پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۹۴۲۵
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۶
مدیرکل هواشناسی خوزستان با اشاره به فرایند عقیم‌سازی ابرها توسط ذرات گرد و غبار و جلوگیری یا کاهش بارش‌های یک منطقه گفت: کانون گرد و غباری که در محدوده ماهشهر – امیدیه قرار دارد، روز جمعه موجب عقیم شدن ابرها و جلوگیری از بارندگی در برخی نقاط خوزستان شد.

شعار سال: مدیرکل هواشناسی خوزستان با اشاره به فرایند عقیم‌سازی ابرها توسط ذرات گرد و غبار و جلوگیری یا کاهش بارش‌های یک منطقه گفت: کانون گرد و غباری که در محدوده ماهشهر – امیدیه قرار دارد، روز جمعه موجب عقیم شدن ابرها و جلوگیری از بارندگی در برخی نقاط خوزستان شد.

کوروش بهادری در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح آثار اقلیمی گرد و غبار خوزستان در منطقه پیرامون خود اظهار کرد: کانون‌های گرد و غبار بر اقلیم‌های منطقه اثرگذار هستند و می‌توانند ابرها را عقیم و نابارور کرده و از بارش‌هایی که مدل‌های پیش‌بینی هواشناسی نشان می‌دهد، جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: نمونه بارز این پدیده، بیست و چهارم آذرماه بود که بر اساس مدل‌ها باید بارش خوبی را در حوضه مارون شاهد می‌شدیم. در روز جمعه در استان‌های همجوار نظیر بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد و همچنین بسیاری از نقاط استان خوزستان ‌بارش‌های خوبی داشتیم.

مدیرکل هواشناسی خوزستان افزود: اما متأسفانه کانون گرد و غباری که در محدوده ماهشهر – امیدیه قرار دارد، موجب عقیم شدن ابرها و جلوگیری از بارندگی در برخی نقاط خوزستان شد. به طوری که در شادگان، ماهشهر، آبادان و خرمشهر، هیچ بارشی نداشتیم.

بهادری بیان کرد: زمانی که کانون گرد و غبار یک منطقه فعال می‌شود، ذرات گرد و غبار به درون ابر نفوذ و وارد هسته تراکم ابر می‌شود و در نهایت هسته ابر شکسته و ابر عقیم می‌شود و این همان پدیده‌ای است که روز پنجشنبه هفته گذشته شاهد آن بودیم. یا به عبارتی استقرار یک سامانه بارشی فعال همزمان با فعال شدن یک کانون گرد و غبار، این پدیده را در منطقه رقم زد.

وی ادامه داد: این پدیده شامل یک یا دو کانون گرد و غبار نمی‌شود. اعتقاد داریم که ذرات گرد و غبار موجب کاهش میزان بارندگی می‌شوند. البته دانشمندان اقلیم‌شناسی باید در زمینه دیگر آثار کانون‌های گرد و غبار بر اقلیم منطقه مطالعه و اظهارنظر کنند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری دانشجویان ایران ، تاریخ انتشار 28آذر 96، کدمطلب:96092815656، www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین