوره اسوزیما گناسینگبه رئیس جمهور توگو، این اجلاس فعلا لغو شده است. هیأت‌هایی از 54 کشور آفریقایی دعوت شده بودند تا در این اجلاس با طرف اسرائیلی دیدار داشته باشند، ولی اسرائیلی‌ها مدعی هستند که این اجلاس به این دلیل لغو شده که فلسطینی‌ها از طریق مغرب و آفریقای جنوبی، توگو را تحت فشار قرار داده‌اند تا این اجلاس لغو شود. ماه گذشته گناسینگبه، به اسرائیل سفر کرد تا از اسرائیلی‌ها درخواست کند اجلاس را به تعویق بیندازند.

کوشنرفریدمن، سفیر آمریکا در اسرائیل و سایر حامیان اسرائیل در دولت ترامپ، قصد داشتند به آفریقایی‌ها نشان دهند که عدم همراهی با درخواست‌های اسرائیل هزینه‌زا خواهد بود و قرعه این اقدام به نام چاد خورده است.

دونالد ترامپ نیز در حاشیه اجلاس سال جاری مجمع عمومی سازمان ملل، با رهبران آفریقایی حاضر در اجلاس دیدار کرد و از جمله با اشاره به آلفا کنده، رئیس‌جمهور گینه اظهار داشت تعدادی از دوستانش در آفریقا کار کرده و به ثروت زیادی دست یافته‌اند. از جمله دوستان ترامپ که در آفریقا به ثروت زیادی دست یافته‌اند، برخی از دوستان خانوادگی داماد ترامپ نیز هستند.

از جمله این افراد، خانواده اشتاینمتز میلیاردر اسرائیلی هستند. بنی اشتاینمتز، دومین ثروتمند بزرگ اسرائیل در ماه اوت سال جاری و در جریان تحقیقات در خصوص پولشویی بازداشت شد. تحقیقات وزرات دادگستری اسرائیل بر پرداخت رشوه به مقامات گینه برای به دست آوردن قراردادهای بزرگ بخش معدن متمرکز است. این تحقیقات در نتیجه قانون مربوط به مبارزه با فساد خارجی در آمریکا شکل گرفته است.

راز اشتاینمتز برادرزاده بنی اشتاینمتز، شریک جرد کوشنر در بخش املاک است. خانواده‌های کوشنر و اشتاینمتز، مالکیت مشترک 15 ساختمان در منهتن را نیز در اختیار دارند. در آغاز سال 2017، شرکت‌های کوشنر و اشتاینمتز به طور مشترک و تحت نام گایا، کارخانه پاستای بروکلین را به قیمت 15 میلیون دلار خریداری کردند.

اشاره ترامپ به کنده، شبیه هشداری است که رئیس‌جمهور آمریکا به رئیس‌جمهور گینه می‌دهد که تحقیقات در مورد فساد اسرائیلی‌ها را ادامه ندهد.

یکی دیگر از شرکای تجاری کوشنر، شرکتی در بخش مدیریت ثروت به نام استون هج فلمینگ است که بر صندوقی مالی به ارزش 40 میلیارد دلار متعلق به 250 تن از ثروتمندترین افراد جهان مدیریت می‌کند. بسیاری از این افراد، از دوستان ترامپ هستند و تلاش می‌کنند، به ثروت منابع آفریقا دست پیدا کنند. در این روند، دیکتاتورها و مقامات فاسد آفریقایی می‌توانند امیدوار باشند که در رشوه‌های دوستان ثروتمند ترامپ غرق خواهند شد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی-خبری تابناک، تاریخ انتشار: 20 مهر 1396، کدخبر: 737566 ، www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین