پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۰۲۸۹۱
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰
کارشناس اقتصاد بین الملل گفت درباره ناآرامی های اخیر در تهران و برخی از دیگر شهرها گفت: آنچه که این روزها اتفاق افتاده است زمینه را برای تشدید تحریم ها از سوی آمریکا و دیگر کشورها فراهم می آورد و این همان چیزی است که سردمداران آمریکایی از خیلی پیشتر ها به دنبال تشدید تحریم ها علیه ایران هستند.

شعار سال: مسعود براتی پژوهشگر حوزه تحریم درباره برخی از ناآرامی ها و اغتشاشات در برخی از شهرهای کشورمان گفت: آمریکا و کشورهای غربی تشدید تحریم ها را برای افزایش فشار بر ایران می خواهند تا دوباره ایران را پای میز مذاکره بیاورند، تا مذاکره در زمینه موشکی و مسائل منطقه را آغاز کنند و از این طریق به هدفی که دارند برسند.

پژوهشگر حوزه تحریم تاکید کرد: ما باید خودمان را برای مدیریت فشار تحریم ها آماده کنیم و این اتفاقاتی که افتاده است، مشخص است که هدایت شده و با حضور افراد خاصی است که در خرابکاری تبحر دارند و آموزش دیده هستند. هدف آنها این است که چهره بدی را از نظام جمهوری اسلامی ترسیم کنند.

کارشناس اقتصاد بین الملل تصریح کرد: همانطور که فتنه 88 باعث شد تا آمریکا فضا پیدا کند تا بازیگرهای دیگر فضای بین المللی مثل سازمان ملل و کشورهای اروپایی را در اعمال تحریم های جدید همراه کند، در این دوره هم آمریکا از این بهانه و بزرگ نمایی از این اتفاقات در فضای رسانه ای و بین المللی درصدد سوء استفاده است تا دور جدید تحریم ها را علیه ایران اعمال کند و تحریم ها را تشدید کند تا به خواست سیاسی خودش یعنی همان بحث آغاز مذاکره در مسائل موشکی و منطقه برسد .

مسعود براتی خاطر نشان کرد: روز گذشته اظهار نظری از سوی کاخ سفید منتشر شد که تشدید تحریم ها بخاطر اتفاقات اخیر در ایران در حال بررسی است که این مساله از منظر بین الملل دارای اهمیت است تا بتوانیم خودمان را آماده کنیم که فشار تحریم ها را مدیریت کنیم.

وی ادامه داد: راهکار مدیریت فشارها توجه به نقاط آسیب پذیر اقتصادمان است و تقویت آنهاست. مثل تقویت روابط بانکی مان که با بحث پیمان پول دو جانبه امکان پذیر است. همچنین مشکل بیکاری که باید با فعال کردن پیشران های اقتصادی و توجه به اقتصاد مقاومتی آن را حل کرد.

پژوهشگر حوزه تحریم با اشاره به اینکه در هفته گذشته برخی اظهارنظرها از سوی افرادی صورت گرفت که در آن توصیه به سازش در سیاست خارجی شده بود،عنوان کرد: این نگرانی هم وجود دارد که برخی در داخل کشور بخواهند راهکار غلطی را بعنوان یک راهکار درست جابیندازند و کشور را به سمت یک مذاکره و گفتگوی جدید ببرند که نتیجه اش مطلوب نخواهد بود و باید نسبت به این مسئله حساس بود و به دقت رصد کرد که تجربه های اشتباه گذشته دوباره تکرار نشود.

وی در ادامه گفت: من در اعتراضاتی که اتفاق افتاد ریشه های نارضایتی اقتصادی را می توانم ببینم خصوصا در اعتراض روز اول در مشهد، اما واقعیت این است که ادامه اعتراضات دیگر هدف پیگیری مطالبات اقتصادی ندارد، کاملا خرابکاری و از جنس نفوذ است و حتی در آن کشتن مردم کوچه و خیابان اتفاق می افتد.

براتی تصریح کرد: در عین حال باید به این مسئله توجه کرد که بستر نارضایتی اجتماعی و اقتصادی وجود دارد به عنوان مثال متقاضیان مسکن مهری داریم که به مطالبات خودشان نرسیده اند.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: نارضایتی ها زمانی که فقط مسئله اقتصادی بود هیچ وقت به خشونت و اتفاقات خشن منجر نمی شد کاملا مشخص بود که مردم می دانستند باید به نحو مسالمت آمیز مطالباتشان را پیگیری کنند و لذا حساب آنها را باید از کسانی که امروز خرابکاری می کنند و با قطعیت می توان گفت عامل خارجی و عمال بیگانه هستند جداکرد.

مسعود براتی اظهار داشت: مسئولین باید متوجه باشند هر چقدر مطالبات مردم را جدی تر پیگیری کنند حس اعتماد مردم به مسئولین افزایش پیدا می کند و مردم خیلی سریعتر صف خودشان را از خرابکاران جدا می کنند ولی وقتی که صدای مردم شنیده نشود و مطالباتشان پیگیری نشود طبیعی است که فرصت سوء استفاده جریان ضد انقلاب را فراهم می کنند و بخش دیگر رسانه های ما که می توانند تریبون مردم باشند متاسفانه تعاملشان مبتنی بر صداقت و پیگیری مطالبات مردم نیست و رسانه ها بیشتر مباحث سیاسی شان را دنبال می کنند و صدا و سیما هم کمتربه مطالبات و صدای مردم توجه می کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران ایسکانیوز، تاریخ 13 دی 96، کد مطلب: 892506: www.iscanews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین