پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۸۹۸۴
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹
اولین فرار دختر صدام در سال ۱۹۹۵ به اردن و پناهندگی در سرزمین عبدالله دوم موجب کشته شدن همسرش توسط صدام حسین شد. (رغد و رنا همسران دو برادر به نام‌های حسین کامل و صدام کامل بودند که در سال ۱۹۹۵ به دولت اردن پناهنده شدند بدون اینکه از عواقب کار خود آگاه باشند و بدانند این موضوع موجب قتل همسرانشان می‌شود.)
شعارسال: رغد ۴۲ ساله «دختر بزرگ صدام حسین» تا کنون در مراحل سرنوشت سازی به اردن پناهنده شده و تا کنون دو بار پناهندگی رغد با رویداد‌های سیاسی متعددی مواجه بوده است. هر چند که این پناهندگی تاکنون رغد را نجات داده است.

برخی کارشناسان سیاسی معتقدند که سرنوشت رغد (صدام کوچک) با اردن گره خورده است. ولی آیا این پناهندگی می‌تواند برای بار دیگر واقعه‌ای دیگر را برای او رقم بزند؟

از زمان اشغال عراق تاکنون بیشتر از تمامی فرزندان صدام، «رغد» خبر ساز شده و با اینکه شوهر او به دستور صدام کشته شد، اما در تمامی این مدت از پدر و برادرانش دفاع کرده و آنان را شهید خوانده تا جایی که در جمعی ۵۰۰ نفره گفته است: «خدا خیرتان دهد، من از شما به خاطر اینکه صدام را یک شهید می‌دانید، متشکرم

صدام کوچک (رغد)، رهبرخانواده صدام حسین

روزنامه تایمز انگلیس نیز درباره دختر بزرگ صدا می‌نویسد: «رغد پس از اعدام پدرش، تنها یکبار در مکان‌های عمومی حضور یافت آن هم با عینک آفتابی و یک بلندگوی حزب سوسیالیست اردن، یک دهه پیش، دختر بزرگ صدام حسین، یکی از اعضای مهم اشراف بعث بود.

او که هم اکنون در تبعیدی بسیار راحت در اردن به سر می‌برد، به «رهبر غیررسمی خانواده صدام حسین» معروف است. رغد ۴۳ ساله که مادر پنج فرزند است، «لقب صدام کوچک» را به دست آورده است.

او در سال ۱۹۶۷ متولد شد و در سال ۱۹۹۵ شوهرش که جزء مقامات رده بالای سازمان اطلاعاتی صدام بود، به اردن فرار کرده و با قول در امان بودن در سال ۱۹۹۶ به عراق بازگشته و کشته شد.

با حمله نیرو‌های آمریکایی در سال ۲۰۰۳ به عراق، رغد که خانواده خود را از هم پاشیده دید از دولت اردن درخواست پناهندگی کرد و امان نیز با خواسته دختر دیکتاتور معدوم عراق موافقت کرد.

وی در سال ۲۰۰۳ از طریق سوریه به همراه خواهرش رنا به عبدالله دوم پادشاه اردن پناه برد تا از خاک کشور همسایه ترتیب دفاع حقوقی از صدام را از طریق استخدام وکلای با تجربه فراهم کند.

این در حالیست که دولت عراق چند سالی است از اینترپل خواسته دختر دیکتاتور سابق را از کشور همسایه استرداد کند. رغد متهم به حمایت مالی و سازماندهی از گروهک‌های مسلح تروریستی عراق است و به همین دلیل اینترپل، حکم بازداشت وی را در سال ۲۰۰۹ صادر کرد، اما با دخالت و میانجیگری مقامات اردنی بازداشت وی به طور موقت متوقف شد.

اردنی‌ها حامیان صدام کوچک (رغد)

دولت عراق بار‌ها خواستار بازگشت رغد به عراق بوده است، اما مقامات اردن به این دلیل که دختر صدام مهمان اردنی هاست از استرداد وی خودداری کرده اند.

در واکنش به سخنان موفق ربیعی مشاور امنیت ملی عراق که خواستار استرداد دختر و همسر صدام شده بود، نخست وزیر اردن در سال ۱۳۸۵ اعلام کرد این افراد میهمان خانواده سلطنتی اردن هستند.

معروف بخیت نخست وزیر اردن در واکنش به سخنان مقامات عراقی استرداد رغد را غیر ممکن اعلام کرده بود. در حالی که اینترپل حکم بازداشت رغد را صادر کرده است و از مردم خواست اطلاعات خود را در مورد وی ارائه دهند.

موضوعی که بار‌ها از سوی وکلای دختر صدام رد شده است. به نظر این افراد درخواست دولت عراق سیاسی و فاقد وجاهت قانونی و حقوقی است.

خبر بازداشت رغد توسط اردنی‌ها تکذیب شد.

اما این بار هم خبر‌هایی در مورد بازداشت رغد منتشر شده است.

در حالی که دیروز برخی از منابع خبری از بازداشت دختر صدام از سوی اینترپل و تحویل وی به دولت عراق خبر داده بودند مقامات امان اعلام کردند که نه تنها این اخبار صحت ندارند بلکه دختر صدام همچنان مهمان پادشاه اردن است.

یک مقام اردنی تاکید کرد که رغد قواعد میزبانی را به خوبی رعایت کرده و از فعالیت‌های سیاسی اجتناب کرده است. به اعتقاد این مقام اردنی رسانه‌ها با انتشار شایعاتی از این دست قصد دارند در مسیر رو به بهبود روابط اردن و عراق اختلال ایجاد کنند.

ازپناهندگی اول رغد به اردن تا اعدام همسر

اولین فرار دختر صدام در سال ۱۹۹۵ به اردن و پناهندگی در سرزمین عبدالله دوم موجب کشته شدن همسرش توسط صدام حسین شد. (رغد و رنا همسران دو برادر به نام‌های حسین کامل و صدام کامل بودند که در سال ۱۹۹۵ به دولت اردن پناهنده شدند بدون اینکه از عواقب کار خود آگاه باشند و بدانند این موضوع موجب قتل همسرانشان می‌شود.)

آن‌ها از هشتم آگوست ۱۹۹۵ تا ۲۰ فوریه ۱۹۹۶ مهمان مقامات امان بودند. صدام حسین فرار دامادهایش را به عنوان خیانتی نابخشودنی اعلام کرد و دو برادر را به ارائه اطلاعات سری نظامی به سرویس‌های جاسوسی بریتانیا و ایالات متحده متهم کرد. آن‌ها با وعده بخشش به عراق بازگشتند، اما به محض بازگشت نه تنها از بخشش خبری نبود بلکه دو داماد به دستور پدرزن دیکتاتور خود به همراه پدر و مادر و خواهرانشان اعدام شدند.

بازداشت رغد و رنا، به اتهام برنامه ریزی برای قتل برادر

البته حضور رغد و خواهرش رنا در دربار صدام بدون دردسر هم نبوده است. به ویژه آن‌ها از سوی برادرشان عدی مورد اتهام قرار گرفته بودند. (رغد و رنا در سال ۱۹۹۷ به اتهام برنامه ریزی برای قتل برادر بازداشت شدند.)

از پناهندگی دوم رغد به اردن تا اعدام صدام حسین.

اما پناهندگی دوم رغد به اردن نیز با رویداد سیاسی دیگری مواجه بود. وی زمانی که دیکتاتوری نظامی پدر را از دست رفته دید و سرنوشت خود را یک بار دیگر به اردن سپرد تا از خطر بازداشت از سوی نیرو‌های آمریکایی یا کشته شدن از سوی مخالفان عراقی صدام رهایی یابد.

رغد در آگوست ۲۰۰۳ هنگامی که عراق از شر دیکتاتور نظامی نفس راحتی کشید همچنان از بزرگی پدر خود می‌گفت! هنگامی که مجری سی ان ان از رغد درباره پدرش پرسید او پاسخ داد: «او پدر خیلی خوبی بود. دوست داشتنی بود و قلب بزرگی داشت

مجری از او خواست که اگر بخواهد می‌تواند پیغامی به پدرش بدهد. رغد نیز گفت: «دوستت دارم و دلم برایت تنگ شده

خواهرش رنا نیز گفت: «پدر خیلی احساساتی بود و نسبت به همه ما مهربان بود

در مدت زمانی که صدام حسین در زندان نیرو‌های آمریکایی به سر می‌برد باز هم رغد بود که تمام تلاش خود را برای دفاع از وی به کار بست.

رغد در طول این مدت نیرو‌های آمریکایی را به نقض منشور‌های بین المللی در مورد رفتار با پدرش متهم کرد. به خصوص اعتراض وی زمانی شدت گرفت که نشریه فان و معروف «سان» از بریتانیا عکسی همراه با زیر پوش از صدام حسین در زندان منتشر کرده بود.

این عکس جنجال آفرین باعث شد تا رغد آمریکایی‌ها را به تخطی از قوانین بین المللی در مورد حقوق زندانی و خانوده اش متهم کند. وی در اعتراض به رفتار آمریکایی‌ها گفت: «من فکر می‌کنم که حقوق بشر در مورد پدرم رعایت نمی‌شود. آمریکایی‌ها باید نسبت به خانواده صدام با احترام و انسانیت رفتار کنند. زیرا ما نیز انسان هستیم

در حالی رغد معترض به وضعیت نامناسب! پدر است و دم از حقوق بشر می‌زند که صدام درمخوف‌ترین زندان‌های حزب بعث، زنان و مردان بسیایر را به بند کشیده و کوچکترین حقوق این زندانیان نادیده گرفته می‌شد.)

در همان ماه‌های آغازین بازداشت دیکتاتور عراق رسانه‌ها از دیدار صدام حسین و دخترش در یکی از پایگاه‌های نظامی عراق خبر داده بودند.

صدام کوچک (رغد) راه پدر را دنبال می‌کند

رغد محبوب‌ترین فرزند از نگاه پدر بود و آنطور که خود می‌گوید صدام به وی علاقه فراوان داشته و هر بار که خانواده دیکتاتور برای صرف غذا گرد هم می‌آمدند رغد باید در نقطه دید پدر می‌نشست تا صدام از دیدنش لذت ببرد. به همین دلیل است که صدام بار‌ها به مادر رغد گفته است: «نگفتم که دخترهایمان از پسرهایمان بهتر هستند

رغد در حالی که در کشور اردن به یکی از مشتریان دائم بوتیک‌های گرانقیمت امان تبدیل شده است. در یکی از بهترین محله‌های این شهر در تبعید زندگی می‌کند. خانه دو طبقه او بین خانه نخست وزیر سابق اردن و رئیس بازنشسته سازمان اطلاعاتی اردن قرار دارد. دختر صدام حسین، با پسر ۱۵ ساله خود «صدام» که گفته می‌شود شباهت زیادی به پدربزرگش دارد و دختر ۱۲ ساله اش زندگی می‌کند. سه فرزند دیگر او از جمله پسر بزرگش علی، در قطر و همراه ساجده، بیوه صدام، در امان زندگی می‌کنند.

رغد به ندرت در عموم و رسانه‌ها صحبت می‌کند که علت آن قرارداد نانوشته با میزبان اردنی اش است مبنی بر اینکه تا زمانی که او ساکت و از نظر سیاسی غیرفعال باشد، می‌تواند با سلامت و صحت کامل در اردن زندگی کند.

دختران صدام با علم به عمق جنایات پدر هنوز به او وفا دارند

رغد و رنا، خواهر دیگرش، با وجود اینکه شوهرانشان، حسین و صدام کامل به دست صدام کشته شدند، به شدت به پدرشان وفادارند. ملک عبدالله دوم، شاه اردن در اواسط سال ۲۰۰۳، پس از فرار رغد و خواهرش به سوریه کمی پس از سقوط رژیم صدام و کشته شدن عدی و قصی، برادران آنان، به این دو پناهندگی داد. آنان که به خاطر پناه دادن اردن، مدیون این رژیم و تنها حامی مالی خود هستند، از حمایت احساسات موافق صدام در میان برخی از طبقات مردم اردن هم برخوردارند.

رغد از تابستان گذشته با اتهاماتی مبنی بر اینکه ارثیه صدام به طریقی به گروه‌های شورشی می‌رسد، در فهرست «نفرات مورد تعقیب» دولت عراق قرار گرفت. هر چند که او مجبور شد حمایت مالی از شورشیان را رد کند. اما مقامات عراقی مدعی هستند که او از گروه‌های تروریستی به همراه عزت الدوری حمایت می‌کند تا عراق پس از صدام را نا امن کند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته ازسایت خبری تحلیلی تابناک  ، تاریخ انتشار: 18بهمن 1396 ، کدخبر: 772146،www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
0
0
فکر نمیکردم دختر صدام این همه تو زمینه های سیاسی نفوذ و قدرت داشته باشه
ا.ف75
ناشناس
United Kingdom
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
0
0
شنیده بودم که این دختر صدام نقشی در شکل گیری داعش در عراق داشته است ، همه فرزندان صدام راه پدر دیکتاتورشان را ادامه میدهند
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۱
0
0
صدام حسین و بعثی های عراق نماد عقب ماندگی این کشور بودند ؛ حمله آمریکا به عراق مطمئنا برای منافع آمریکا صورت گرفت ولی بسیاری از مردم عراق را خوشحال کرد
ا.ح75
ناشناس
United States
۰۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۷
0
0
خدا تخم و ریشه این بعثیا رو از روی زمین نابود کنه
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین