پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۰۰۴۴۴
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷
در حوزه اقتصاد بارها در خصوص صرافی های غیر مجاز و یا موسسات غیر مجاز شنیده ایم و به طوریکه عدم توجه و نظارت بانک مرکزی به موسسات اعتباری باعث گلایه شدید مردم شد .

شعارسال: راه های غیرمجاز در هر حوزه ایی محکوم اند و افراد مسئول درصدر برخورد با پدیده ناپسند غیر مجاز در حیطه کاری شان هستند .در حوزه اقتصاد بارها در خصوص صرافی های غیر مجاز و یا موسسات غیر مجاز شنیده ایم، به طوریکه عدم توجه و نظارت بانک مرکزی به موسسات اعتباری باعث گلایه شدید مردم شد .اما بازهم مدیران بانک مرکزی در خصوص موضوعی غیر مجاز که در کشور بسیار رایج شده به صورت کاملاً بی تفاوت عمل می کنند.

در این باره کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی در همایش تبیین ابعاد تهاجم اقتصادی علیه ملت ایران در محل دانشگاه جامع امام حسین (ع) گفته بود : بانک مرکزی اقدامات خود را پیرامون سه هدف میانی «ثبات قیمتی و مهار تورم»، «ایجاد ثبات پایدار در نظام مالی و کاهش آسیب‌پذیری بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در برابر انواع ریسک» و «کاهش دامنه نوسان نرخ ارز و ارتقای شفافیت و کارایی بازار ارز» به عنوان نقشه راه در حوزه پولی، بانکی و ارزی برنامه‌ریزی و اجرا کرده است.

بانک مرکزی برای رصد و مدیریت تراکنش های مالی سامانه سنا را عملیاتی کرد که موسسات مالی طبق ماده (۹۶) قانون برنامه پنجم توسعه تمام تراکنش های مالی شان را باید آنجا ثبت کنند تا بانک مرکزی از میزان تراکنش ها و حجم ارز بازار مطلع باشد و با اطلاع از آن خصوصاً ارز بتواند بازار را مدیریت کند.

حال وقتی صرافی های غیر مجاز تراکنش های ملی شان را در سامانه سنا ثبت نمی کنند بانک مرکزی نیزعملاً اطلاعات کافی از حجم تبادلات ارزی و مالی بازار ندارد تا بتواند وضعیت بازار به شرایط اضطرار نرسیده آن را مدیریت قبل از بحران کند . با این تفاسیر شفافیتی که کمیجانی از آن سخن گفته چگونه با حضور صرافی های غیر مجاز محقق شدنی است؟

بانک مرکزی طبق ماده ۱۱ تنظیم‌کننده نظام پولی و اعتباری کشور است و سیاست هایی که در این بانک اتخاذ می‌شود بسیار در مدیریت و یا نوسانات بازار مهم و تأثیر گذار است. صرافی های غیر مجاز از سیاست های اتخاذ شده این بانک به طور کامل پیروی نمی کنند. در این باره با چه مبنایی سخن از کاهش دامنه نوسان نرخ ارز می گویند؟

کمیجانی با بیان اینکه غفلت از موضوع موسسات پولی غیرمجاز می توانست زمینه‌ساز بحران‌های شدید اقتصادی و اجتماعی باشد، تصریح کرد: بانک مرکزی به منظور مقابله با مخاطرات فعالیت این موسسات در زمینه ثبات مالی و آسیب‌های متعاقب آن در حوزه‌های مختلف، انتظام بخشی بازار پول را در دستور کار قرار داد.

این ساده اندبشی در تفکرات مدیران بانک مرکزی بسیار جای تعجب و تأمل دارد که بیشتر حواس و تمرکزشان رابه موسسات اعتباری داده اند و مدیریت آن را مصداق رفع بحران از اقتصاد کشور متصورند .

همان قدر که حضور موسسات اعتباری برای اقتصاد کشور خطرناک است وشاید خیلی بیشتر حضور صرافی های غیر مجاز برای اقتصاد کشور هماند سهم مهلک باشد که در بزنگاه می تواند بازار ارز دچار نوسانات شدید کند، مدیران بانک مرکزی تا باید از حالت انفعال در خصوص برخورد با صرافی های غیر مجاز خارج شوند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه اطلاع رسانی راه دانا ، تاریخ انتشار: 3 دی 1396 ، کدخبر: 1260270 ، www.dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین