پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۷۳۵۱
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱
رنگ تابستان ۹۸ در مازندران با ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی و عقب‌گرد دولتی‌ها از حریم قانونی دریا سبز و آبی شد.
شعار سال: رنگ تابستان ۹۸ در مازندران با ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی و عقب‌گرد دولتی‌ها از حریم قانونی دریا سبز و آبی شد.

قدمت جنگل‌های هیرکانی بین ۲۵ تا ۵۰ میلیون سال قبل برمی‌گردد و ثبت جهانی آن به نام ایران در تیرماه سال گذشته، روزنه‌ای جدی برای صیانت از این ذخایرِ ارزشمند و منحصربه‌فرد ایجاد کرده است.

پرونده ثبت جنگل‌های هیرکانی پس از کش‌وقوس‌های فراوان و رقابت با همتایان خارجی در نهایت به نام ایران پایان یافت و سازمان‌های محیط‌زیست، جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، میراث، صنایع‌دستی و گردشگری، کمیسیون ملی یونسکو، دانشگاه‌های تربیت مدرس و تهران، مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع، سازمان‌های مردم‌نهاد و جوامع محلی و رسانه‌ها در ثبت جهانی آن نقش فراوانی داشته است.

۶ لکه از ۱۲ لکه ثبت‌شده جنگل‌های هیرکانی شامل جنگل بولا در شهرستان ساری، جنگل واز در شهرستان نور، جنگل الیمستان در شهرستان آمل، حوزه ۴۵ و ۴۶ جنگل بخش کجور شهرستان نوشهر، جنگل خشکه داران شهرستان تنکابن و جنگل چهارباغ شهرستان چالوس مربوط به حوزه مازندران است.
 
ثبت جنگل‌های هیرکانی و عقبگرد دولتی‌ها از ساحل

شش لکه از ۱۲ لکه ثبت‌شده جنگل‌های هیرکانی شامل جنگل بولا در شهرستان ساری، جنگل واز در شهرستان نور، جنگل الیمستان در شهرستان آمل، حوزه ۴۵ و ۴۶ جنگل بخش کجور شهرستان نوشهر، جنگل خشکه داران شهرستان تنکابن و جنگل چهارباغ شهرستان چالوس مربوط به حوزه مازندران است

گفتنی است، میراث جهانی یونسکو نام عهدنامه‌ای بین‌المللی است که در تاریخ ۱۶ نوامبر ۱۹۷۲ میلادی به تصویب کنفرانس عمومی یونسکو رسید و موضوع آن حفظ آثار طبیعی، تاریخی و فرهنگی بشر است که اهمیت جهانی دارند و متعلق به تمام انسان‌های زمین، فارغ از نژاد، مذهب و ملیت خاص، می‌باشند.

سید محسن موسوی تاکامی مدیرکل منابع طبیعی مازندران – ساری بابیان اینکه جنگل‌های هیرکانی به‌عنوان دومین آثار طبیعی ثبت جهانی شده است، افزود: درمجموع ۳۰۶ هزار هکتار از سطح عرصه‌های هیرکانی در کشور ثبت جهانی شده است و از این میزان، سه پایلوت مربوط به ساری و سه منطقه نیز مربوط حوزه منابع طبیعی نوشهر است.

موسوی ادامه داد: ۴۱ هزار و ۹۲۷ هکتار از عرصه‌های جنگلی‌های حوزه منابع طبیعی ساری و بیش از ۲۰ هزار هکتار در حوزه منابع طبیعی نوشهر ثبت جهانی شده است.

عقب‌گرد پلاژ‌های دولتی‌ها از حریم قانونی دریا در تابستان سال قبل با ورود دادستانی و اولتیماتوم استاندار وارد مرحله جدیدی شد و آزادسازی حریم دریا در مازندران وارد فاز تازه و پای مدعی‌العموم به آن باز شد و استاندار مازندران مهلت یک‌ماهه برای عقب‌نشینی دستگاه‌های دولتی از حریم دریا ارائه کرد.

در طول نوار چند صد کیلومتری خزر کمتر جایی را می‌توان یافت که به‌راحتی بتوان ساحل و دریا را از کنار جاده به نظاره نشست و دیوار‌های سیمانی و برج‌هایی که بر دریا سایه انداخته‌اند، طبیعت خدادادی را از مردمان حاشیه‌نشین خزر محروم کرده است.

دیر سالی نیست که آزادسازی حریم دریا را در بوق و کرنا کرده‌اند، روزگاری به‌صورت نمادین فنس‌ها و دیوار‌های دولتی را تخریب می‌کردند و عکس‌های یادگاری می‌گرفتند و پس از پایان مراسم، متولیان و متصرفان، با ترفند و شگردی جدید، آرزوی به دریا رسیدن را برای مردم به رؤیا مبدل می‌کردند.

آزادسازی ۸۰ درصدی حریم ساحلی

مهدی راز جویان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: بر اساس آمار ۲۰۷ کیلومتر از ساحل ۳۷۰ کیلومتری ساحل خزر بدون احتساب شبه‌جزیره میانکاله در حوزه استحفاظی مازندران در تملک بخش خصوصی است که ساخت‌وساز در آن انجام‌شده است و درمجموع بیش از ۸۰ درصد حریم ساحلی آزاد شده است.

رازجویان افزود: تاکنون ۶۳ درصد از مالکان بخش خصوصی ساخت‌وساز‌های خودشان را مطابق با قانون برنامه چهارم توسعه تا شعاع ۶۰ متری ساحل عقب‌نشینی دادند، ولی همچنان ۳۷ درصد از ساخت‌وساز‌های بخش خصوصی در حریم ساحل قرار دارد.
 
ثبت جنگل‌های هیرکانی و عقبگرد دولتی‌ها از ساحل

وی دلیل اجرایی نشدن تمام و کمال قانون در بخش خصوصی را نبود بودجه برای خرید املاک از یک‌سو و نداشتن نقشه تک‌برگی دانست.

بر اساس تازه‌ترین گزارش استانداری مازندران از ۳۷۰ کیلومتر ساحل خزر حدود ۱۶۳ کیلومتر در تملک دستگاه‌های دولتی اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، نهاد‌ها انتظامی و نظامی قرار دارد که تاکنون در ۷۳ درصد از این مسافت عقب‌نشینی ۶۰ متری صورت گرفته است و ۲۳ درصد بقیه هم در مهلت مقرر عقب‌نشینی می‌کنند.

منطقه آزاد مازندران

ماده ۶۳ قانون برنامه چهارم توسعه برای آزادسازی حریم ساحل تا شعاع ۶۰ متری یک سال به دستگاه‌های مختلف فرصت داده بود، ولی اکنون باگذشت بیشتر از یک دهه هنوز بعضی دستگاه‌ها حاضر به تمکین قانون نیستند.

پیشنهاد ایجاد سه منطقه آزاد در مازندران نیز بحث داغ تابستان گذشته بوده است و با توجه به سیاست‌های دولت و بر اساس موقعیت ویژه‌ای که مازندران دارد، سه منطقه پیشنهادی استانداری با مرکزیت بنادر امیرآباد بهشهر، فریدون‌کنار و نوشهر با رعایت شاخص‌های ایجاد منطقه آزاد تجاری موردبررسی و مطالعه کارشناسی دقیق قرار گرفت و امروز به تصویب رسید.

ایجاد منطقه آزاد در استان مازندران که از دغدغه‌های مهم مردم و مسئولان دررسیدن به توسعه اقتصادی استان بود پس از تهیه طرحی با سه لکه و توافق‌های صورت گرفته در استان نهایتاً در جلسه کارگروه تخصصی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور با حضور نماینده عالی دولت در مازندران به تصویب رسید.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 5 فروردین 1399، کدخبر: 4884897 ، www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین