پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۹۳۱۴
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۶
۷ محکوم به مرگ که برای اجرای حکم، پای چوبه دار رفته بودند با تلاش واحد صلح وسازش دادسرای جنایی و اعلام رضایت اولیای دم ازیک قدمی مرگ بازگشتند.

شعارسال: هفت محکوم به مرگ که برای اجرای حکم، پای چوبه دار رفته بودند با تلاش واحد صلح وسازش دادسرای جنایی و اعلام رضایت اولیای دم ازیک قدمی مرگ بازگشتند. پنج نفر از محکومان موفق به دریافت مهلت و دو نفردیگرهم بخشیده شدند.

دزدی که همدستانش را کشت

یکی ازمحکومان دزدی بود که سال ۸۱، هنگام تقسیم اموال سرقتی، دو همدستش را به قتل رسانده و به دوبار قصاص محکوم شد.اما در طول این سال‌ها اولیای دم قربانیان شناسایی نشدند. به همین خاطر او با درخواست دادستان محاکمه و به دوبار قصاص محکوم شد. اما زمانی که پای چوبه دار رفته بود از مسئولان اجرای احکام خواست به او یک ماه فرصت دهند تا مبلغ دو دیه کامل انسان را پرداخت کند. با این درخواست حکم قاتل متوقف و اجرای آن به نظر رئیس قوه قضائیه در این باره موکول شد.

قصاص به خاطرهواخواهی

۲۴تیر ۸۴، پسر جوانی که در جریان یک درگیری گروهی مجروح شده بود در بیمارستان فیاض بخش تهران جان باخت. عامل این جنایت که در همان بیمارستان بستری و دستگیرشده بود به کارآگاهان گفت: «داخل آرایشگاه بودم که مقتول و دوستانش با پسر عمویم درگیر شدند. من هم به کمک پسرعمویم رفتم که ناگهان مقتول با چاقو به طرفم حمله کرد. من هم چاقو را از دستش گرفتم و ناخواسته ضربه‌ای به سینه‌اش زدم.» عامل قتل پس ازمحاکمه به قصاص محکوم شد اما زمانی که پای چوبه دار رفته بود، سرانجام با موافقت اولیای دم و تلاش واحد صلح و سازش، یک ماه مهلت گرفت تا رضایت خانواده مقتول را بگیرد.

دوبار بازگشت از پای دار

مرد دیگری که توانست برای دومین بار از اولیای دم مهلت بگیرد، پسر جوانی به نام کامران بود که ۱۹ آذر ۸۴، دوست میانسالش را درخانه به قتل رسانده بود. او در بازجویی ها گفت: «به خاطراینکه او مرا معتاد کرده بود به فکرانتقام افتادم وبالاخره نقشه‌ام را عملی کردم. عامل جنایت پس از محاکمه در دادگاه کیفری تهران به قصاص محکوم شد. او پیش از این یک بار دیگرهم پای چوبه دار رفته اما درآخرین دقایق قبل از اجرای حکم مهلت گرفته بود. با این حال زمانی که برای بار دوم نیز در یک قدمی طناب دارقرارداشت توانست از اولیای دم مهلت دوباره‌ای بگیرد.

مرد شکاک در برزخ مرگ وزندگی

مرد ۲۹ ساله که ۹ سال قبل به خاطر سوء ظن شدید، همسرش را به قتل رسانده و محکوم به قصاص شده بود، یکی دیگر از محکومانی بود که در آخرین لحظات توانست از پدر و مادر زن مرحومش مهلت بگیرد. او حالا یک ماه فرصت دارد تا رضایت اولیای دم را جلب کند.

بخشش به خاطر همسر و دختر

مردی که ۸ سال قبل برادرزنش را به قتل رسانده وبه قصاص محکوم شده بود، به خاطر همسر و فرزندش از سوی خانواده مقتول بخشیده شد. او که یک بار پای چوبه دار از خانواده مقتول مهلت گرفته بود درحالی که برای دومین بارپای داررفته بود، بخشیده شد. پدر و مادر مقتول گفتند، به خاطر رضای خدا و داغدار نشدن دختر و نوه‌شان از حق قصاص خود گذشته‌اند.

بخشش قاتل فرزند

یکی دیگر ازمحکومانی که بخشیده شد مردی به نام «شهرام» بود که سال ۹۱ به خاطر چشم در چشم شدن با پسرجوانی، او را به قتل رسانده و محکوم به قصاص شده بود.او پیش ازاین یک بار پای چوبه دار مهلت گرفته بود تا اینکه سرانجام وقتی برای باردوم درآستانه قصاص قرارداشت از سوی اولیای دم بخشیده شد. خانواده قربانی ماجرا هم اعلام کردند تنها برای شادی روح فرزندشان از قصاص قاتلش گذشته‌اند.

سرنوشت نامعلوم مرد همسرکش

محکوم دیگری که موفق به دریافت مهلت شد مردی است که ۲۳ دی سال ۹۳ ودر پی اختلاف‌های شدید خانوادگی، همسرش را به قتل رسانده بود. او هم روزچهارشنبه زمانی که همراه سایرمحکومان پای چوبه دار رفته بود موفق به دریافت مهلت یک ماهه ازخانواده همسرش شد.

محمد شهریاری، سرپرست دادسرای جنایی تهران در این باره گفت: «با تلاش واحد صلح و سازش دادسرای امور جنایی تهران دو محکوم به قصاص از اولیای دم رضایت گرفتند و ۵ محکوم دیگر نیز موفق به دریافت مهلت شدند.»

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت مشرق، تاریخ انتشار: 7آبان1396، کدخبر: 792257: www.mashreghnews.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین