پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۴۸۵۱
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۲
شهر آلاشت واقع در سوادکوه استان مازندران به عنوان شهر ملی جاجیم شناخته می‌شود. جاجیم گونه‌ای زیرانداز دستباف و دو رویه است که از نخ‌های رنگین و ظریف پشمی یا پنبه‌ای یا آمیزه‌ای از این دو بافته می‌شود، دسته بافته هنرمندانه‌ای که از پارچه کلفت‌تر و شبیه به پِلاس و نازک‌تر از آن است.
شعار سال: جاجیم گونه‌ای زیرانداز دستباف و دو رویه است که از نخ‌های رنگین و ظریف پشمی یا پنبه‌ای یا آمیزه‌ای از این دو بافته می‌شود، دسته بافته هنرمندانه‌ای که از پارچه کلفت‌تر و شبیه به پِلاس و نازک‌تر از آن است.

جاجیم‌بافی یکی از قدیمی‌ترین و کهن‌ترین صنایع دستی مردم مازندران است.

"جاجیم آلاشت" یکی از معروف‌ترین صنایع دستی البرزنشینان بوده است که نه تنها روزگاری از بلندای البرز به خانه‌هایی در دورترین نقاط جهان می‌رفت، بلکه با خود، فرهنگ و آداب و رسومی را زنده نگاه می‌داشت که امروز تقریباً اثری از آن باقی نمانده است.

در جاجیم‌های آلاشت بیشتر از رنگ‌های مشکی، لاکی، سفید، سبز، قهوه‌ای و نارنجی استفاده کرده و رنگ غالب آن‌ها قهوه‌ای و مشکی می‌باشد. طرح‌های این منطقه هم مانند بقیه مناطق راه و گل دار است و از نقوش مختلفی، چون دسته گل، مهرخفته، … استفاده می‌کنند؛ که زنان آلاشت همچنان در حفظ صنایع دستی منطقه خود می‌کوشند و چراغ کارگاه آلاشت همچنان روشن و به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۵۲۲۰۷۲۶، www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین