پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۶۶۸
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۵
صادرات ١٥٩,١ میلیارد مترمکعب گاز، ٥٥٧.٢ میلیون مترمکعب ظرفیت سازی برای پالایش گاز طبیعی در هر روز و گازرسانی به حدود ٢٢.٥ میلیون خانوار، از دستاوردهای صنعت گاز ایران از ابتدا تا پایان سال ٩٣ حاصل شده است.

شعارسال: به گزارش وزارت نفت، معاونت برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت در گزارشی به مناسبت فرا رسیدن دهه مبارک فجر، به تشریح دستاوردهای صنعت گاز کشور تا پایان پارسال پرداخته که بر مبنای آن، ظرفیت پالایش گاز طبیعی در کشور بیش از ٥٥٧,٢ میلیون مترمکعب در روز برآورد شده است؛ این رقم تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ٣٦ میلیون مترمکعب در روز بوده است.

* ساخت بیش از ٣٣,٤ هزار کیلومتر خط لوله و ٧٦ ایستگاه تقویت فشار گاز

همچنین درحالی که تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، ٢ هزار و ٩٠٠ کیلومتر خطوط انتقال گاز طبیعی ساخته شده بود، این رقم تا پایان پارسال به بیش از ٣٣ هزار و ٤٦١ کیلومتر رسیده است.

براساس این گزارش، تعداد ایستگاه های تقویت فشار گاز ساخته شده در کشور از هشت ایستگاه در دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به ٧٦ ایستگاه تا ابتدای امسال رسیده و تزریق به میدان های نفتی که پیش از انقلاب سابقه نداشته است، در ایام پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مجموع به بیش از ٢ هزار و ٦٣٤ میلیارد مترمکعب رسیده است.

بر پایه این گزارش، درحالی که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ٥١ هزار و ٩٠٠ انشعاب گاز طبیعی نصب شده بود و مشترکان گاز طبیعی ٤٦ هزار و ٥٠٠ نفر بودند، تا پایان سال گذشته تعداد انشعابات نصب شده به ٩ میلیون و ٨٦٦ هزار و ٥٨ انشعاب و تعداد مشترکان گاز نیز به ١٨ میلیون و ٩٨٢ هزار و ٢٨١ مشترک افزایش یافته است.

*گازرسانی به ٥ شهر پیش از پیروزی انقلاب اسلامی

پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، تنها ٥١ هزار خانوار با جمعیت ٢٢٥ هزار نفر تحت پوشش شبکه گازرسانی کشور قرار داشتند در حالی که تا پایان پارسال، ٢٢ میلیون و ٤٨٠ هزار و ١٩٨ خانوار تحت پوشش این شبکه قرار گرفته اند.

در مجموع از ابتدای انقلاب اسلامی تا پایان ٩٣، به یک هزار و ٢٢ شهر و ١٧ هزار و ٤٣٥ روستا گازرسانی شده است در حالی که پیش از انقلاب تنها به پنج شهر گازرسانی شده و گازرسانی به روستاها انجام نشده بود.

این گزارش، میزان برداشت گاز طبیعی از منابع و فروش گاز داخل کشور را تا پایان سال ٩٣، به ترتیب ٢٠١,٨ و ١٧٢.١ میلیارد مترمکعب اعلام کرده و ادامه داده است: تا پایان این سال، در مجموع ٩٣.٣ میلیارد مترمکعب واردات گاز و ١٥٩.١ میلیارد مترمکعب صادرات گاز انجام شده که در این میان، صادرات ٨٧.٤ میلیارد مترمکعب گاز در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی صورت گرفته است.

براساس گزارش وزارت نفت، مصرف گاز نیروگاه ها و مصارف صنایع عمده را تا پایان سال ٩٣ به ترتیب ٥٠ و ٣٢,٥ میلیارد مترمکعب بوده؛ همچنین مصرف خانگی، تجاری و صنعتی کشور تا پایان این سال، ٨٩.٦ میلیارد مترمکعب بوده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار خبر 14 بهمن 1394، کدمطلب: 81948309 (5146636)، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین