پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۱۴۸۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۵
انتشار خبر سقوط هواپیمای تهران-یاسوج و درگذشت همه سرنشینان آن، پیش از ظهر دیروز را به کام جامعه ایرانی تلخ کرد تا تنها یکی، دو روز بعد از تشییع پیکر دریانوردان کشتی سانچی، اندوه مرگ، هموطنانمان را غمگین کند. به روال اتفاق‌های اخیر این بار نیز هنرمندان ایرانی در واکنش به این سانحه، ابزار همدردی و سوگواری خود را اعلام کردند. اما همچنان نقد و اعتراض به نقص‌ها و علت‌هایی که سبب‌ساز این گونه رخدادها می‌شود در جان کلام هنرمندان نیز پیداست.

شعارسال: انتشار خبر سقوط هواپیمای تهران-یاسوج و درگذشت همه سرنشینان آن، پیش از ظهر دیروز را به کام جامعه ایرانی تلخ کرد تا تنها یکی، دو روز بعد از تشییع پیکر دریانوردان کشتی سانچی، اندوه مرگ، هموطنانمان را غمگین کند. به روال اتفاق‌های اخیر این بار نیز هنرمندان ایرانی در واکنش به این سانحه، ابزار همدردی و سوگواری خود را اعلام کردند. اما همچنان نقد و اعتراض به نقص‌ها و علت‌هایی که سبب‌ساز این گونه رخدادها می‌شود در جان کلام هنرمندان نیز پیداست.

تنها دقایقی پس از اعلام خارج شدن هواپیمای ATR در حدود ساعت ۹ صبح دیروز، خبر برخورد آن به کوه دنا و سقوطش تایید شد و متاسفانه همه سرنشینان این هواپیما جان باختند. به محض اعلام این خبر، تصویر پروفایل بسیاری از کاربران ایرانی برای دومین بار در یک ماه گذشته سیاه شد و پیغام‌های تسلیت و تاسف فضای مجازی ایران را دربرگرفت. سیل پیام‌های تسلیت ایرانیان در اینستاگرام، تلگرام، ‌فیس‌بوک و توییتر به اوج رسید. خبر جست‌وجو برای لاشه هواپیمای سقوط کرده و پیدا نشدن پاره‌های این هواپیما در ساعت‌ها پس از سقوط، داغ جامعه را سخت‌تر کرد. به نظر می‌رسد که سوگواری برای حادثه کشتی سانچی و هواپیمای ATR‌ درحالی‌که مدتی کوتاه تا پایان سال جاری باقی مانده است، جشن‌های سال نو را تحت تاثیر قرار خواهد داد. در این گزارش مروری خواهیم کرد بر مهم‌ترین واکنش‌ چهره‌های شناخته شده در حوزه فرهنگ و هنر کشور.

* واکنش چهره‌ها

همان‌طور که گفته شد برخی از هنرمندان با زبان انتقاد و اعتراض به سقوط هواپیما واکنش نشان دادند و برخی دیگر به تسلیت و همدردی بسنده کردند. طبق روال بیشتر واکنش‌ها با انتشار تصاویری از منطقه، ‌طرح‌های گرافیکی و... همراه بود و جمله تسلیت مردم ایران به‌عنوان کپشن در کنارش نوشته شده بود. اما نکته جالب این بود که بسیاری از این چهره‌ها به صورتی مشترک تصویری از یک هواپیما را که از قسمت سقف دچار سانحه شده است به اشتراک گذاشتند که البته ارتباطی باهواپیمای ATR که از تهران عازم یاسوج بود، نداشت. این نکته در نوع خود بسیار جالب بود و واکنش‌هایی را نیز درپی داشت. در واقع تا ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه هیچ خبری از پیدا یا دیده شدن لاشه هواپیمای سقوط‌کرده منتشر نشده بود. با این حال روز گذشته و بعد از انتشار خبر حادثه انتقاد بسیاری از هنرمندان از تکرار چنین اتفاقاتی در کشور قابل توجه بود و چهره‌های سرشناس اعتراض خود را در شبکه‌های مجازی نشان دادند. در همین رابطه محسن یگانه، خواننده موسیقی پاپ در یادداشتی که بازتاب‌های زیادی داشت، نوشت: هر روز تقریبا بدترین هواپیماهای دنیا رو می‌دیم دست بهترین خلبان‌های دنیا و توقع داریم هیچ اتفاقی نیفته و از امروز دوباره تا چند وقت دیگه با ترس سوار هواپیما می‌شیم، ولی عادی میشه. خدای بزرگ به خانواده‌های این عزیزان صبر بده.

حجت اشرف‌زاده، خواننده موسیقی سنتی هم با انتشار مصرع «بی تو آوارم و بر خویش فروریخته‌ام» که از سروده‌های زنده یاد حسین منزوی است در یادداشتی انتقادی تاکید کرد: «تسلیت برای هواپیمایی که سقوط می‌کند و هیچ‌کس عذرخواهی نمی‌کند، هیچ مدیری استعفا نمی‌دهد و بعدِ چند هفته همه چیز به فراموشی سپرده می‌شود تا فاجعه بعدی. مگر خداوند به فریاد رسد و صبر به بازماندگانشان دهد.»

اما واکنش هدیه تهرانی بازیگر مطرح سینما درباره هواپیمای تهران-یاسوج متفاوت از دیگران بود. تهرانی در این حادثه سوگوار شد و یکی از آشنایانش را از دست داد، نوشت:هادى فهیمى، متخصص و فعال محیط زیست صبح امروز در سانحه سقوط هواپیمای یاسوج چشم از جهان فرو بست.... این شبیخون بلا باز چه بود که طبق معمول رخ نمود ‌ای ساقی!!... تسلیت...تسلیت... چه واژه بیهوده‌ای! چه واژه رنج آوری! چه واژه تکراری و دل آزاری! هر وقت دوستی سوگوار می‌شود، به او می‌گویم در غمت شریکم. همین! این روزها انگار هر ایرانی را در کوچه و خیابان می‌بینیم بعد از سلام و علیک بی هیچ مقدمه‌ای بگوییم: تسلیت میگم! در غمت شریکم!... ممکن است ما دلیلش را ندانیم؛ ولی او حتما برایش دلیلی دارد! زلزله‌ای، سیلی، سرطانی، تصادفی...

محمد علیزاده هم با ذکر خاطره‌ای در یادداشتی نوشت: من در سال ۷۱ عمو، زن عمو و دختر عموی دو سالمو بر اثر سقوط هواپیما از دست دادم. خاطرات تلخی که هیچ وقت از یادم نمیره، خوب می‌فهمم به بازمانده‌های سقوط هواپیمای امروز، چقدر داره سخت می‌گذره. خیلی سخته وقتی دیگه برگشتی در کار نیست. خدایا صبورترمون کن و صبورترشون.

رضا صادقی در حساب اینستاگرامی خود با انتشاری تصویری از یک هواپیما با پس زمینه تصویری ماهواره‌ای از کشورمان ایران نوشت: خدا به خانواده این عزیزان صبر بده، واقعا سخته تحمل این درد.... و همچنین به خانواده مهمانداران و خلبانان این پرواز.

لاله اسکندری در صفحه اینستاگرامش نوشت: « وباز حادثه تلخ دیگری....تسلیت به خانواده‌های داغدارشان....و مردم ایران.....انگار هرسال در روزهای پایانی سال باید شاهد شنیدن اخباری تلخ از رفتن عزیزان باشیم....و هر سال در آغاز سال نو همچنان آرزو می‌کنم که این سال مثل سال‌های پیش نباشد....»

پرستو صالحی نیز در جملاتی خیلی کوتاه نوشت: از زمین و آسمون داره می‌باره، از دریا، از اهواز، از... ایرانم تسلیت»

حمید جبلی که مخاطبان ایرانی او را با مجموعه کلاه قرمزی می‌شناسند نیز نوشت: در اینجا، همدردی‌ها تمامی ندارد...، بازهم تسلیت.

لیلا اوتادی هم نوشت: «بازهم تسلیت!!! آخه شب عید؟!؟!؟! خانواده‌هاشون چی پس؟؟ متاسفم.»

رامبد جوان هم در پستی اینستاگرامی با انتشار تصویری از فهرست مسافران پرواز ناتمام تهران-یاسوج نوشت: «این اسامی مسافرانی است که دیشب زنده بوده‌اند و ساعتی پیش مرگ در میان ابرها آنان را بغل کرد... از برای دل ما قحط پریشانی نیست.» رامبد جوان همچنین دو هشتگ را نیز پیشنهاد کرده است. هشتگ _آسیا(ب)_به_نوبت و هشتگ _تسلیت_به_خانواده‌‌های_داغدار.

ستاره اسکندری نیز نوشت: نمی‌دانم چه حکمتی است که خداوند مسافرانش را از ایران زمین برمی‌گزیند... داغ خانواده‌های مسافران یاسوج سنگین است. آرزوی صبر و آرامش.

فاطمه گودرزی نوشت: وباز هم خبر ناگواری دیگر. تسلیت به خانواده‌های عزیزان از دست رفته و مردم نجیب ایران.

برزو ارجمند هم در یک جمله گفت: تسلیت میگم به خانواده‌هایی که عزیزانشون رو از دست دادن.

او همچنین در ادامه تسلیتش در پانویس نوشت: صفحه‌های اینستاگراممون شده مثل صفحه‌های حوادث و تسلیت روزنامه‌ها.

تهمینه میلانی، امین حیایی، بهنام بانی، آناهیتا همتی، پرستو گلستانی، سحر دولتشاهی، حمید فرخ‌نژاد، آتیلا پسیانی، نعمیه نظامدوست، علی مسعودی، پژمان جمشیدی و... نیز از جمله هنرمندانی بودند که با پیام تسلیت به این حادثه تلخ واکنش نشان دادند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار: 30 بهمن 1396، کدخبر: 3355949، www.donya-e-eqtesad.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
0
0
این مسایل تو همه کشورا هست چه بسا بیشتر
فقط تو ایران مدیران متاسفانه میزشونو چسبیدن و حاضر به استعفا به نفع جوونا نیستن
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین