پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۹۳۵۰
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰
کمبود آب در روستاهای استان فارس هر چند به یک قصه تکراری تبدیل شده اما تلخ و ملال‌آور است.

شعارسال: کمبود آب در روستاهای استان فارس هر چند به یک قصه تکراری تبدیل شده اما تلخ و ملال‌آور است.

کمبود آب در روستاهای استان فارس هر چند به یک قصه تکراری تبدیل شده اما تلخ و ملال‌آور است. روستائیانی که تابستان و زمستان با کمبود و افت فشار آب روبه‌رو هستند و گاه نوبت‌بندی‌های آب روستایی به 2 روز در میان می‌رسد. روستای « ایاس جان» شهرستان سپیدان با 1200 نفر جمعیت از روستاهایی است که در آن نوبت‌بندی آب انجام می‌شود.

* وعده‌هایی که به سرانجام نرسیده است

به گفته مجید مویدی، دهیار روستا مردم 24 ساعت آب دارند و 36 تا 48 ساعت از نعمت آب شرب محروم هستند. به گفته وی یک مجموعه روستا موسوم به 33 روستا در منطقه بیضا وجود دارد که همه از یک چاه تامین می‌شوند به همین دلیل نوبت‌بندی آب انجام می‌شود.

براساس صحبت‌های دهیار ایاس جان علاوه بر کمبود آب، رسوبات آب موجود نیز زیاد است که همین امر هم مشکلاتی را برای مردم به جود آورده است. مویدی از بازدیدهای مسئولان مختلف از این منطقه و وعده‌های داده شده سخن می‌گوید که هنوز هیچ یک به نتیجه نرسیده است.

امرالله رئیسی، بخشدار بیضا در گفت‌وگو با تسنیم با تائید مشکل آب این منطقه از حفر چاه جدید و جانمایی برای یک چاه دیگر سخن می‌گوید و امیدوار است که با حفر این 2 چاه مشکل آب این مجموعه روستا برطرف شود.

رئیسی قطعی آب را در روستاهای این منطقه رد می‌کند و می‌گوید: به دلیل خشک شدن چاه‌هایی که آب شرب این منطقه را تامین می‌کرده، مشکل کمبود آب، افت فشار آب و جیره‌بندی آب وجود دارد اما به گونه‌ای نبوده که آب به طور کامل قطع شود.

* 2 چاه آهکی و آبرفتی حفر می‌شود

رهام مرادی، رئیس آبفای روستایی شهرستان سپیدان در گفت‌وگو با تسنیم توضیحات بیشتری درباره آب این روستا و دیگر روستاهای این منطقه می‌دهد. به گفته وی یکی از دو چاهی که در این منطقه حفر می‌شود، چاه آهکی است که باید در عمق 300 متری حفر شود و در حال حاضر 100 متر حفر شده است.

مرادی چاه دوم را آبرفتی و با عمق 250 متر اعلام می‌کند که روزهای پایانی آذرماه حفر آن آغاز می‌شود و تلاش بر این است که پیش از آغاز سال جدید حفر این 2 چاه به اتمام برسد و وارد مدار شود.

وی نیز قطعی آب در این مناطق را رد می‌کند و می‌گوید: با وجود اینکه آب در این مناطق نوبت‌بندی می‌شود اما از آنجا که 5 تا 6 چاه کشاورزی برای آبرسانی اجاره شده و آبرسانی با تانکر نیز انجام می‌شود، نوبت‌بندی در عمل 24 ساعته بوده است.

رئیس اداره آبفای روستایی شهرستان سپیدان از تعمیرات شبکه آبی این مجموعه روستا و قطع انشعابات غیرمجاز سخن می‌گوید که می‌تواند در تامین آب مردم این منطقه موثر باشد.

به گفته وی در این منطقه 3 هزار راس گاو وجود دارد و حجم زیادی از آب صرف دامداری‌ها می‌شود که تفکیک آب شرب و آب مربوط به دامداری می‌تواند در رفع کمبودها موثر باشد.

نزدیک به 10 سال است که خشکسالی بر فارس سایه انداخته و بیشترین تاثیر را بر روستاها گذاشته است، به گونه‌ای که می‌توان گفت فرکانس روستاهای فارس روی موج بی‌آبی و تشنگی تنظیم شده است.

خبرگزاری تسنیم در نظر دارد در سلسله‌ گزارش‌هایی به بیان مشکلات و توانمندی‌های شهرستان‌ها و روستاهای استان فارس بپردازد. ‌مردم مناطق مختلف استان می‌توانند مشکلات و توانمندی‌های شهرستان و روستای خود را از ساعت 8 الی 16 با شماره تماس 07132281975 با دفتر خبرگزاری تسنیم استان فارس در جریان بگذارند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 28 آذر 1396، کدخبر: 1604920، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین