پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۸۹۶
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰
طی ده سالی که از وقوع زلزله بم می گذرد، رسانه ها بارها در کنار انعکاس خدمات و اقدامات صورت گرفته برای بازسازی این شهر، از کمبودها و مشکلات مردم این شهر خبر داده اند، اما متاسفانه برخی از این مشکلات هنوز برطرف نشده است..

شعارسال: طی سال های پس از زلزله اعتبارات فراوانی برای بازسازی این شهر ویران شده اختصاص یافت، اما به دلیل آنچه که می توان آن را نبود نظارت و مدیریت صحیح دانست، برخی از مشکلات این شهر همچنان به قوت خود باقی است.

اعظم جوشایی، از اهالی بم که پس از وقوع زلزله بم به همراه دیگر همشهریانش از نزدیک مشکلات و کمبودهای پس از زلزله را احساس کرده است، یادآور می شود: توقع می رفت طی سال های پس از زلزله این مشکلات رفع شود که نشد و در حالی که بازسازی این شهر در سال های نخستین پس از زلزله شتاب گرفته بود، در چند سال اخیر متوقف و باعث شده شهر بم با کمبودها و مشکلات بسیاری در بخش عمران شهری مواجه باشد.

وی با اشاره به این که مردم بم پیگیر پاک شدن جای پای زلزله از کوچه ها و معابر خود هستند، می افزاید: هنوز بسیاری از کوچه ها و معابر شهر به دلیل نبود اعتبار کافی خاکی است و آوارهای خانه های تخریب شده در این شهر به چشم می خورد و به همین دلیل بیماری پوستی سالک در این شهر شیوع یافته و زخم های سالک مردم را اذیت می کند.

*کمبود بیمارستان در بم

وضع بهداشت و درمان بم نیز هنوز و یک دهه پس از وقوع زلزله آن گونه که باید مطلوب نیست و بیمارستان امام خمینی و زایشگاه شهر بم که قرار بود در وسط این شهر ساخته شود، ساخته نشد و به جای آن فقط تخت های بیمارستان دولتی موجود در شهر که جوابگوی شهر بم و سه شهرستان همجوار آن است، از ۹۶ تختخواب به ۲۰۰ تختخواب افزایش یافت که با این تغییر، هم اکنون بسیار شلوغ شده و مشکلات بسیاری برای بیمارانی که به این بیمارستان مراجعه می کنند به وجود آورده است.

جوشایی با اشاره به دیگر مشکلات و کمبودهای شهر در بخش تفریحی و فرهنگی همچون نبود سینما و پارک های مناسب برای گذران اوقات فراغت مردم و جوانان خاطرنشان می کند: پارک ها و بوستان های شهر همچنان ویرانه است و آوارهای خانه های تخریب شده بر اثر زلزله نیز پس از شروع عملیات آواربرداری و بازسازی در پشت بهشت زهرای این شهر روی هم دپو و هم اکنون این تپه به شکل کوهی از آوار باقی مانده است و مسئولان از جمع آوری آن اظهار ناتوانی می کنند.

علی رستم آبادی یکی دیگر از شهروندان بمی با بیان این که وضع معلولان، زنان و بچه های بی سرپرست بمی چندان خوب نیست و از لحاظ معیشتی مشکلات بسیاری دارند، می گوید: اداره بهزیستی بم به دلیل کمبود اعتبار توان تامین هزینه های این افراد آسیب دیده و نیازمند را ندارد و با نصب صندوق های صدقات در سطح شهر بم سعی دارد با جمع آوری نذورات و کمک های مردمی، بخشی از هزینه های معلولان شهر را تامین کند. این شهروند بمی با بیان این که بسیاری از مردم بم به لحاظ روحی شرایط خوبی ندارند، می افزاید: پایان نیافتن بازسازی ارگ تاریخی بم از یک سو و هجوم آفت زنجره خرما به نخلستان های بم و از بین بردن محصول خرما از سوی دیگر در کنار برخی از وعده های عملی نشده مسئولان همچون اجرای شبکه فاضلاب شهری از مشکلات امروز شهر بم است.

در همین حال، فرماندار شهرستان بم ضمن تائید برخی از این مشکلات و کمبودها، اقدامات صورت گرفته در شهر بم پس از زلزله را قابل قدردانی می داند و در اظهارنظری قابل تامل می گوید: اکنون مردم بم چیزی نمی خواهند و نیازی هم ندارند.

حسین زین الصالحین با بیان این که در هیچ کجای دنیا ۴ سال پس از ویرانی یک شهر بر اثر زلزله تمامی خانه های آن ساخته نشده است، می افزاید: امروز بم به یک شهر زیبا و مستحکم تبدیل شده است که زمینه ساز توسعه و تعالی شهرستان است. وی با اشاره به این که در بخش عمران شهری اقدامات خوبی نظیر احداث فضاهای سبز صورت گرفته است، تصریح می کند: سال گذشته برای آسفالت تمام معابر عمومی شهر بم ۲۲ میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شد که به دلیل افزایش قیمت قیر و آسفالت ناشی از تحریم ها، فقط توانستیم ۶۰ درصد از خیابان ها و کوچه های شهر را آسفالت کنیم و برای آسفالت بقیه خیابان ها و کوچه ها نیز به حدود صد میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که درصدد هستیم با مشارکت مردم، بخشی از این هزینه ها را تامین کنیم.

*فشار بانک ها به مردم

یکی از وعده هایی که مسئولان بم به مردم دادند، بخشش اصل و سود وام های دریافتی افرادی بود که پیش از زلزله از بانک دریافت کرده و هنگام زلزله سرمایه و زندگی خویش را از دست داده بودند و دیگر توان بازپرداخت اقساط خود را نداشتند، اما متاسفانه این وعده مسئولان نه تنها عملی نشد، بلکه اکنون پس از گذشت ده سال، بانک ها وثیقه های ضامن های وام گیرندگانی را که بر اثر زلزله جان خود را از دست داده اند، به اجرا گذاشته و خواهان دریافت اصل وام به همراه جریمه دیرکرد آن هستند.

فرماندار شهرستان با تائید این نکته که هیچ کدام از مردم بم پس از زلزله قادر به پرداخت بدهی خود به بانک ها نبودند، به همین دلیل وعده هایی برای بخشش این بدهی ها داده شد، می گوید: اما این وعده ها عملی نشد و تاکنون هیچ دستورالعمل رسمی مبنی بر بخشش این وام ها صادر و ابلاغ نشده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری آفتاب، تاریخ انتشار: 5دی1392، کدخبر: 236281: www.aftabir.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین