پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۳۲۹۶
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۱
یک عضو کابینه دولت میرحسین موسوی با تاکید بر اینکه دولت و حکومت باید مشکلاتش را به مردم بگوید، اظهار داشت: معیشت مردم را نه دولت و نه هیچ‌کس دیگری نمی‌تواند آنطوری که همه دوست دارند به فرجام برساند. معیشت مردم وابسته به حجم اقتصاد کشور است. اگر حجم اقتصاد کشور بالا برود و شرایط زیستی کشور بهتر شود می‌توان انتظار داشت که معیشت مردم هم بهتر شود. البته هر لحظه این مسئله در حال بدتر شدن است.

شعار سال: حسن روحانی پیش از انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم در مورد معیشت مردم وعدههایی داد. پس از ارائه لایحه بودجه 97، تصدیق این شعارها با اما و اگرهایی مواجه شد. سید مصطفی هاشمی‌طباء انتقادات واردشده به بودجه 97 را بررسی کرد.

هاشمی طباء در پاسخ به این سوال که در لایحه بودجه 97، تا چه میزان معیشت مردم مد نظر قرار گرفته است، گفت: معیشت مردم را نه دولت و نه هیچ کس دیگری نمی تواند آنطوری که همه دوست دارند به فرجام برساند. معیشت مردم وابسته به حجم اقتصاد کشور است. اگر حجم اقتصاد کشور بالا برود و شرایط زیستی کشور بهتر شود می‌توان انتظار داشت که معیشت مردم هم بهتر شود. البته هر لحظه این مسئله در حال بدتر شدن است.

وی افزود: وضعیت سرزمین و اقلیم کشور در حال افول است. هم در بُعد بین المللی با مشکلاتی مواجه هستیم و هم از لحاظ داخلی روز به روز با مشکلاتی مواجه می‌شویم.

هاشمی طباء گفت: معیشت مردم با اهداء پول به مردم ترمیم نمی‌شود. باید حجم اقتصاد در کشور افزایش یابد. باید صادرات داشته باشیم و اقتصاد را پویا کنیم تا متناسب با آن، معیشت مردم اصلاح شود.

او تصریح کرد: هر کسی غیر از این، سخنی دیگر بگوید، یا نادانسته صحبت می‌کند یا کاملا آگاه است و وعده بیخودی می‌دهد.

وزیر صنایع دولت میرحسین موسوی افزود: در لایحه بودجه عموما اینگونه است که دولت‌ها به بسیاری از افراد پول و حقوق می‌دهند. عموما، در بودجه هزینه‌های مختلفی پرداخت می‌شود. با چنین روندی معیشت مردم بهتر نخواهد شد. بر این اساس لایحه دولت نمی‌تواند در معیشت مردم نقش پررنگی را بازی کند.

هاشمی طبا در مورد گرانی حامل‌های انرژی در لایجه بودجه 97 گفت: دولت نیاز به پول دارد؛ چراکه هزینه‌هایش بسیار زیاد است. همین 10 درصد افزایش حقوقی که در نظر گرفته شده است، باید منبع آن از جایی تامین شود.

وی گفت: نیازها در کشور زیاد است. حجم درخواست‌ها نیز از دولت زیاد است. به همین خاطر دولت باید به عموم این درخواست ها جواب مثبت بدهد.

هاشمی طباء در پاسخ به این سوال که «در کنار معیشت مردم، ردیف هایی از بودجه را شاهد هستیم که صرف برخی از نهادهای خاص می شود. آیا این ردیف های بودجه‌ای، ماهیت معیشت مردم را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد؟»‌گفت: نه. این مباحث ربطی به هم ندارند. جمعیت کشور 80 میلیون نفر است. دولت می‌خواهد پول را تقسیم کند. مگر به هر نفر چقدر می‌رسد؟ مگر این سازمان ها و دستگاه‌ها که پول دریافت می‌کنند، همین پول را به کارمندانشان نمی‌دهند؟ اگر این پول به آنها داده نشود، معیشت آنها نیز به خطر می‌افتد. بالاخره آنها نیز مشغول کار هستند. نمی‌شود که آنها را تعطیل کرد.

وی گفت: اینها ایرادهای الکی است که برخی وارد می کنند. مثلا جامعه المصطفی و حوزه علمیه قم. اگر همه اینها را هم تعطیل کنیم، هیچ اتفاقی نمی‌افتد. در این سازمان‌ها افرادی مشغول کار هستند و زندگی می کنند.

هاشمی طباء در مورد بودجه بخش عمرانی کشور نیز صحبت کرد. وی گفت: از آنجا که بیشترِ درآمد دولت وارد بخش جاری می شود، تقریبا بخش عمرانی کشور تعطیل می‌شود. هزینه‌های جاری دولت آنقدر زیاد است که دیگر جایی برای تفکر در مورد بودجه عمرانی باقی نمی ماند.

هاشمی طباء در پاسخ به این سوال که چه پیشنهادی به دولت روحانی دارید گفت: دولت کارهای محافظه‌کارانه را تکرار نکند. ممکلت این‌گونه پا نمی‌گیرد. سیاست‌های دیگری را باید در این زمینه پیگیری کرد که لازمه آن تقبل هزینه‌هایی است.

وی افزود: در این مورد تصمیماتی باید گرفته شود که هزینه‌های اجتماعی دارد؛ چرا‌که برخی دلخور می‌شوند و اتفاقات عجیب و غریبی ممکن است در کشور رخ بدهد. دولت‌ها در غیر اینصورت باید کج‌دار و مریز زندگی کنند.

این عضو کابینه میرحسین موسوی با بیان اینکه دولت و حکومت جمهوری اسلامی، مشکلاتش را به مردم بگوید و از مردم کمک بخواهد، تاکید کرد: مردم هم باید توقعاتشان را کم کنند. کسانی که رانت‌خوار هستند به صورت صریح با آنها برخورد شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت اعتمادآنلاین، تاریخ 18 دی 96، کد مطلب: 149705: www.etemaadonline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین