پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۱۲۵
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۱
رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی از نامه‌نگاری با معاون اول رئیس جمهور برای حمایت از صنایع معدنی خبر داد و گفت: شورای داوری طی هفته جاری یا هفته آینده در مورد واگذاری آلومینیوم المهدی نظر می‌دهد.

شعارسال: مهدی کرباسیان در یک نشست خبری گفت سازمان بازرسی و دیوان محاسبات نسبت به واگذاری آلومینیوم المهدی معترض بودند که این موضوع پیگیری شد و قرار است شورای داوری طی هفته جاری یا هفته آینده در این مورد نظر دهد که آیا واگذاری درست انجام شده یا خیر.

کرباسیان تصریح کرد:جلسه نهایی مربوط به واگذاری المهدی توسط شورای داوری طی روزهای آینده برگزار می شود.

کرباسیان افزود: ما به نیابت از وزارت اقتصاد مدیریت المهدی را بر عهده داریم.

وی در پاسخ به سوال که آیا رکود در بخش معدن و صنایع معدنی کمتر شده است؟ گفت رکود در بخش سنگ آهن و صنایع معدنی هنوز ادامه دارد و امیدواریم با اقدامات دولت از جمله خرید دین، این مشکلات برطرف شود.

رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی در ادامه از نامه‌نگاری با معاون اول رئیس جمهور در رابطه با جایزه صادراتی محصولات معدنی خبر داد و گفت: در حال حاضر کشورهایی مانند چین برای صادرات محصولات معدنی، یارانه بالای و جوایز صادراتی قابل توجهی را پرداخت می‌کنند. ما نیز در این راستا و برای حمایت از صادرات تولیدات داخلی با آقای جهانگیری نامه‌نگاری کردیم تا شرایط مناسبی برای صادرکنندگان ایرانی فراهم شود.

وی تصریح کرد: در مجموع، یک بسته پیشنهادی به منظور حمایت از صنایع معدنی و فولاد تهیه و به معاون اول رئیس جمهور ارائه شد که در اولین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار گرفت.

وی همچنین با اشاره به رشد یک درصدی معدن و رشد 5 درصدی صنایع معدنی در تولید ناخالص داخلی کشور در شرایط فعلی، گفت: طبق اهداف تعیین شده تا سال 1404 باید به رشد 16 درصدی در این بخش‌ها برسیم، ولی حتی اگر به رشد 3 درصدی معدن دست یابیم و رشد 5 درصدی صنایع معدنی نیز چند درصد افزایش پیدا کند، گام بزرگی خواهد بود.

* فاینانس طرح‌های معدنی توسط ایتالیا، فرانسه، ژاپن و آلمان

کرباسیان همچنین با اشاره به سفر رئیس جمهور به ایتالیا و فرانسه، گفت: در این سفر 6.5 میلیارد یورو فاینانس از طریق شرکت‌های ایتالیایی و فرانسوی برای طرح‌های ایرانی دیده شد که 2 میلیارد یورو از طریق سرمایه‌گذاری مشترک و 4.5 میلیارد یورو نیز از طریق فاینانس جذب خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر شرکت‌های ژاپنی و آلمانی نیز برای فاینانس کردن طرح‌های صنعتی ایران اعلام آمادگی کردند.

وی همچنین از پیشنهاد سرمایه‌گذاری مشترک چین به ارزش 4 میلیارد دلار در بخش معدن و صنایع معدنی ایران خبر داد و گفت: این مسئله بعد از تعطیلات چین که اواخر بهمن است، پیگیری خواهد شد.

* کاهش حق انتفاع و حقوق دولتی در بودجه 95

وی در مورد پیش‌بینی حق انتفاع و حقوق دولتی و معادن در لایحه بودجه 95 نیز گفت: حقوق دولتی در سال آینده باید به طور جدی کاهش یابد و در مورد حق انتفاع نیز باید بگویم که هر چند در قانون وضع شده است، اما نه فولادی‌ها این مبلغ را به سنگ آهنی‌ها پرداخت می‌کنند و نه سنگ آهنی‌ها آن را به ایمیدرو می‌پردازند.

وی تصریح کرد: در لایحه بودجه سال آینده اعداد مربوط به حق انتفاع و حقوق دولتی نسبت به امسال کاهش داشته است.

* تمدید 25 ساله برداشت از معدن بوکسیت گینه

رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی در ادامه از تمدید 25 ساله برداشت بوکسیت از معدن گینه توسط ایران خبر داد و گفت: برای این کار نیازمند سرمایه 400 میلیون دلاری هستیم که امیدواریم در شرایط پسابرجام بتوانیم سرمایه‌گذار این کار را پیدا کنیم.

به گفته وی، بحث‌هایی نیز در مورد خرید معدن بوکسیت گینه با قرارداد 15 ساله در حال پیگیری است.

وی در ادامه از برنامه‌ریزی برای احداث پالایشگاه در کنار معدن زغال‌سنگ طبس خبر داد و گفت: با اجرای این پروژه امکان تولید مواد شیمیایی از زغال سنگ فراهم می‌شود.

* اکتشاف 250 هزار کیلومتری

رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی با بیان اینکه 250 هزار کیلومتر فعالیت اکتشافی در کشور تعریف کرده‌ایم، گفت: این اکتشاف در 20 استان کشور تعریف شده که کار آن در 25 پهنه آغاز شده است و تاکنون 300 محدوده امیدبخش معدنی به دست آورده‌ایم.

به گفته وی، اکتشاف در محدوده‌ای به وسعت 20 کیلومتر در مرز افغانستان نیز از جمله اقدامات سازمان توسعه معادن است که در توافق با افغان‌ها مدنظر قرار گرفته است.

* رونمایی از 5 عنصر خاکی نادر

وی همچنین از تقویت مرکز تحقیقات مواد معدنی خبر داد و گفت: اسفند امسال از 4 یا 5 عنصر نادر خاکی جدید در این مرکز رونمایی خواهیم کرد که در صنایع مختلف از جمله هواپیماسازی و صنایع با تکنولوژی‌ پیشرفته، کاربرد دارد.

کرباسیان در ادامه با اشاره به توقف چند ساله پروژه معدن روی مهدی‌آباد، گفت: پس از اختلافاتی که بین سرمایه‌گذاران ایرانی و استرالیایی این معدن پیش آمد، در نهایت مزایده بین‌المللی برای انجام این پروژه برگزار خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: تا امروز 2 کنسرسیوم سوئیسی - ایرانی و چینی - ایرانی به صورت شفاهی علاقه‌مندی خود را برای حضور در این مزایده اعلام کرده‌اند که این مزایده طی دو ماه آینده به نتیجه خواهد رسید.

رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی همچنین با اشاره به اعلام فراخوان اجرای طرح معدن تیتانیوم کهنوج، گفت: تا پایان اسفند ماه برندگان این طرح برای تولید کنسانتره و سرباره معرفی خواهند شد و اگر این کار به نتیجه نرسد، از طریق اوراق مشارکت 350 میلیارد تومانی با کمک بورس، تأمین سرمایه این پروژه انجام خواهد شد.

* صادرات 3 میلیون تن فولاد در سال جاری

وی در ادامه از صادرات 3 میلیون تن فولاد طی سال جاری خبر داد و گفت: برای دستیابی به رشد 8 درصدی در برنامه ششم نیازمند جذب 250 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری هستیم که با توجه به قیمت پایین نفت و پیش‌بینی این روند طی 2 سال آینده باید این سرمایه را از طریق سرمایه‌گذاران خارجی و یا تأمین مالی بین‌المللی فراهم کنیم.

کرباسیان تصریح کرد: در سفر به ایتالیا 6.5 میلیارد یورو قرارداد بین طرف‌های خارجی و ایمیدرو و فولاد مبارکه به امضا رسید که اجرای طرح توسعه فولاد هرمزگان و اجرای طرح فولاد سپید دشت چهارمحال و بختیاری از جمله این طرح‌ها است که فولاد سپید دشت به عنوان اولین واحد آهن اسفنجی از 7 طرح فولادی در اسفند امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی در ادامه از برگزاری مناقصه برای اجرای 215 میلیون یورو پروژه بین 3 شرکت ایتالیایی و آلمانی خبر داد.

* تکمیل چرخه صنعت فولاد تا اوایل سال 96

رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی در ادامه از تکمیل چرخه صنعت فولاد در بخش‌های کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و فولاد در کشور تا اوایل سال 96 خبر داد و گفت: به این ترتیب نیازی به واردات این مواد نخواهیم داشت.

وی همچنین از پیشنهاد اختصاص 500 میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق بیمه محصولات معدنی خبر داد و گفت: در قانون بودجه 95 پیشنهاد اختصاص یک میلیارد دلار به فعالیت‌های اکتشافی معدنی نیز مطرح شده است.

وی با بیان اینکه با لغو تحریم‌ها، برخی شرکت‌های خارجی برای حضور در ایران اظهار تمایل کرده‌اند، گفت: شرکت ریوتنتو نیز برای بازگشت به ایران ایمیل ارسال کرده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری پانا،  تاریخ انتشار خبر 19 بهمن 1394،  کدمطلب: 461282، www.pana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین