پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۸۰۷
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۰
دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، هفتم اسفندماه امسال برگزار می شود. این انتخابات آتی، یکی از متفاوت ترین همه پرسی ها در تاریخ نظام جمهوری اسلامی به شمار می آید؛

شعار سال: چرا که از یک سو با دوران پساتحریم روبرو هستیم و رویکرد نمایندگان انتخاب شده نقش مهمی در گذر ایران از این مرحله دارد و از دیگر سو همزمان بودن انتخابات مجلس خبرگان با مجلس شورای اسلامی و حواشی ایجاد شده برای مجلس خبرگان بر حساسیت های انتخابات مجلس شورای اسلامی هم تاثیر گذاشته است.

به همین خاطر بسیاری از نیروهای سیاسی، از مدتها مانده به انتخابات، فعالیت خود را به صورت علنی و یا غیر علنی آغاز کرده اند.

در این مجال ضمن اشاره به برخی از ویژگی های یک نماینده مجلس شورای اسلامی ، مشخص می شود که ماهیت مشارکت مردم در انتخابات مجلس در جمهوری اسلامی، ارتباط تنگاتنگی با این خصوصیات دارد.

قناعت و ساده زیستی، اجتناب از کینه ورزی، شهامت و شجاعت، قاطعیت و تدبیر، فصاحت و بلاغت کم نظیر، تیزبینی و دور اندیشی، مناعت طبع و عزت نفس، صبر و استقامت، ظلم ستیزی و ظالم گریزی، اخلاص و تواضع، نظم و انضباط، قانونمداری، عظمت و استقلال خواهی برای کشور، بی اعتنائی به فرهنگ مزورانه استعمارگران و بیگانگان ، رسیدگی به محرومان و مستمندان، سعه صدر و حسن تدبیر، صداقت در رفتار و گفتار، برخی از صفات یک نماینده مجلس می باشد که در کلام بنیانگذار و رهبر معظم انقلاب بارها مورد تاکید قرار گرفته است.

نظام جمهوری اسلامی ایران بر اساس دین مبین اسلام و پاسداری از ارزشهای حیاتی آن شکل گرفته است و اکثریت قریب به اتفاق ملت ایران و رای دهندگان به وکلای مجلس، مسلمان هستند، نمایندگان مجلس باید در نخستین جلسه آن سوگندنامه ای را امضاء کنند که در بخشی از آن آمده است: "من در برابر قرآن مجید، به خدای قادر متعال سوگند یاد می کنم و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد می نمایم که پاسدار حریم اسلام و نگاهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم "

از اینرو مهم ترین وظیفه وکلای ملت، اهتمام جدی به اسلام و ارزشهای الهی و معنوی آن است و آنان تحت هیچ شرائطی نمی توانند از این وظیفه مهم تخطی نمایند .

حضرت امام خمینی(ره) به مردم توصیه فرموده اند:" من انتظار دارم که وحدت کلمه خود را حفظ و در انتخاب وکلاى خود رضاى حق را بر رضاى خود مقدم دارید "

از منظر مولای متقیان حضرت علی علیه السلام تمام مسئولیتهای اجتماعی و سمتهای مختلف حکومتی که از جمله آنها نمایندگی مجلس شورای اسلامی می باشد، در ردیف امانتهای سنگین به شمار می آید .

اگر نمایندگان مجلس در سمت نمایندگی، از امانت مردم به نحو شایسته پاسداری کنند و اختیاراتی را که ملت به آنان سپرده اند، در راه اعتلای دین و آبادانی کشور به کار گیرند، بدون تردید رضایت خدا و خلق را بدست آورده و اعتماد عموم را برای خود کسب خواهند نمود .

آنان نباید آن جمله از سوگندنامه خود را از یاد برند که می گوید: "من در برابر قرآن مجید به خدای قادر متعال سوگند یاد می کنم که ... ودیعه ای را که ملت به من سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم "

یکی از ویژگیهای لازم برای وکلای مجلس شورای اسلامی پرهیز از تجمل گرائی است، چرا که وکلای تجمل گرا نمی توانند دغدغه خاطر محرومان جامعه را درک کنند و درد آنان را بشناسند.

امام خمینی (ره) در مورد ساده زیستی شهید مدرس می گوید: "منزلش یک منزل محقر از حیث ساختمان، و زندگی یک زندگی عادی، که در آن وقت لباس کرباس ایشان زبانزد بود; کرباسی که باید از خود ایران باشد می پوشید "

اما اگر نماینده ای با کانونهای درآمدزای سیاسی و اقتصادی ارتباط تنگاتنگ داشته باشد و مرهون سرمایه داران و قدرتمندان متمول باشد، خود باخته و ضعیف النفس خواهد شد .

از مهم ترین دغدغه های نماینده مجلس، باید حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور باشد . او باید در گفته ها، نوشته ها و اظهار نظرهایش، استقلال کشور و تامین مصالح و حقوق مردم را مد نظر داشته باشد و هیچگاه اندیشه دوستی با دشمنان و پیوستگی با بیگانگان را در سر نپروراند، چرا که از منظر قرآن این یکی از صفات اهل نفاق و عوامل داخلی دشمنان اسلام می باشد .

بهترین معیار شناخت مردان الهی و حق باوران راستین، صداقت و راستگویی آنان در گفتار و رفتار آنهاست . طبق فرموده امام صادق علیه السلام باید صداقت و امانتداری افراد را سنجیده و آنگاه به آنان اعتماد نمود . آن حضرت ضمن حدیثی می فرماید: به نماز و روزه افراد فریفته نشوید، چرا که شخص گاهی به نماز و روزه عادت کرده که اگر آن را رها کند احساس وحشت می کند . لذا برای شناخت افراد، آنان را با میزان راستگویی و امانتداری بیازماییم.

با توجه به این حقیقت، یکی از ملاکهای گزینش نمایندگان، میزان راستگویی آنان در زندگی شان می باشد . آیا افرادی که دهها وعده توخالی و غیرقابل عمل به مردم داده و بعدا آنها را به بوته فراموشی سپرده اند، لیاقت نمایندگی دارند؟ آیا کسانی که با انواع دسیسه ها و شعارهای فریبنده و تبلیغات پر زرق و برق اذهان مردم را مشوش کرده و برای رسیدن به مقاصد نفسانی خود، آرای مردم را به سوی خود جلب می کنند، شایستگی وکالت دارند؟! نماینده حقیقی مردم اگر وعده ای بدهد با تمام وجود به دنبال تحقق آن تلاش می کند و حیثیت خود را در گرو آن وعده می بیند .

وکلای با ایمان هیچگاه حق را وارونه نشان نمی دهند، به سوی باطل گرایش پیدا نمی کنند و از راستی و صداقت دست برنمی دارند، گرچه به ضرر آنان باشد .

تک تک مسلمانان در انتخابات وکلای مجلس مسئولیت سنگینی به عهده دارند و انتخاب شوندگان نیز وظیفه خطیری را تعهد می کنند. هر کسی که شایستگی ایفای نقش در سمت نمایندگی مردم را دارد باید قدم در میدان بگذارد و خود را نامزد چنین مقام حساسی نماید وگرنه اگر به قصد مطامع دنیوی و رسیدن به هواهای نفسانی به این حیطه وارد شود، سعادت دنیا و آخرت خود را از دست خواهد داد . مردم مسلمان نیز نباید به ظواهر افراد بنگرند، بلکه لیاقت و شایستگی و اهلیت آنان را احراز نموده، سپس به آنان رای دهند . در غیر این صورت، در خطاها و تخلفات احتمالی این افراد شریک خواهند بود .

مردان خدا در سایه ایمان قوی و یقین به حقانیت اهداف خود، هرگز از قدرتی جز قدرت خداوند متعال، هراسی به دل راه نمی دهند و جز در برابر خداوند متعال سر تسلیم فرود نمی آورند . همچنانکه امام علی علیه السلام فرمودند: "خدا در وجود آنان بزرگ و غیرخدا در منظر آنان کوچک است ."

بر یک نماینده مسلمان شایسته است که چنین باشد و در موضع گیریها و اظهار نظرهای خود، از هیچ منصب و مقامی هراس نداشته باشد . یکی از مهم ترین اوصاف شهید مدرس شجاعت و شهامت کم نظیرش بود . او در طول عمر با برکت خود که همواره به مبارزه با ظلم و استبداد داخلی و استعمار خارجی می پرداخت، از هیچ قدرت و مقام و منصبی نترسید، دشمنانش بارها به جان و آبروی وی سوء قصد کردند، اما او از مواضع برحق خود عقب نشینی نکرد . بنابراین کسانی که نفس ضعیف دارند و در حوادث مرعوب قدرتمندان و استعمارگران می شوند، شایسته وکالت نیستند .

رسیدگی به محرومان و مستمندان جامعه را از وظایف مهم وکلای مجلس است. خدمت به محرومان و رسیدگی به دردمندان که از مهم ترین تلاشهای پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار بود، باید سرلوحه برنامه های وکلای مجلس باشد، البته این مهم در ساختار شخصیت نامزدهای مجلس ریشه دارد، چنانکه امام خمینی (ره) فرمودند: "رئیس جمهور و وکلای مجلس از طبقه ای باشند که مظلومیت و محرومیت مستضعفان و محرومان جامعه را لمس نموده و در فکر رفاه آنان باشند، نه از سرمایه داران و زمین خواران و صدرنشینان مرفه و غرق در لذات و شهوات، که تلخی محرومیت و رنج گرسنگان و پابرهنگان را نمی توانند بفهمند "

در آخر این مقال یادآوری این نکته شایسته است که یک وکیل مسلمان و شیعه که پیرو علی علیه السلام و دلسوز کشور و مردم متدین آن می باشد، همیشه این شعار علوی را آویزه گوش خود قرار می دهد که، خداوندا! تو می دانی که فعالیتهای ما تلاشهای رقابت جویانه برای کسب قدرت نبود و در جستجوی ثروت و امکانات افزون تر دنیوی انجام نیافت، بلکه هدف ما فقط بازگرداندن نشانه های دین تو و اظهار اصلاح در سرزمینهای تو بود تا مظلومان از بندگانت امنیت یابند و قوانین معطل شده ات برپای داشته شود .

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از سايت خبري تحليلي نصر، تاریخ انتشار: 23 دي 1394، کد مطلب: 44120:www. nasrnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین