پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۰۱۹۴۷
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۹
در ادامه روند کاهشی نرخ اوراق تسهیلات مسکن، قیمت این اوراق امروز در بازار سرمایه به ۷۰ هزار تومان رسید.

شعارسال:در ادامه روند کاهشی نرخ اوراق تسهیلات مسکن، قیمت این اوراق امروز در بازار سرمایه به ۷۰ هزار تومان رسید.

علی رغم افزایش میزان معاملات مسکن، قیمت اوراق تسهیلات مسکن همچنان روند کاهشی دو هفته اخیر را حفظ کرده است.

در همین راستا قیمت اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن منتشره در اردیبهشت امسال با نماد «تسه ۹۶۰۲» در بازار سرمایه که روز گذشته با نرخ ۷۱ هزار ۸۳۰ تومان به فروش رسیده بود، امروز به رقم ۷۱ هزار ۷۲۳ تومان رسید.

همچنین اوراق تسهیلات مسکن منتشره در تاریخ خرداد ۹۶ (تسه ۹۶۰۳) در فرابورس با قیمت ۷۱ هزار و ۷۸۴ تومان خرید و فروش شد اما امروز همین نماد با اندکی کاهش و با نرخ ۷۱ هزار و ۷۰۰ تومان به فروش رسید.

بیشترین کاهش در قیمت اوراق تسهیلات صادره در ۹۶ مربوط به اوراق تسهیلات مسکن منتشره در تیر و مرداد امسال با نمادهای «تسه ۹۶۰۴» و «تسه ۹۶۰۵» با حدودا ۹۰۰ تومان کاهش بود که در روز گذشته به ترتیب ۷۲ هزار و ۷۰۰ و ۷۱ هزار و ۹۰۰ تومان خرید و فروش شدند اما امروز در بازار سرمایه با ارقام ۷۱ هزار و ۸۰۰ تومان در اختیار مشتریان قرار داده شدند.

در میان اوراق تسهیلات صادره در سال ۹۵ نیز بیشترین کاهش متعلق به تسه ۹۵۰۳ (خرداد ۹۵) با ۲ هزار تومان کاهش بود که در روز قبل با نرخ ۷۲ هزار تومان به فروش رسید اما امروز آخرین نرخ معامله این اوراق با قیمت ۷۰ هزار تومان ثبت شد.

بر اساس این گزارش، پس از آنکه در دیدار یک ماه قبل وزیر راه و شهرسازی با انبوه سازان و با حضور مسئولان بانک مسکن، انبوه سازان از گرانی اوراق تسهیلات مسکن که در قیمت نهایی ساخت و ساز مسکن اثرگذار است، اظهار گلایه مندی کردند و وزیر راه و شهرسازی نیز به مسئولان بانک مسکن دستور داد تا راهکاری برای این قضیه بیایند، به نظر می رسد روند کاهش قیمت اوراق تسه علی رغم افزایش معاملات مسکن و افزایش تقاضای خرید اوراق، آغاز شده است.

به گفته برخی کارشناسان اقتصاد مسکن، با آنکه با افزایش تقاضا، همواره شاهد افزایش قیمت اوراق تسهیلات بر اساس بازار عرضه و تقاضا هستیم، اما بانک مسکن با تهیه سازوکاری توانسته نرخ اوراق تسهیلات را به صورت کنترل شده تا حدودی کاهش دهد.

البته این اظهار نظرها به دامنه ابهامات می افزاید چرا که این قیمت ها، مربوط به قیمت بازار غیررسمی(ازاد) این اوراق است؛ یعنی بازاری که قیمت در آن توسط فروشنده و خریدار عادی مشخص می شود؛ نه بانک عامل حوزه مسکن یا وزارت راه و شهرسازی؛ بنابراین سوال این است که بانک عامل حوزه مسکن با چه ساز و کاری توانسته قیمت بازار آزاد این اوراق را تحت تاثیر قرار دهد. آیا این کاهش قیمت بخاطر افزایش توزیع اوراق تسه توسط بانک مسکن اتفاق افتاده است یا سازوکار دیگری این کاهش قیمت را رقم زده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته ازخبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار11دی 96،کدخبر: 4187517، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین