پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۱۹۲
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۱
پرحاشیه ترین واگذاری چند سال اخیر به بخش خصوصی با واگذاری سهام آلومینیوم المهدی و طرح هرمزال در حالی رقم خورده است که باتوجه به این واگذاری و انتقال سند به نام خریدار همچنان حاشیه‌های این واگذاری در خصوص ارزان فروشی و غیرقانونی بودن واگذاری ادامه داشته و پیگیری‌ها برای لغو این مزایده در جریان است.
شعارسال: در پی اخراج کارگران ساده شرکت آلومینیوم المهدی ۶۰۰ کارگر بخش خدماتی مجتمع آلومینیوم المهدی را برآن داشت تا تجمع اعتراض آمیز خود را نسبت به مشخص نبودن وضعیت شغلی در محوطه این کارخانه تجمع کنند.

این گزارش حاکی از این است که با توجه گذشت چند روز از این ماجرا طی بررسی های انجام شده مسئولین را به این فکر انداخته تا دو نفر از کارگران را به بهانه لیدر این تجمع به میز محاکمه بکشانند.

این اما و اگرهایی که امروزه زمزمه های اخراج کارگرهای شرکت آلومینیوم و هرمز آل هرمزگان را در فضای مجازی به صدا در آمده است از آنجایی بود که با وجود اسناد و ادله ارائه‌شده درباره قیمت‌گذاری نادرست شرکت آلومینیوم المهدی ، هرمزال طی یک سال اخیر، با اصرار سازمان خصوصی‌سازی سرانجام یکی از عجیب‌ترین خصوصی‌سازی‌های سالیان اخیر رقم خورد.

بطوری که در آبان ماه سال گذشته تعدادی از نمایندگان مجلس نسبت به خصوصی‌سازی شرکت آلومینیوم المهدی ، هرمزال (بزرگترین تولیدکننده شمش خالص آلومینیوم در کشور) به قیمت بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان زیر قیمت واقعی، هشدار دادند.

به گفته نمایندگان مجلس این کارخانه با عجله بسیار و به میزان ۸۳۰ میلیارد تومان زیر قیمت رسمی کارشناسی در حال واگذاری بود.

با وجود وعده‌های مسئولان دولتی برای پیگیری تذکرات نمایندگان مجلس، سازمان خصوصی سازی در ۲۸ بهمن‌ماه سال گذشته مجددا برای واگذاری این شرکت اطلاعیه داد که بعدها مشخص شد باز هم ارزان‌فروشی در کار است.

* علیرغم اسناد متقن، مفت فروشی در استان پیگیری نشد

منفرد یکی از کارگران اخراجی شرکت آلومینیوم در طی گفتگوی اختصاصی با خبرنگار هرمز گفت: آنجایی که ادغام دو مجموعه آلومینویم المهدی و هرمز آل در سال های ۹۲ منجر به نارسایی ها و تخلفاتی در این مجموعه در نحوه مدیریت و خرید مواد اولیه با جمع آوری اسناد و مدارک این شک تقریبا به یقین تبدیل شد اما با توجه به گذشت یک سال از مفت فروشی بزرگترین قطب صنعت آلومینویم کشور علیرغم وجود اسناد و مدارک متقن و خدشه ناپذیر و دوندگی و پیگیری انجام شده هیچ حمایتی از سوی عالی ترین نماینده دولت در استان انجام نشده است.

وی ابراز داشت: نه تنها حمایتی از طرف مجمع نمایندگان ، مسئولان و حتی عالی ترین نماینده دولت در استان بعمل نیامد بلکه با کمال تاسف ، برخی از مسئولین ارشد با اقدامات و نفوذشان ما را متهم به بازیچه قرار گرفتن و بازی خوردن تسط سیاسیون مرکز نشین کردند.

این کارگر اخراجی اظهار کرد: جمع بندی اسناد و مدارک و ضمن گزارش به مراجع قانونی و نظارتی استان هرمزگان از جمله سازمان بازرسی به دیوان محاسبات و سایر نهادها و سازمان های نظارتی استان نیز ارسال شده است لذا تجمع پرسنل در جهت بدست آوردن حق و حقوق از بین رفته و ضایع شده خویش در محل شرکت و جلو ساختمان اداری بعد از ارسال گزارش ها صورت گرفته است.

منفرد اضافه کرد: با توجه به گزارش های ارسالی به مراجع قانونی و سازمانی، مدیریت کارخانه به قصد اذیت این تجمع کارگری را با نسبت سازمانده و لیدر این تجمعات ما را به مراکز امنیتی معرفی کرد که منجر به ۷ روز بازداشت چند تن از همکاران و تعلیق از کار به مدت ۲۰ ماه شد.

* ۴۰ میلیون تومان حق و حقوق و مزایای ما تاکنون پرداخت نشده است

از آنجایی که پس از رسیدگی به اتهامات این جانبان حکم برگشت به کار از طریق مقامات قضایی صادر و سپس از طریق کمیسیون کارگری استانداری نیز نامه برگشت به کار برای این دور نفر صادر شد اما علیرغم دستور برگشت به کار از مراجع قضایی با پرداخت تمام حقوق و مزایا معوقه طبق روال سال های قبل و مانند سایر همکاران هم ردیف مدیریت شرکت از اجرای این رای و دستور استنکاف نموده و حقوق و مزایای این دو نیز به مبلغ هر نفر حدود ۴۰ میلیون تومان تاکنون پرداخت نشده است.

* فروش المهدی با یک سوم قیمت واقعی

این کارگر اخراجی گفت: فروش المهدی به قیمت خیلی پایین در حد یک سوم قیمت واقعی و معرفی مدیر عامل این شرکت از طرف خریدار و مشغول به کار شدن کارشناس سازمان بازرسی استان که در جلسات کمیسیون معاملات شرکت می کرد در شرکت المهدی بعد از واگذاری جواب همه این اما و اگر ها و چراها مشخص شد.

آبان ماه سال گذشته رییس کل دادگستری هرمزگان هم گفته بود: پرونده واگذاری کارخانه آلومینیوم المهدی وهرمز آل هرمزگان در دادگستری تهران بررسی شده و حکم به توقف واگذاری صادر شده است.

با این حال آنطور که جراره نماینده بندرعباس گفته و مطابق آگهی منتشرشده به نظر می‌رسد سازمان خصوصی‌سازی که از سال گذشته به شدت پیگیر واگذاری شرکت المهدی بوده بدون توجه به هشدارها این خصوصی‌سازی عجیب و خسارت‌بار را اجرایی کرده است.

شنیده شده مسئولان سازمان خصوصی‌سازی با این توجیه که چون مراحل رسمی فروش شرکت المهدی را انجام داده‌اند و بازپس گرفتن شرکت از خریدار موجب مشکلات حقوقی و مالی احتمالی خواهد شد، تمایلی به توقف این خصوصی‌سازی نداشته‌اند.

* افزایش قیمت کارخانه پس از پیگیری مجلس

منفرد با اشاره به اینکه با اصرار و پیگیری این جانبان و ثبت شکایات خود در سامانه های سازمان بازرسی کل کشور و بسیاری از نهادها و سازمان ها و مجلس شورای اسلامی سازمان بازرسی استان مشغول به رسیدگی مجدد به اسناد و مدارک شد، افزود: با توجه به پیگیری هایی توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طی ۳ مرحله که مرحله اول ۳۴۶ میلیارد تومان و همچنین مرحله دوم ۲۱۵ میلیارد تومان و مرحله سوم ۳میلیارد تومان به قیمت کارخانه اضافه شد.

منفردگفت: با توجه به اینکه سازمان محترم بازرسی کل کشور واگذاری و فروش شرکت المهدی که تولید کننده بیش از ۶۰ درصد آلومینیوم کشور می باشد را تخلف دانسته دستور لغو مزایده را صادر فرمایید.

* ۸۰۰ میلیارد تومان از دارایی شرکت هنوز گزارش نشده است

وی تصریح کرد: ما معتقدیم هنوز مقادیر زیادی از اموال و دارایی شرکت به مبلغ حدودا ۸۰۰ میلیارد تومان دیگر قیمت گزارش نشده که اسناد و مدارک آن موجود است و باید رسیدگی شود و قیمت گذاری و به قیمت فروش اضافه گردد.

* برای تنویر افکار عمومی آماده مناظره ایم

کارگر سابق آلومینیوم المهدی بیان کرد: با توجه به اظهارات خلاف واقع برخی از مسئولین سازمان خصوصی سازی این جانبان آمادگی خود را جهت بحث و مناظره رو در رو جهت تنویر افکار این سازمان و مردم فهیم کشور و خصوصا هم استای ها اعلام می نمایم.

* بیم تغییر کاربری سالن های تولید به محل نگهداری دام و طیور

وی اظهار کرد: با توجه به عدم اهلیت خریدار محترم شرکت المهدی که این ادعا در این مدت یک سال مدیریت ایشان بر شرکت المهدی بر همه عاقلان و صنعت شناسان ثابت شده است در خواست می شود قبل از اینکه سالن های تولید آلمینیوم این مجموعه بنا به اظهارات خریدار تبدیل به سالن نگهداری دام و گاو و طیور نشده به داد این صنعت برسید و این کارخانه را تا نیم نفسی برایش باقی مانده است نجات دهید و با مدیریت صحیح به مدار تولید برگردانید.

* اخراج دسته جمعی و خلاف قرارداد

منفرد بیان کرد: توسط خریدار شرکت حکم اخراج ما از تاریخ ۱۹ اسفند ماه سال گذشته با داشتن حدودا ۸ سال سابقه کار در المهدی و ۵ سال خارج از المهدی زده شد و حقوق و مزایای معوقه ما تاکنون پرداخت نشده علیرغم پیگیری های مکرر بر خلاف مفاد قرار داد خریدار اقدام به اخراجهای دسته جمعی نموده که طی یک مرحله حدود ۱۴ پرسنل رسمی شرکت که عمدتا مدیران و روسای شرکت هستند اخراج شده اند.

* خارج شدن ۱۳۰ دیگ تولید آلومینیوم از مدار تولید

روئین تن نامجو یکی دیگر از کارگران اخراجی این شرکت گلایه های خود را با خبرنگار هرمز این طور در میان گذاشت که ، از زمان تحویل کارخانه به بخش خصوصی ۱۳۰ دیگ تولید آلمینیوم کارخانه و بخشی از کارگاه تولید آن که خود یک کارخانه عظیم است از مدار تولید خارج شده است، اظهار کرد: بدهی کلیه پیمانکاران که مطالباتشان از زمان قبل از واگذاری باقی مانده و مبالغ هنگفتی است پرداخت نشده و این خود باعث عقب افتادن دریافت حقوق پرسنل آن پیمانکاران می باشد هر چند که در این یک سال تعدادی دیگ به مدار تولید اضافه شد.

و یافزود: با توجه به اینکه در این سالها ۹۲-۹۳ قیمت جهانی فلز آلومینیویم افزایش چشمگیری داشت که حدودا ۴/۵ برابر شد و نرخ ارز نیز افزایش ناگهانی حدود ۲ الی ۳ برابر داشت اما متاسفانه این شرکت را متحمل به ضرر و زیان هنگفت کردند.

* خریدهای بالاتر از نرخ جهانی و زیان ۴۰ میلیارد تومانی

نامجو اظهار کرد: با توجه به گزارش کارشناس خبره سازمان ایمیدرو که در آن زمان مامور به رسیدگی علت ضرر و زیان آن سالها شد و خانم گرامی که در قسمت نتیجه گیری گزارش اعلام نموده که خرید های مواد اولیه در شرکت المهدی عمدتا بسیار بالاتر از نرخ جهانی انجام شده است و این نحوه خرید باعث وارد نمودن ضرر و زیان ۴۰ میلیارد تومانی به این شرکت شده است.

* چرا نظارت ها ثمربخش نبوده است؟!

این کارگر اخراجی با طرح این سوال که چرا در آلومینیوم المهدی علیرغم حضور نماینده سازمان بازرسی در جلسات کمیسیون معاملات که خریدها با نظارت و تایید ایشان انجام می شد اجازه داده شده که خریدها با مبلغی ۳ برابر قیمت جهانی انجام شود؟ و همچنین علت و فلسفه حضور نماینده سازمان بازرسی در کمیسیون معاملات شرکت های دولتی و المهدی چیست؟ مگر نظارت نیست؟ اگر بله پس علت انجام این تخلفات در این سالها چه بوده و علت سکوت سازمان بازرسی و علت عدم مخالفت و عدم برخورد سازمان بازرسی چه بوده است؟ خواستار رسیدگی کامل به این فروش ارزان و سکوت مسئولین شد.

حیدر منفرد و روئین تن نامجو با داشتن سابقه کاری ۸ سال در شرکت آلومینیوم که هر دوی آنها دارای دو فرزند که هر دو دانشجو می باشند اکنون از کار اخراج شده اند و دیگر درامدی ندارند که از پس مخارج زندگی بر بیاید و با اخراج از کار حکم تخلیه خانه های سازمانی آنان صادر شده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی رودان نیوز، تاریخ انتشار: 2 اردیبهشت 1395، کدخبر: 74006، www.roodannews.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین