پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۷۳۹
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۵
نخست وزیر عراق ضمن تأکید بر اینکه در قصد و نیت ترکیه برای جنگ با داعش تردید دارد، از این کشور خواست تا نیروهایش را از عراق خارج کرده و به جای جنگ با کردها به مقابله جدی با تروریسم بپردازد.

شعارسال: حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در سخنانی در مقر نشست جهانی اقتصاد در داووس گفت: ترکیه بر اهمیت جنگ با داعش تاکید می‌کند اما من در این مساله که ترکیه قصد و نیت واقعی برای جنگ با داعش داشته باشد، تردید دارم و آنکارا باید دلایل بیشتری را درباره قصد و نیت خود ارائه دهد. من از آنکارا می‌خواهم تا از این مساله که کردها را مشکل اصلی خود می‌داند دست برداشته و بر جنگ واقعی با داعش متمرکز شود.

وی افزود: داعش مسئول انفجارهایی است که برخی شهرهای ترکیه را هدف قرار داد. این هشداری برای آنکارا است تا خطر داعش را جدی بگیرد. ترکیه حملات خود را علیه اعضای حزب کارگران کردستان این کشور (پ.ک.ک) افزایش و مواضع آن‌ها را در عراق و سوریه هدف قرار داده است.

العبادی گفت: ترکیه تلاش می‌کند تا امپراتوری عثمانی را بار دیگر در منطقه روی کار بیاورد. حضور نیروهای ترکیه‌ای در عراق قابل قبول نیست و ما از ترکیه می‌خواهیم تا نیروهای خود را از عراق خارج کند.

وی ضمن اشاره به اینکه عراق از حمایت گسترده‌ای برای جنگ با داعش برخوردار نشده است، به تمامی کشورها نسبت به گسترش نفوذ داعش از طریق عضوگیری از جوانان هشدار داد.

العبادی تصریح کرد: عراق در خط مقدم جنگ قرار دارد و سال 2016 سال رهایی از داعش است. عراق با پیروزی‌های اخیر خود به ویژه در رمادی جهان را حیرت زده کرد. اما برخی افراد از داعش حمایت مالی به عمل می‌آورند و فتنه طایفه‌ای را برمی‌انگیزند این مساله‌ای است که تروریست‌ها از آن سود می‌برند.

وی تاکید کرد که برخی رسانه‌های کشورهای منطقه برای وخیم کردن اوضاع عراق تلاش می‌کنند.

العبادی گفت: اگر مقاومت نیروهای ما علیه داعش نبود الآن این گروه در بسیاری از مناطق خلیج فارس حضور می‌یافت. نیروهای ما پیروزی نهایی علیه تروریسم را به دست خواهند آورد.

نخست وزیر عراق تاکید کرد که کشورش امیدوار است که کشورهای همجوار در جنگ علیه داعش به عراق کمک کنند و بغداد مخالف تنش‌ها در منطقه است.

نخست وزیر عراق تاکید کرد که برخی کشورها هیچ ممانعتی از برداشتن نسبت طایفه‌گرایی از روی این تنش‌ها نمی‌کنند اما طایفه‌گرایی در عراق منجر به خونریزی شده است. برخی با یکدیگر جنگ می‌کنند نیروهای محلی و نیروهای امنیتی و داوطلب به جان هم اتفاده‌اند و طایفه گرایی در نهایت منجر به افزادیش تعداد تروریست‌های داعش می‌شود.

العبادی تاکید کرد که برخی کشور خطر مساله را باید درک کنند و این خطر تنها به ضرر عراق نیست بلکه به ضرر کل منطقه است که با تهدید داعش روبه‌روست ما باید نسبت به خطر داعش هوشیار باشیم باید از تنش‌ها بکاهیم چون آرامش به نفع عراق است.

نخست وزیر عراق تصریح کرد که روابط خوبی با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و ایران دارد و از تمام این کشورها می‌خواهد که به عراق در جنگ با داعش کمک کنند. عراق نه به ایران و نه ترکیه و هیچ کشور دیگری سر خم نمی‌کند بلکه تنها بر اساس منافع ملی‌اش با این کشورها تلاش می‌کند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار خبر 3 بهمن 1394، کدمطلب: 94110300772، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین