پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۴۲۸
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۹
یک دهه از وعده ۶ ماهه تغییر محل دفن زباله ساری در منطقه کوهستانی پشت‌کوه می‌گذرد اما مردم این منطقه چشم به تحقق وعده‌های مسئولان دوختند تا در طبیعت چهاردانگه نفسی سالم بکشند.
شعارسال: معضل زباله مرکز استان مازندران سال‌هاست به چالشی زیست‌محیطی تبدیل شده و طی ماه‌های اخیر نارضایتی گسترده مردم و دوستداران طبیعت را دربر داشته است.

در عصر حاضر بسیاری از کارشناسان از زباله به‌عنوان طلای کثیف یاد می‌کنند اما این مسئله در ساری به مشکل حل نشدنی تبدیل شده و سال‌هاست گلوی طبیعت بکر بخش چهاردانگه این شهرستان را می‌فشارد.

مردم و کشاورزان بخش چهاردانگه این روزها به‌واسطه بوی تعفن دپوی زباله و از دست دادن زیبایی و استنشاق در هوای نامطبوع، نامناسب بودن جاده‌ای که در آن خودروهای حمل زباله تردد می‌کنند و سرریز شدن شیرابه زباله در جاده‌ ساری ـ سمنان و به دنبال آن تصادف‌های از این دست از آن به‌عنوان بلای کثیف یاد می‌کنند و در انتظار وعده‌های تحقق نیافته مسئولان هستند.

* زباله‌های ساری همچنان در جنگل‌های پشت‌کوه سرازیر می‌شود

سال ۱۳۸۴ از سوی مسئولان وقت شهری تصمیم‌گرفته شد زباله مرکز مازندران به‌مدت ۶ ماه در منطقه پشت‌کوه بخش چهاردانگه دفن شود که از آن تاریخ حدود ۱۰ سال می‌گذرد اما زباله‌های این شهرستان همچنان به جنگل‌های پشت‌کوه پست می‌شود.

مردم این منطقه سال‌هاست از وعده‌های تحقق‌نیافته مسئولان ساری خسته شده و حتی در مواقعی عرصه بر آنها تنگ شده است که تصمیم به تجمع و جلوگیری از دپوی زباله در منطقه پشت‌کوه گرفتند.

* گذشت ۵ سال از کلنگ‌زنی احداث نیروگاه زباله‌سوز ساری

اردیبهشت ۱۳۹۰ کلنگ احداث نیروگاه زباله‌سوز در شهرک صنعتی شماره یک ساری واقع در جاده خزرآباد و در نزدیکی به سواحل دریای مازندران بر زمین زده شد و از همان ابتدا موافقان و مخالفان بسیاری داشت و طی این چند سال با فراز و نشیب و انتقادات بسیاری روبه‌رو بوده است.

حال پنج سال از کلنگ‌زنی پروژه احداث نیروگاه زباله‌سوز ساری می‌گذرد اما مرکز مازندران هنوز با معضل زباله روبه‌رو است و این پروژه نتوانسته زخم زیست‌محیطی این شهرستان را التیام ببخشد.

۲۸ خرداد سال گذشته نخستین تجهیزات نیروگاه زباله‌سوز با تلاش مسئولان شهری وارد ساری شد تا امیدها در دل روستانشینان منطقه پشت‌کوه چهاردانگه و دوست‌داران طبیعت زنده شود که این امر هم راه به جایی نبرد و تجهیزات این نیروگاه نیز مانند زباله در گوشه‌ای از محل احداث نیروگاه دپو شد.

* پیوست محیط زیست؛ چالشی جدید برای نیروگاه زباله‌سوز

اما آنچه این روزها مسئولان از مانع احداث ساختمان نیروگاه زباله‌سوز به زبان می‌آورند، نداشتن پیوست محیط زیست است که چالشی بزرگ برای طلای کثیف ساری به‌شمار می‌رود.

روز گذشته رئیس شورای اسلامی شهر ساری در جلسه شورای اداری این شهرستان با انتقاد از طولانی شدن مدت زمان انتقال زباله مرکز مازندران به بخش چهاردانگه، گفت: ساماندهی نشدن زباله معضل اساسی ساری است و این مسئله گریبان مازندران را می‌گیرد.

* می‌ترسیم مردم از نارضایتی تجمع کنند

علیجان شمشیربند از نارضایتی گسترده مردم بخش چهاردانگه به مسئولان هشدار داد و اظهار کرد: از روزی می‌ترسیم که معضل زباله موجب نارضایتی گسترده و تجمع مردم شود.

وی یادآور شد: قرار شده بود زباله ساری به‌مدت ۶ ماه به منطقه پشت‌کوه انتقال داده شود که از این مدت سال‌ها می‌گذرد.

رئیس شورای شهر ساری با اعلام اینکه دستگاه‌های نیروگاه زباله‌سوز تأمین شد و در محل مستقر است اما با مشکل ایجاد ساختمان روبه‌رو هستیم، ادامه داد: اعتبار احداث ساختمان نیروگاه در حساب وجود دارد که امیدواریم مسئولان استانداری و محیط زیست نسبت به آن توجه ویژه داشته باشند.

* وقتی استاندار توپ را در زمین محیط زیست می‌اندازد

استاندار مازندران نیز در این جلسه در سخنان خود به معضل زباله ساری اشاره کرد و گفت: احداث ساختمان نیروگاه زباله‌سوز و برداشت اعتبار آن نیازمند پیوست محیط زیست است.

ربیع فلاح‌ پیوست محیط زیست را لازمه اصلی نیروگاه زباله‌سوز ساری دانست و اظهار کرد: بنده به‌شدت پیگیر حل معضل زباله استان و ساری هستم.

آن‌طور که پیداست معضل زباله قرار نیست دست از سر طبیعت شمال بردارد و مسئولان نیز هر از چندگاهی توپ را به زمین یکدیگر می‌اندازند یا در سکوت قرار می‌گیرند که بهتر است تدبیری برای این معضل اتخاذ کنند.

* یک دهه وعده تحقق‌نیافته

حدود یک دهه از وعده ۶ ماهه تغییر محل دپوی زباله در منطقه کوهستانی پشت‌کوه می‌گذرد اما مردم این منطقه چشم به تحقق وعده‌های مسئولان دوختند تا در طبیعت چهاردانگه نفسی سالم بکشند

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری مازنی آنلاین، تاریخ انتشار: 14 اردیبهشت 1395، کد خبر: 9998، www.mazanionline.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین