پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۲۴۷۹
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۳
سید علی‌اکبر موسوی قویدل یکی از افسران ارزشمند نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود که دانش و تخصص او در روزهای آغاز تجاوز رژیم بعثی صدام در سال 1359 و همچنین در طول دفاع مقدس برای طرح‌ریزی نبردهای سرنوشت‌سازی همچون طریق‌القدس، فتح المبین، بیت المقدس و.. به کار گرفته شد.

شعار سال: سید علی اکبر موسوی قویدل در سال 1315 در تبریز متولد شد. در سال 1336 وارد دانشکده افسری ارتش شد و در رسته زرهی با رتبه ممتاز در سال 1339 فارغ‌التحصیل به سپاه یک مرکز تهران انتقال یافت. در سال 1345به لشکر اهواز منتقل شد. پس از طی دوره فرماندهی و ستاد در سال 1354 چند سالی به­ عنوان استاد در دانشگاه فرماندهی و ستاد مشغول به خدمت شد، سپس در سمت رکن سوم لشکر 16 زرهی قزوین تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران ادامه خدمت داد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایشان به انتخاب شهید سرلشکر فلاحی، به سمت رئیس ستاد لشکر 21 حمزه منصوب شد. در حالی که لشکر 21 حمزه در حال تجدید سازمان بود با آشکار شدن شواهد و قرائن تجاوز ارتش عراق، دو گروه رزمی پیاده از لشکر 21 به لشکر 92 زرهی اهواز و یک گروهان تانک به لشکر 81 زرهی فرستاده شد. در سی‌و یکم شهریور59 لشکر21 حمزه به منطقه دزفول حرکت نمود و خود امیر قویدل پیش از ورود لشکر21 در دزفول مستقر شد تا مقدمات ورود لشکر را فراهم نماید. نقش تأثیر‌گذار و مهم مرحوم سرتیپ دوم ستاد سید علی‌اکبر موسوی قویدل در طرح‌ریزی و هدایت عملیات‌های طریق‌القدس، فتح‌المبین، بیت‌المقدس، رمضان، محرم، والفجر مقدماتی، والفجر1، 2، 3، 4 در تاریخ این سرزمین ماندگار می‌باشد. ایشان در عملیات والفجر4 در منطقه مریوان مجروح شد و با وجود مجروحیت به منطقه عملیات رفت و وقتی شهید صیاد ایشان را با آن وضعیت در منطقه عملیات دید بسیار تعجب کرد و گفت:«ایشان وضعیت بسیار خطرناکی دارد و باید تحت مراقبت ویژه قرار گیرد و هر چه زودتر باید به بیمارستانی در تهران اعزام شود.» یکی از اقدامات مرحوم امیر موسوی قویدل که به دستور مقام معظم رهبری(مدظله العالی) انجام شد، برنامه‌ریزی برای تشکیل ستاد نظامی قرارگاه عملیاتی خاتم‌الانبیا(ص) در تهران بود. ایشان به‌عنوان رئیس ستاد قرارگاه خاتم الانبیا(ص) منصوب شدند. طرح عملیات خیبر در اسفند ماه سال 1362در این محل کلید خورد. گرچه بیشتر جلسات و تصمیم گیری‌های این ستاد هدایت‌کننده در خطوط مقدم جبهه انجام می‌گرفت. در سال 1366 به افتخار بازنشستگی نائل آمد و از آن پس ضمن تدریس در دانشگاه و مراکز آموزشی نیروهای مسلح به تدوین مدارک، تألیف کتب و تجربیات دوران دفاع مقدس پرداخت . همکاری بسیار نزدیک و صمیمانه ای با پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس و هیأت معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی داشت.
در سال 1368 مفتخر به دریافت نشان فتح از دست مقام معظم رهبری(مدظله العالی) شد و همچنین ایشان در سال 1385 به‌عنوان استاد برگزیده ارتش جمهوری اسلامی ایران خدمت مقام معظم رهبری(مدظله العالی) رسید و مورد تقدیر ایشان قرار گرفت. در این دیدار معظم له از او پرسیدند:«با بازنشستگی چه می‌کنی؟» قویدل در پاسخ اظهار داشت: «ظاهراً بازنشسته‌ام، اما عملاً باز ایستاده‌ام و الان نیز مانند گذشته در خدمتتان هستم

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار -، شماره: 452729


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین