پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۰۷۱۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰
توجه دولتهای خاورمیانه و بویژه هم پیمانان ایالات متحده به در اختیار داشتن سامانه اس 400 ، نگرانی آمریکا را بر انگیخته است.

شعارسال: رای الیوم نوشت: روسیه برای کاهش نفوذ سیاسی و نظامی ایالات متحده در خاورمیانه برنامه ریزی می کند و برای تحقق این هدف، فروش سامانه موشکی اس 400 به دولتهای منطقه از قبیل ایران و عربستان سعودی -با وجود تضارب منافع آنها با یکدیگر- را در پیش گرفته است.

نخستین بار، روسیه معامله این موشکهای پیشرفته را با ترکیه انجام داد، مساله ای که با مخالفت ناتو مواجه شد. اما اعتراض دولتهای غربی و در رأس آنها ایالات متحده زمانی بیشتر شد که روسیه مذاکراتی را برای فروش این موشکها به ایران نیز آغاز کرد. (سال گذشته، وزیر دفاع ایران، پیشنهاد روس ها برای فروش S400 به تهران را اعلام کرد.) پس از این، در جریان سفر پادشاه عربستان به مسکو، گفتگوهایی نظامی بین دو طرف انجام شده و فروش سامانه موشکی اس 400 به عربستان نیز قطعی شد.

توجه دولتهای خاورمیانه و بویژه هم پیمانان ایالات متحده به در اختیار داشتن سامانه اس 400 ، نگرانی آمریکا را بر انگیخته است.

پیش از این، ایالات متحده با فروش جنگنده های طراز اف 15 و اف 16 به دولتهای منطقه خاورمیانه، بویژه مصر، ترکیه و عربستان سعودی، تحولی را در خاورمیانه ایجاد کرده بود، اما این مساله موجب نگرانی اسرائیل نشده بود. امروز روسیه وارد صحنه شده است تا با فروش سامانه اس 400 خود به دولتهای منطقه انقلابی نظامی ایجاد کند تا بدین شکل امنیت ملی دولتها تضمین شده و برتری هوایی دولتهایی مثل اسرائیل را زیر سوال ببرد.

می توان تصمیم روسیه برای فروش این سامانه های پیشرفته دفاع هوایی را در راستای هدف آن برای مطرح کردن خود بعنوان یک مرجع اصلی تصمیمات سیاسی در تحولات کنونی و پیش رو در منطقه تفسیر کرد. در واقع روسیه قصد دارد در برقراری توازن نظامی بین دولتهای منطقه سهیم باشد؛ آنچه که از احتمال حمله این دولتها به یکدیگر می کاهد،زیرا هر یک از دولتهای منطقه می دانند که طرف مقابل نیز از این موشکهای پیشرفته بهره مند است که همین مساله موفقیت در هرگونه تهاجمی را غیر ممکن می کند.

روسیه در مبارزه نظامی با داعش و بیرون راندن آن از سوریه موفق تر از ایالات متحده عمل کرد، بخصوص پس از هماهنگی که با ترکیه داشت و در حال حاضر نیز برای ایجاد یک توازن نظامی تازه و کاهش هیمنه نظامی آمریکا تلاش می کند.

از بعد نظامی محض، معامله موشکهای اس 400 به ارزش دو میلیارد دلار، به تنهایی با چندین معامله سلاح بین دولتهای عربی و آمریکا به ارزش دهها میلیارد دلار برابری می کند؛ چرا که تمام سلاح های خریداری شده عربستان از آمریکا در مقابل ایرانی که از اس 400 برخوردار خواهد شد بی فایده است.

بدین ترتیب، سامانه موشکهای اس 400 روسیه تمام معادلات سنتی قدرت در منطقه را متحول کرده و این مساله باعث نگرانی شدید اسرائیل شده است و آنها احتمال می دهند این موشکها به ارتش سوریه نیز برسد یا حتی ممکن است رسیده و هنوز مسکو چراغ سبز استفاده از آن را به سوریه نداده باشد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی انتخاب ، تاریخ انتشار: 14 آبان 1396 ، کدخبر: 375475 ، www.entekhab.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بهداد
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
0
0
روسیه همیشه به فکر منافع خودش بوده در طول تاریخ.الف م
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین