پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۰۲۴۳۵
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵
آنچه مسلم است، اینکه مردم چیزی را بر سر سفره های خود حس نمی کنند و حتی در بسیاری از موارد اعتقاد دارند که تورم واقعی جامعه بسیار بالاتر از آن است که اعلام می شود، نکته ای که بسیاری از نمایندگان مردم در خانه ملت نیز بر آن صحه گذاشته اند.

شعارسال: آمارهای ارائه شده در بخش اقتصاد بر پایه مبانی علمی مطرح می‌شود؛ اما این آمارها کامل و در همه‌جا، نشان دهنده وضع واقعی کشور و زندگی مردم نیست؛ بنابراین، در این میان، مشکلی وجود دارد که باید آن را شناخت و حل کرد. بنا بر این آمارها، تورم از چند ده درصد به زیر ده درصد رسیده، ولی آیا قدرت خرید مردم و ارزش پول ملی نیز در همین مقیاس بالا رفته است؟

آنچه مسلم است، اینکه مردم چیزی را بر سر سفره های خود حس نمی کنند و حتی در بسیاری از موارد اعتقاد دارند که تورم واقعی جامعه بسیار بالاتر از آن است که اعلام می شود؛ نکته ای که بسیاری از نمایندگان مردم در خانه ملت نیز بر آن صحه گذاشته اند.

رمضانعلی سبحانی فر در خصوص این موضوع اظهار داشت: تورم اعلام شده از سوی دولت، با چیزی در سر سفره مردم وجود دارد به هیچ عنوان همخوانی ندارد. مردم چیزهایی را که دولت و بانک مرکزی اعلام می کنند، حس نمی کنند. همه چیز در حال گران شدن است و همه اقلام به ساعت در حال تغییر قیمت هستند، این موضوع باعث فشار بسیار بر مردم شده و مردم دیگر تاب و تحمل این میزان از فشارها را ندارند.

این نماینده گفت: تورم عملیاتی که بانک ها اعلام می کنند با تورمی که امروز مردم در جامعه با آن دست و پنجه نرم می کنند، متفاوت است و اساسا هیچ نوع همخوانی بین آن وجود ندارد.

رسول خزری، نماینده مردم نیز در این باره می گوید: تورم موجود جامعه با آن چه ما بر سفره مردم می بینیم همخوانی ندارد. متأسفانه بودجه امسال هم در شعار زیباست، ولی در ماهیت عکس شعارهایی است که گفته و نوشته شده است.

وی گفت: راهکارهایی که در بودجه برای کسب درآمد در نظر گرفته شده، هیچ یک مناسب شرایط ما نیست و همه آنها یک نوع برداشت از جیب مردم است. اگر دولت می خواهد کشور را اداره کند، باید راهی برای کسب درآمد مناسب پیدا کند، با افزایش تعرفه واردات و افزایش عوارض خروج و مواردی مانند این نمی شود کشور را اداره کرد.

این نماینده مجلس ادامه داد: ما نمی توانیم 80 میلیون ایرانی را تحت فشار قرار دهیم تا شعار ایجاد اشتغال برای 700 تا 800 هزار تن که دولت داده است، محقق شود. راه اشتغال زایی از طریق وام گرفتن و افزایش قیمت سوخت نیست.

وی همچنین افزود: افزایش حامل های انرژی تورم موجود را قطعا دو برابر خواهد کرد و این تورمی که دولت ادعا دارد، تک رقمی شده، به یک عدد درشت دو رقمی تبدیل خواهد شد و کمر مردم را خواهد شکست؛ بنابراین، اگر این رویه ادامه داشته باشد، ما در آینده شاهد اعتراضات مردمی بیشتری خواهیم بود.

متأسفانه دولت ما روی تورم زوم کرده و می خواهد آنقدر این کار را انجام دهد که قشر متوسط و فقیر جامعه را چند برابر کند. قطعا با این روش ها، نه تنها اشتغال فراگیر نخواهیم داشت و فقر ریشه کن نمی شود، بلکه عدالت هم محقق نخواهد شد و سه شعار اصلی دولت ـ که این موارد بود ـ همه بر باد خواهد رفت.

محمد علی پور مختار، دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی در این باره گفته است: این نماینده مجلس در خصوص این موضوع اظهار داشت: تورم موجود در جامعه، هیچ سنخیتی با تورم موجود در سفره ها و جیب های مردم ندارد. واقعیت های جامعه و آنچه در بازار در حال رخ دادن است، با آمارهایی که بانک مرکزی اعلام می کند، در بسیاری موارد 180 درجه متفاوت است. افزایش ناگهانی و یک شبه قیمت ها، یا از دید و رصد بانک مرکزی خارج است و یا افرادی که قیمت ها را از بازار و بنگاه های مختلف استخراج می کنند، آمارها را دستکاری کرده اند.

وی گفت: چیزی که در واقعیت وجود دارد، این است که سطح جامعه از افزایش بی رویه قیمت ها به شدت گلایه مند است و تصور من این است که تورم کنونی در جامعه، چیزی حدود 25 تا 35 درصد است و این چیزی نیست که کسی نداند. خود مسئولان هم بالاخره خرید دارند و بازار می روند و با این موضوع سروکار دارند.

مسئولان اگر خودشان هم خرید نمی کنند، دست کم از خانم خودشان و یا کسی که برایشان خرید می کند، بپرسند تا حداقل کمی اوضاع دستشان بیاید و زمانی که می خواهند تصمیمی بگیرند این موارد را در نظر داشته باشند.

علیرضا رحیمی، دیگر نماینده مجلس در این باره می گوید: به هر حال، دولت تمام تلاش خود را می کند، تا رکود و تورم را کاهش دهد، از ابتدای دولت یازدهم نیز دولت در این دو مقوله تلاش کرده و موفقیت های زیاد و قابل توجهی هم داشته است.

این نماینده مجلس در پایان افزود: توضیحاتی که دولت هم در این باره داده، بیشتر در جهت ماهیت تورمی بوده که در چند روز گذشته از سوی دولت ارائه داده است. در واقع ماهیت تورمی که دولت اعلام می کند، بیشتر ناظر بر آمارهاست و به همین دلیل، ممکن است مردم این اختلاف ارقام را کمتر احساس کنند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تابناک، تاریخ انتشار 13 دی 96، کد خبر:761288 ، www.tabnak.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین