پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۷۱۹
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۵
علی لاریجانی گفت: در عرصه هنر در حوزه علمیه تاملاتی آغاز شده و یکی از جاهایی که درآن با کمبود مواجه هستیم پژوهش و دریافت‌های کلان از مبانی هنر اسلامی است.

شعارسال: رئیس مجلس شورای اسلامی در آیین اختتامیه چهارمین جشنواره هنرهای آسمانی بیان کرد: هنر از مقولاتی است که بدون استفاده از ظرفیت ذهنی می‌تواند بر اراده انسان تاثیر بگذارد به همین دلیل بخش‌های مختلف از زندگی انسان متاثر از مقولات هنری است.

لاریجانی افزود: اگر در عالم خیال امری به انسان الهام شود استدلالی نداریم که روی آن تاثیر بگذارد اما روی او موثر است و هنر گاهی ناخودآگاه و‌ گاهی خودآگاه بر روح انسان تاثیر می‌گذارد.

وی ادامه داد:اینکه هنر کاشف از چه حقیقتی باشد بسیار مهم است و خیلی از حقایق که با تلاش انسان‌ها کشف می‌شود، موقتی است و اگر هنری بر آن مبتنی باشد نمی‌تواند ادعاکرد حقیقت ماندگاری کشف شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: هنر دینی بخش قابل مطالعه‌ای برای هنرمندان هر عرصه است ودر طول تاریخ ادبیات حکایاتی که جنبه معنوی داشته بیشتر ماندگار شده است و هنر معنوی که متکی بر متنی مانند قرآن باشد ماندگاری بیشری دارد.

لاریجانی با بیان اینکه رمز آلود بودن آیات قرآن استفاده از آن را در هنر آسان می‌کند، گفت:در دنیا بعضی هنرمندان در زمینه هنر معنوی کاوش کرده‌اند و معنویت را به عنوان عام در نظر گرفته‌اند و در ایران نیز پس از انقلاب کاوش‌های خوبی اغاز شد وپس از انقلاب در حوزه‌های مختلف هنری چه در شعر، معماری و هنرهای تصویری کارهای نفیسی انجام شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نقصی که وجود دارد این است که این کار‌ها تبدیل به مکتب نشده و به هم پیوند نخورده هم چنین درونش پژوهشی صورت نگرفته استدر حقیقت پژوهش و خلق تئوری در زمینه هنر کمتر صورت گرفته و این پژوهش وظیفه حوزیان است چراکه فرد اسلام‌شناس می‌تواند از پیوند دادن پدیده‌های هنری به تئوری برسد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در این عرصه در دو دهه قبل در حوزه علمیه تاملاتی آغاز شد و یکی از جاهایی که فقر آن را حس می‌کنیم پژوهش و دریافت‌های کلان از مبانی هنر اسلامی است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار خبر 15 بهمن 1394، کدمطلب: ۵۴۸۷۶۷۵، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین