پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۲۹۶
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۷
تالاب بختگان در استان فارس بیش از ۱۰سال است که با پدیده خشکی دست‌وپنجه نرم می‌کند؛ این درحالی است که با تداوم خشکی این تالاب، بیم آن می‌رود یکی از کانون‌های بزرگ گردوغبار داخلی در استان فارس شکل بگیرد؛
شعارسال: کانونی که بنا به گفته معاون امور تالاب‌ها در دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط‌زیست دست کمی از کانون شکل گرفته گردوغبار در تالاب خشک شده جازموریان ندارد.

دكتر مسعود باقرزاده‌كريمي در گفت‌وگو با همشهري با اعلام اينكه هم‌اكنون منشا 25درصد گردوغبار داخلي، تالاب خشك شده جازموريان در كرمان است گفت: خشك شدن تالاب بختگان و تداوم اين خشكي، كانون گردوغباري در حد و اندازه جازموريان را در استان فارس رقم خواهد زد كه سلامت شهروندان اين منطقه را با تهديد جدي مواجه مي‌سازد.

اين مقام مسئول در سازمان حفاظت محيط‌زيست مي‌گويد: در تالاب جازموريان تداوم خشكي باعث از دست رفتن رطوبت خاك شده و در نتيجه كانوني به وسعت 350هزار هكتار گردوغبار در اين منطقه شكل گرفته و بديهي است كه وقوع اين اتفاق به‌دليل تداوم خشكي در تالاب بختگان چندان دور از انتظار نيست.

باقرزاده‌كريمي در عين حال يادآور شد: براي تالاب‌هاي استان فارس، سيستان و بلوچستان تالاب انزلي و درياچه اروميه نيز به‌طور جداگانه رديف اعتبار ويژه در نظر گرفته شده اين درحالي است كه براي ساير تالاب‌هاي كشور در يك رديف كلي اعتبار لحاظ شده است و اين موضوع نشان دهنده اهميت تالاب‌هاي مذكور است. با وجود اين امسال هنوز هيچ تخصيصي براي اين تالاب‌ها صورت نگرفته است.

وي با اعلام اينكه بخش عمده‌اي از تالاب بختگان خشك شده است، تصريح كرد: اين تالاب متشكل از 3تالاب طشك، كمجان و ني‌ريز است كه بخش‌هايي از تالاب كمجان با همت جوامع بومي و حمايت مسئولان محلي احيا شده و البته سازمان حفاظت محيط‌زيست هم در حد توان حمايت كرده و بر اقدامات صورت گرفته براي احيا نظارت كامل داشته است.

همزمان با اين گفته‌ها روز گذشته نماينده مردم ني‌ريز و استهبان در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به وضعيت بحراني درياچه بختگان به خبرنگار مهر گفت: تالاب بختگان بعد از درياچه اروميه دومين درياچه بزرگ ايران است كه طي چند سال گذشته به‌طور كامل خشك شده و هم‌اكنون از آن فقط نمكزار باقي مانده است.

اصغر مسعودي تصريح كرد: امرار معاش مردم روستاهاي اطراف بختگان چه در شهرستان ني‌ريز و چه در استهبان همواره از راه كشاورزي بوده اما طي چند سال گذشته به‌دليل شور شدن زمين‌هاي كشاورزي و كمبود آب كشاورزان بيكار شده و مدت‌هاست براي تأمين مخارج زندگي خود با مشكل روبه‌رو هستند. ضمن اينكه برخي بيماري‌ها در منطقه افزايش داشته است.

* انتقاد نماينده مردم ني‌ريز و استهبان از بي‌توجهي به بختگان

نماينده مردم ني‌ريز و استهبان در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به شور شدن آب برخي از روستاهاي اطراف بختگان گفت: هم‌اكنون آب‌ شرب برخي از روستاهاي اطراف اين درياچه كاملا شور شده به‌گونه‌اي كه با تانكر به مردم منطقه آبرساني مي‌شود و شرايط به‌گونه‌اي است كه مردم حتي براي شستن دست و صورت خود با مشكل روبه‌رو هستند.

مسعودي در بخشي از گفته‌هاي خود با انتقاد از اينكه تاكنون كار عملياتي براي احياي درياچه بختگان انجام نشده، خاطرنشان كرد: وضعيت بحراني درياچه بختگان و مشكلات ناشي از آن در جلسه‌اي به نوبخت، معاون رئيس‌جمهور و ابتكار، رئيس سازمان محيط‌زيست كشور اعلام شد و با پيگيري‌هاي صورت گرفته مقرر شد اعتباري براي احياي اين تالاب در نظر گرفته شود اما با وجود اينكه مدتي از اين موضوع مي‌گذرد و با وجود پيگيري‌هاي صورت گرفته تاكنون اعتباري براي احياي درياچه بختگان تخصيص نيافته است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه همشهری، صفحه 7، تاریخ انتشار: چهارشنبه 7 مهر 1395، کدخبر: 347757، www.hamshahrionline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین