شعارسال: وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه جامعه ما در حال زوال اجتماعی است، گفت: هر حادثهای رخ میدهد، به جای اصلاح فرآیندها سریعاً دنبال یک نفر میرویم که با او درگیر شویم.
عباس آخوندی در نخستین جشنواره نشان فعال HSE که به مناسبت روز مهندس برگزار شد، اظهار کرد: مهمترین بحث مهندسی، اخلاق و امید اجتماعی است. تقریباً تمام مطلبی که مهندس رجبی (رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان) به آن اشاره کردند، بحث سرمایه اجتماعی و اعتماد اجتماعی است. وی افزود: امید و سرمایه اجتماعی بدون عدل قابل تحقق نیست. مهندسی مبتنی بر عدالت است چون عدالت، ثبات و پایداری از طریق قرار گرفتن اشیا در جای خودش است. گمگشته ایران نیز همین عدالت است.
وزیر راه و شهرسازی با تفکیک دو حوزه اخلاق خصوصی و اخلاق عمومی گفت: اخلاق عمومی میتواند محور اعتماد جامعه باشد که اعتماد عمومی را نسبت به این قشر بالا ببرد. این در حالی است که ما معمولاً در ایران هر دو حوزه را با هم جمع میکنیم و آن را تحت عنوان اخلاق میشناسیم.
آخوندی با اشاره به روز مهندس گفت: خواجه نصیر در عین حال که یک مهندس و منجم سرشناس بود، یک سیاستمدار بود که کتاب ماندگار او در حوزه سیاست با عنوان اخلاق ناصری ارائه شد. یعنی اصلیترین بحث او فضیلت و عدالت است و بدون عدالت، اخلاق مفهومی نخواهد داشت. وی اظهار کرد: واقعیت این است که جامعه ما در حال زوال اجتماعی است. یعنی امکان اینکه مشکلات بنیادی خود را رفع کند، ارزش افزوده ایجاد کند و امید را تزریق کند، ندارد. این یک واقعیت است که اگر آن را در لفافه بیان کنیم، راهی برای درمان آن پیدا نخواهیم کرد.
وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: ما در کشور کمتر مشکلی را میتوانیم به صورت اجتماعی حل کنیم؛ چه گرد و غبار باشد، HSE باشد چه حوادث باشد یا مسائل اقتصادی. مدتی است که نمیتوانیم مسائل اجتماعی را حل کنیم. در هر مسأله تابآوری بسیار در آستانه پایینی قرار دارد.
آخوندی ادامه داد: وقتی مسائل را نگاه میکنیم میبینیم که بسرعت یک تجمع به یک آشوب تبدیل میشود، یک برف بلافاصله تمام جامعه را به هم میریزد. این نشان میدهد که تابآوری اجتماعی به مفهوم استوار و پایدار آن دچار مشکل است. وی با اشاره به بودجههای کشور گفت: زمانی میگفتند اگر ۳۰ درصد بودجه حالت توزیعی و ۷۰درصد حالت عمرانی داشته باشد، خوب است. الان بودجه ما صددرصد توزیعی است. یعنی قدرت ارزش افزوده به سمت صفر گرایش پیدا کرده است.
وی خاطرنشان کرد: در روز مهندس باید به اخلاق ناصری برگردیم. متأسفانه در حال حاضر به این صورت است که همه چیز را شخصی کردهایم به همین دلیل هر حادثهای رخ میدهد به جای نگاه به فرآیندها سریعاً میرویم دنبال اینکه یک نفر را پیدا کنیم که با او درگیر شویم. در حالی که HSE یک فرآیند است که افراد مختلفی در آن درگیر هستند و باید هر کس به سهم خودش در حوادث پاسخگو باشد.
آخوندی با اشاره به تفکیک سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاهها که در دهه ۷۰ به دستور ایکائو صورت گرفت، گفت: سؤال این است که چرا ایکائو این دستور را صادر کرد. چون سازمان هواپیمایی کشور خودش در حوادث منافع نداشته باشد. بنابراین بحث تفکیک باید به اجزای خود تبدیل شود تا اجزا بتوانند حل مسأله کنند. این انتظاری است که از جامعه مهندسی وجود دارد.
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار: 6 اسفند 1396، کدخبر: 458963 ، www.iran-newspaper.com