پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۱۰۱۹۷۲
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۱
مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس با اعلام دو روش برای محاسبه P/E ، در مورد تغییرات مربوط به این نسبت مهم توضیح داد و گفت: با تغییر نحوه محاسبه P/E ، تغییری در سود یا زیان شرکت ها ایجاد نمی شود.

شعار سال: محسن خدا بخش درباره اجرای اصلاحات جدید بازار سرمایه که از دیروز شروع و با انتقاداتی از سوی فعالان همراه بود، اظهار داشت: هدف از اجرای دستورالعمل های جدید علاوه بر افزایش نقدشوندگی، بالا بردن شفافیت در اثر منضبط کردن ناشران و همچنین ایجاد بازاری مبتنی بر تحلیل افراد و سرمایه گذاران خبره است. در همین راستا گزارشات تفسیری مدیریت، نقش اساسی داشته و افراد و تحلیل گران بر اساس این گزارش می توانند متغیرهای مورد نیاز تحلیل و پیش بینی را استخراج کنند.

وی با بیان اینکه دو روش برای محاسبه P/E وجود دارد، ادامه داد: یکی از این روش ها که گذشته نگر بوده و عقبه شرکت را مدنظر قرار می دهد، روشی به نام TTM (Trailing Twelve Months) است که بر اساس سودهای محقق شده در 12 ماه گذشته، نسبت به محاسبه P/E اقدام می کند و این اطلاعات می تواند از گزارشات میان دوره ای و پایان دوره ای ناشران استخراج شود.

این مقام مسئول افزود: به عنوان مثال اگر شرکتی گزارشات نه ماهه را ارائه دهد، سود و زیان این دوره نه ماه با سود و زیان سه ماهه آخر سال مالی قبل جمع و براساس آن P/E محاسبه می شود. از آنجائیکه عمده فعالیت اکثر شرکت ها مبنی بر فروش بوده و گزارشات فروش نیز به صورت ماهانه افشا می شود، تحلیل گران می توانند با توجه به گزارش فروش، تغییرات در EPS را نیز تحلیل کنند.

خدابخش ادامه داد: روش دیگری که در خصوص محاسبه P/E وجود دارد روش موسوم بهForward است که آینده نگر بوده و بر اساس تخمین هایی که از EPS وجود دارد اقدام به محاسبه P/E می کند.

وی افزود: در خصوص محاسبه P/E و نمایش در سایت های بازار سرمایه، روش TTM مدنظر بوده و با فراهم سازی داده های مرتبط با 12 ماهه گذشته در روزهای آینده P/E بر این اساس نمایش داده خواهد شد و با ارائه گزارشات تفسیری مدیریت نیز تحلیل گران و سرمایه گذاران می توانند نسبت به محاسبه EPS و به تبع آن محاسبه P/E اقدام کرده و بر اساس گزارشات فروش ماهانه نیز تخمین دقیق تری در خصوص وضعیت سودآوری شرکت ها داشته باشند.

خدابخش تاکید کرد: نکته اساسی که سرمایه گذاران در بازار سرمایه باید مورد توجه قرار دهند این موضوع است که با تغییر در نحوه محاسبه P/E شرکت ها تغییری در سود یا زیان شرکت ایجاد نمی شود و همواره در خرید و فروش ها تحلیل هایی که ناشی از اطلاعات افشا شده ناشران و صورت های مالی آنها می باشد باید مدنظر قرار گیرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت تی نیوز، تاریخ -، کد مطلب: -: www.tnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین