پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۳۲۸
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰
یکی از مهم‌ترین پیامدهای حمله بعثی ها به ایران در تاریخ 31 شهریور سال 1359، علاوه بر خسارت‌ها، تخریب و کشتار، اشغال بخش وسیعی از شهرها و مناطق مرزی ایران بود که این اشغال، 20 ماه به طول انجامید.
شعارسال: فارغ از مباحثی که درباره «علت ناتوانی در بازدارندگی عراق از حمله به ایران» وجود دارد، همچنین «علت ناتوانی در شکست عراق در نقطه صفر مرزی و جلوگیری از اشغال سرزمین ایران»، این پرسش وجود دارد که؛ وسعت مناطق اشغالی در جنگ، به چه میزان بوده است؟ متأسفانه با وجود ضرورت تعیین دقیق مساحت مناطق اشغالی از سوی دشمن، آمار یکسان و مورد اجماع در منابع منتشر شده، همچنین اظهارات فرماندهان ارتش و سپاه وجود ندارد. در این زمینه به دو مورد اشاره می‌شود:

1-‌ امیر بختیاری بر آمار 11 هزار کیلومتر تأکید کرده است. ایشان در این زمینه در کتاب خود می‌نویسد: رژیم عراق زمانی ایران را مورد تجاوز قرار داد که گمان می‌برد نیروهای مسلح ما به کلی از هم پاشیده و فاقد هر گونه توانایی رزمی است و لذا موقع را برای پیشبرد اهداف خود مغتنم دانست. عراق در ابتدای جنگ موفق شد بیش از 11 هزار کیلومتر مربع از مناطق غرب و جنوب غربی ایران بویژه مناطق حساس و پر ارزش خوزستان را به اشغال خود درآورد. (سرتیپ 2 ستاد مسعود بختیاری- عملیات طریق القدس-1387- انتشارات ایران سبز-ص137)

2- امیر موسوی قویدل بر آمار 15 هزار کیلومتر تأکید کرده است. ایشان در مصاحبه با مجله صف می‌گوید: ﻣﺎ میﭘﺬﻳﺮﻳﻢ ﻛﻪ ﻋﺮﺍﻕ ﺗﻮﺍﻧﺴﺖ 15هزار ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﻣﺮﺑﻊ ﺍﺯ ﺧﺎﻙ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺗﺼﺮﻑ ﻛﻨﺪ. (امیر موسوی قویدل- مهر 89- مجله صف- شماره 359-ویژه نامه سی‌امین سالگرد آغاز دفاع مقدس- ص 29)

3- آنچه تاکنون در کتاب‌های منتشر شده یا در سایت از سوی اینجانب نوشته شده است، عبارت «بیش از 20 هزار کیلومتر» است که آمار یاد شده را، نخستین بار از پایان نامه پژوهشی یکی از فرماندهان ارشد نظامی سپاه استخراج کردم.

4- سردار محرابی مسئول اطلاعات ستادکل نیروهای مسلح در بررسی این موضوع، با استفاده از نقشه منتشر شده از سوی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، با استفاده از نرم افزار GIS و تصحیح هندسی نقشه، آمار جدیدی را استخراج کرده است. برابر این بررسی، وسعت مناطق اشغال شده پس از استقرار و تثبیت دشمن، «14هزارو852 کیلومتر مربع» است. با احتساب مناطقی که ابتدا از سوی دشمن تصرف و سپس عقب نشینی صورت گرفت، مانند پیشروی تا نزدیکی شهر اهواز، عبور از رودخانه بهمنشیر، پیشروی در سرپل ذهاب، دهلران و موسیان، وسعت مناطق اشغالی بالغ بر حدود 18هزار کیلومتر است. همچنین در صورت احتساب مناطقی که در حد فاصل خطوط دفاعی ایران و عراق وجود داشت و امکان اعمال حاکمیت برآن وجود نداشته است، مناطق یاد شده در حدود 20 هزار کیلومتر قابل محاسبه است.

** نتیجه گیری

هر آنچه در کتاب‌های منتشره یا در سایت، تحت عنوان «بیش از 20 هزار کیلومتر» نوشته‌ام، باید برابر بررسی اخیر سردار محرابی، بازبینی و اصلاح شود.

** پیشنهاد

مسئولان محترم اطلاعات و عملیات در ارتش و سپاه، با بررسی دقیق‌تر و با در نظر گرفتن تغییراتی که در پیشروی و عقب نشینی قوای عراقی وجود داشت، همچنین با نظر به مناطق موجود در حدفاصل خطوط دفاعی ایران و عراق، وسعت دقیق مناطق اشغالی را محاسبه کنند تا در گزارش‌ها و اظهار نظرها در این زمینه، دقت و اجماع حاصل شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 16، تاریخ انتشار: چهارشنبه 28 مهر1395، شماره: 6337 .

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین