پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۱۰۶۱۴۶
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۵
مهندس عطاءالله آیت‌اللهی نایب رئیس هیأت مدیره بانک کارآفرین مشکلات تحمیل شده بر نظام بانکی را ناشی از دخالت‌های دستوری در نظام بانکی و اعمال‌نظرها در این خصوص می‌داند.

شعار سال: وی با تأکید بر اینکه دولت یازدهم کشور را با تورم بیش از 40 درصد و مشکلات عدیده در نظام بانکی تحویل گرفت، مهم‌ترین دستاورد دولت یازدهم در حوزه پولی و بانکی را شفاف‌سازی صورت‌های مالی‌ بانک‌ها، تلاش در جهت کنترل و نظارت بر مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز می‌داند. به گفته وی دولت‌های یازدهم و همچنین دوازدهم ( طی شش ماهی که از عمر کاری آن می‌گذرد) در این زمینه با تدبیر عمل کردند و تمام تلاش خود را به کار گرفتند، تا حتی‌الامکان آثار و تبعات سنگین و غیرقابل مهاری بر سیستم بانکداری کشور تحمیل نشود.

دولت در چهار و نیم سال گذشته با چه چالش‌‌هایی در حوزه پولی، مالی و بانکی مواجه بود؟
آقای روحانی و تیم اقتصادی دولت یازدهم در شرایطی دولت را تحویل گرفتند که نرخ تورم بیش از ۴۰ درصد بود و نظام بانکی در اثر دخالت‌‌های هشت‌ساله دولت گذشته، با مشکلات عدید‌ه‌ای مواجه شده بود. سیستم پولی و مالی ایران در ابعاد مختلف درگیر مسائل اساسی بود، چراکه سرمایه بانک‌ها کفاف حجم انتظارات و توقعاتی را که از بانک‌ها می‌رفت، نمی‌داد. بانک‌ها حجم قابل‌توجهی دارایی‌‌های سمی و منجمد داشتند، نرخ تسهیلات برای تولید و صنعت قابل‌قبول نبود و در چنین شرایطی این مؤسسات غیرمجاز بودند که جولان می‌دادند. هنگامی‌که دولت یازدهم آغاز به کارکرد، اوج فعالیت مؤسسات اعتباری غیرمجاز بود. به صورتی که حوزه فعالیت بعضی از آنها حتی از بانک‌های مجاز هم گسترده‌تر بود. بانک‌ها هم به‌دلیل عدم انضباط مالی و نظارت کافی، از منظر شفافیت و سلامت صورت‌‌های مالی و ترازنامه مشکلات زیادی داشتند. به‌هرحال تمام تلاش و تمرکز دولت یازدهم و همچنین ماه‌های آغازین دولت دوازدهم در صنعت بانکداری معطوف به حل این مشکل بود. واگذاری و ادغام برخی از این مؤسسات و همچنین پرداخت بخشی از سپرده سرمایه‌گذاران و مشتریان تا سقفی مشخص ازجمله این اقدامات بویژه در ماه‌های اخیر است.

با توجه به سابقه و حضور 18 ساله جنابعالی در صنعت بانکداری کشور و بویژه بانک‌های خصوصی، به نظر شما این مشکلات چرا به وجود آمد و از کجا نشأت گرفت؟
مجموعه مشکلات تحمیل‌شده بر شبکه بانکی کشور ناشی از دخالت‌‌های دستوری در نظام بانکی، عدم استقلال بانک مرکزی و دخالت‌‌های مستقیم و غیرمستقیم دولت گذشته در این نهاد نظارتی مهم بازار پولی و مالی بود که منجر به ناتوانی بانک مرکزی در ایفای نقش واقعی خودش شد.
دولت یازدهم در این شرایط ورود پیدا کرد و توانست به‌صورت نسبی اوضاع را تحت کنترل خود درآورد. چراکه مشکلات بسیار بیشتر از آن بود که دولت بتواند در یک دوره چهارساله بر همه آنها فائق آید.

به نظر شما مهم‌ترین کاری که دولت در این زمینه انجام داد، چه بود؟
حرکتی که بانک مرکزی در جهت شفاف‌سازی صورت‌‌های مالی و اصلاح ترازنامه بانک‌ها انجام داد، قدم مثبت و بزرگی بود که باعث شد بانک‌ها، دارایی‌ها و بدهی‌‌های شفاف، واقعی و مشخص داشته باشند. از طرف دیگر اقداماتی که دولت در جهت کنترل مؤسسات غیرمجاز و تعیین تکلیف آنها انجام داد، باوجود داشتن هزینه‌‌هایی برای نظام بانکی و اقتصادی کشور، جزو گام‌‌های بزرگ دولت در این زمینه به‌حساب می‌آید.

به‌نظر شما شیوه برخورد با مؤسسات غیرمجاز درست بود یا راهکار دیگری برای برخورد با آنان وجود داشت؟
زمانی که مؤسسات غیرمجاز در حال شکل‌گیری بودند، بسیار بهتر و سریع‌تر امکان برخورد با آنان وجود داشت.. بعد از شکل‌گیری این مؤسسات حکم غده‌‌های سرطانی نظام بانکی را پیدا کردند و در این شرایط مهار آنها سخت‌تر شد. حجم سنگینی از منابع مردم در این مؤسسات به امانت گذاشته شد. بنابراین باید باظرافت و دقت بسیار بالایی با این مسأله برخورد ‌شود. چراکه برخورد‌های نسنجیده، افراطی و ناپخته می‌تواند آثار زیانباری بر اقتصاد کشور داشته باشد. برخورد با این مؤسسات به گذر زمان، فرهنگ‌سازی در سطح جامعه و همکاری همه نهاد‌های حکومتی، اقتصادی و حتی بانک‌های مجاز نیاز دارد.

آیا این اتفاق و مشکلاتی را که مؤسسات مالی غیرمجاز ایجاد کردند، برای اقتصاد کشور تبعاتی در پی داشت؟
دولت در این زمینه با تدبیر عمل کرد. اما آنچه اتفاق افتاد، آثار و تبعاتی را برای نظام و سیستم بانکی ایجاد کرد.؛ به‌هرحال این مؤسسات باید روزبه‌روز محدودتر شوند و بانک‌ها نباید با این مؤسسات همکاری کنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار -، شماره: 455201


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین